13: Vestfirðir (o.a. Ísafjörður)

Schema voor woensdag 2 augustus 2017:

09:15 Vertrek Hvammstangi (A)
09:20 Icelandic Seal Center (B)
10:50 Staðarskáli (C)
12:45 Icelandic Sorcery and Witchcraft Museum (D)
17:25 Álftafjörður (E)
Wandeling: 3,8 km; 50 m; 1:15 uur
19:25 Ísafjörður (F)

Totale reisafstand: 373 km.

We hebben vandaag de dag met de meeste km's (in IJsland) voor de boeg: 373, en eindigen op het noordelijkst gelegen plaatsje van onze vakantie, Ísafjörður, ver weg in Vestfirðir (de Westfjorden) gelegen, het (geologisch gezien) oudste gedeelte van IJsland. Wegen zijn hier schaars; de enige normale manier om in Ísafjörður te komen is de weg te nemen die voornamelijk de kustlijn van de fjorden volgt. De route zit tussen de foto's; als we op een bepaald moment hemelsbreed nog 39 km verwijderd zijn van onze eindbestemming, moeten we nog 173 km rijden...

Maar eerst gaan we in Hvammstangi het Icelandic Seal Museum bekijken, een niet zo groot museum over, je raad het al, zeehonden! 😄 Aangezien het museum pas om 9 uur open gaat, en het op nog geen 5 minuten rijden van ons appartement af ligt, hebben we vanochtend absoluut geen haast. Het is best een interessant museum, maar, zoals gezegd, niet zo groot. Na een goed uur zitten we weer in de auto.

Nu moeten we toch echt op pad. We rijden de afslag naar weg 68 (die we moeten hebben) even voorbij om bij het iets verder gelegen tankstation/winkel/wegrestaurant (Staðarskáli) alles bij te tanken wat we kunnen. Na 145 km over deels onverharde wegen komen we bij het plaatsje Hólmavík, waar het Icelandic Sorcery and Witchcraft Museum is gelegen, uiteraard een must voor onze eigen heks. 😉 Na eerst het zo langzamerhand verplichte kopje thee/koffie met gebak genuttigd te hebben betreden we het museum. Met moeite krijgt René haar weer mee, want het museum ziet in haar een welkome aanvulling voor de expositie... We weten nu precies hoeveel mensen in IJsland voor hekserij op de brandstapel zijn beland (21, waarvan slechts 1 vrouw). Eén geval uit de 17e eeuw is het vermelden waard: een man werd wegens incest ter dood veroordeeld. De beul was niet erg bedreven in het afhakken van hoofden, want hij had daar meer dan 30 slagen voor nodig. Toen die klus eindelijk geklaard was, kwam de rechter erachter dat de ter dood veroordeelde zich ook met hekserij zou hebben beziggehouden, dus hebben ze hem alsnog op de brandstapel gezet. Of dat met of zonder hoofd was is niet bekend... 😉

De volgende 2 uur in de auto voert ons langs de fjorden van Vestfirðir, en is geheel geasfalteerd. Het is een prachtige weg met mooie uitzichten op fjorden, bergen met sneeuw en daardoor ook veel naar beneden kletterend water, en de gletsjer die aan de overkant op een ander gedeelte van dit schiereiland ligt. We komen nog wat zeehonden tegen en stoppen zo nu en dan om van de uitzichten te genieten. In het zonnetje, want die komt er steeds meer bij!

We hebben nog een geplande stop langs de weg bij Álftafjörður. Van daaruit wandelen we het achterland van de fjord in om een mooie waterval in een kloof op te zoeken. We raken echter al snel het pad kwijt en klûnen door drassig land (er zijn vele stroompjes die van de bergen af naar de fjord stromen) in, hopelijk, de juiste richting. Regelmatig moeten we zoeken naar een geschikte plek om weer zo’n beekje over te steken. Uiteindelijk komen we bij een houten brug over een wat groter riviertje en zijn we opeens ook meteen bij de waterval Valagil. Die is prachtig in een kloof gelegen. Zon tegen, dus wat lastig fotograferen, maar we moeten natuurlijk wel bewijs hebben... 😉 De weg terug is makkelijker, want nu zien we wel een pad, en is het veel eenvoudiger om onze voeten droog te houden.

Eenmaal in Ísafjörður, de grootste plaats van de Westfjorden (al heeft het slechts 2600 inwoners), eten we een broodje in ons onderkomen. Na het eten lopen we nog een rondje door de stad, maar daar zijn we snel mee klaar... 😉

De weg naar Ísafjörður (68/61) is erg mooi. In het begin kom je nog onverharde stukken tegen, maar later is de weg geasfalteerd. Het is echter wel een heel eind, dus ruim voldoende tijd in, zodat je ook af en toe kunt stoppen om van de omgeving te genieten.