06: KwaZulu Natal coast

Schema voor woensdag 27 april 2016:

08:35 Vertrek ATKV Natalia Beach Resort (A)
09:50 King Shaka Memorial (B)
12:20 Umlalazi Nature Reserve (C)
15:30 Zamimpilo Community Market (D)
16:30 Bushbaby Lodge & Camping (E)

Totale reisafstand: 332 km.

We staan deze keer om 6 uur op, want we willen de zonsopkomst aan het strand meemaken. In alle stilte (en in het donker) sluipen we de camping af en nemen we het pad naar de zee. Er staat een flinke golfslag. Richting de oceaan is het een klein beetje mistig, maar als de zon opkomt is het plaatje prachtig! We zijn niet de enigen die op dit idee gekomen zijn; er staan diverse mensen, al dan niet met tripods, klaar om de zonsopkomst te aanschouwen en vast te leggen.

In het zand zien we vele gaten en gaatjes. Die blijken door krabbetjes gemaakt te worden. Je ziet ze lopen, maar als je ook maar een klein beetje in de buurt komt, graven ze zich in en zijn ze onzichtbaar. Als er een golf overheen spoelt zie je een hoop geborrel op de plekken waar de krabben zitten; dat is wel een grappig gezicht.

Op de camping komen we een aantal apen tegen (vervet monkeys volgens onze bioloog), die hier blijkbaar volledig gewend zijn aan de aanwezigheid van die andere apen: de homo sapiens. 😉 Na het ontbijt gaan we op pad voor de volgende flinke rit van ruim 300 km. In de buurt van Durban wordt het even druk (de agglomeratie telt 3 miljoen inwoners), maar als we daar voorbij zijn kunnen we rustig doortuffen.

Onze eerste stop is bij het Shaka Zulu Memorial, maar die laat zich wat moeilijk vinden. Na wat heen en weer gerij vinden we het, maar nu moeten we nog ergens parkeren. We vinden een plek in een nabijgelegen straat, en meteen komt er een Zuid-Afrikaan op ons af om op onze camper te passen. 😉 Tegen vergoeding uiteraard. We staan een beetje in een achteraf straatje en de omgeving ziet er niet echt vertrouwenwekkend uit, maar toch geven we de man 20 Rand en gaan op pad. Shaka Zulu is in Nederland voornamelijk bekend om de TV-serie over deze Zulu leider, al is dat alweer enige tijd geleden (1986). Er is een klein museum, een binnen- en een buitengedeelte, en in woord en beeld wordt het leven van Shaka verteld. De steen waarop hij zat toen hij door zijn halfbroers werd vermoord ligt als relikwie in de tuin bij het museum. We kopen nog wat souvenirs en lopen dan terug naar de camper, waar ons "mannetje" rustig op een stoel naast de camper zit, waarschijnlijk een teken dat hij, en niemand anders, op deze camper past. 😄 We bedanken hem voor zijn goede zorgen, stappen in en zoeken ons een weg terug naar de snelweg.

We rijden verder over de snelweg, dus weinig potholes, naar Umlalazi Nature Reserve, waar we een uurtje rondlopen over een verhoogd aangelegd pad in een mangrove moeras, waar het wemelt van de krabbetjes, die zich, net als aan het strand, verschuilen in gaatjes. Verder zien we vele waterslakken, modderkruipers en nog wat andere kleine dieren. Het is redelijk druk aan de rivier. Dat komt waarschijnlijk omdat het vandaag een nationale feestdag is en iedereen dus vrij is. Men geniet van het mooie weer (het is best warm met 32 graden, en dat is een stuk prettiger dan die 13 van gisteren) en van een picknick in dit natuurgebied. Ook wij maken van de gelegenheid gebruik en lunchen buiten.

De snelweg ligt nu iets verder uit de kust en we komen langs verschillende dorpjes. Het valt op dat veel mensen langs de snelweg lopen. Dat is toch een beeld dat wij niet kennen. Vlak voor we de snelweg moeten verlaten ligt de lokale markt Zamimpilo Community Market, waar veel goedkoop fruit wordt verkocht. En een heleboel toeristische zaken, maar daar hebben we nu geen oog voor. We kopen het een en ander aan fruit en rijden door naar onze camping, die echt in the middle of nowhere ligt. Maar ook midden tussen het wild, want al snel hebben we zebra’s, nyala’s, bushbucks en een rode duiker gezien. Gewoon vanaf onze kampeerplek! Uiteraard staat er nog een hek tussen, maar toch. 😄

We hebben nu aanmaakblokjes dus de braai gaat aan. Dit keer lukt het wel en de kip smaakt prima. Om 19 uur worden door de Nederlandse eigenaar van het kamp de bushbabies (galago’s) gevoerd, een schattig aapachtig nachtdiertje met grote ogen. We raken aan de praat met de eigenaar (kan hij ook weer eens gewoon Nederlands praten), drinken een biertje en maken ons vroeg klaar om te gaan slapen, want ook morgen moeten we vroeg op om op tijd te zijn voor onze eerste game drive. Om half 10 gaat bij ons het licht uit en dan is het eigenlijk al helemaal stil op de camping.

Umlalazi Nature Reserve is een klein natuurgebied, en als je niet weet dat het er ligt rij je er zo voorbij. Maar het is een mooie stop tijdens de rit langs de kust en zeker de moeite waard; mangrove moerassen zie je niet elke dag...
Bushbaby Lodge & Camping ligt weliswaar in de middle of nowhere, maar ook midden tussen het wild. Het is een rustige camping, heeft een leuk barretje en je kijkt zo vanaf je kampeerplek het wild in de ogen. Unieke ervaring!