25: Fjaðrárgljúfur & Skaftafell (Svartifoss)

Schema voor maandag 14 augustus 2017:

08:50 Vertrek Kálfafell (A/F)
09:15 Kirkjubæjarklaustur (B/D)
Wandeling: 4,4 km; 140 m; 1:25 uur
11:05 Fjaðrárgljúfur (C)
Wandeling: 2,5 km; 100 m; 0:45 uur
12:10 Kirkjubæjarklaustur (B/D)
13:45 Skaftafell (E)
Wandeling: 7,6 km; 300 m; 2:25 uur
19:20 Kálfafell (A/F)

Totale reisafstand: 160 km.

Was gisteren een waterig dagje, vandaag is het dat ook. Maar dan anders. Als we wakker worden regent het. Niet hard, maar je wordt er wel nat van... 😉 Dat komt niet helemaal goed uit, want we hebben 3 wandelingen op het programma staan. We halen dus maar de regenkleding te voorschijn (dat is niet ingewikkeld, want dat ligt continu in de auto). We draaien de eerste 2 wandelingen om, in de hoop dat het weer straks opklaart, want bij (nu) de tweede gaat het om de vergezichten en bij de eerste niet. We beginnen derhalve in het dorp Kirkjubæjarklaustur waar we een mooie wandeling maken langs een waterval (Systrafoss), een meer (Systravatn) en basaltformaties (Kirkjugólf). We moeten wel meteen ruim 100 m klimmen, dus de ochtend workout zit er al snel op. Het regent wel wat af en toe, maar daar hebben we een regenjas voor. De regenbroek hebben we nog niet nodig. Dit keer liggen de basaltformaties op de grond. Lang heeft men gedacht dat het om een oude kerkvloer ging, maar wetenschappelijk onderzoek heeft anders aangetoond.

Op weg naar de tweede wandeling, de kloof Fjaðrárgljúfur (prachtige taal toch, dat IJslands…) klaart het inderdaad op en komt er een waterig zonnetje. We lopen langs de bovenkant van de kloof waar René merkt dat er nu opeens allerlei afzettingen zijn gemaakt om mensen op een bepaald pad te houden, waardoor je bij een aantal uitzichtpunten niet meer kan komen. Zo stond het niet op internet. Nader beschouwd willen we daar ook helemaal niet komen, want het gaat er recht naar beneden. Ter "bescherming van de flora" (wat dus eigenlijk is "ter bescherming van de homo sapiens") moet je dus het pad volgen. Het blijft een mooi stukje natuur, maar we zijn met een klein uurtje weer bij de wagen. We moeten nu 100 km rijden om bij de derde wandeling te komen, dus nemen we eerst maar een bakkie mét bij het Gasthof dat we vanmorgen in Kirkjubæjarklaustur hebben gezien... 😄

Onderweg naar die derde wandeling begint het toch echt te regenen. Het wordt grijs en mistig. Aangekomen bij de parkeerplaats van het Skaftafell park trekken we nu toch maar de regenbroek aan. We bekijken eerst een film over dit natuurgebied in het Visitor Center, en als we op stap willen gaan is het weer droog en hebben we het waterige zonnetje weer. De wandeling hier voert ons langs een paar watervallen, waarvan Svartifoss (= zwarte waterval) de mooiste is. De waterval zelf is op zich niet bijzonder, maar hij ligt midden tussen een aantal prachtige basaltformaties. Zo hebben we het nog niet gezien! Ondertussen hebben we het aardig warm gekregen met 2 broeken aan, dus gaat er eentje weer uit...

We vervolgen de wandeling naar een uitzichtpunt (Sjónarnipa) van waaraf je een van de gletsjertongen (Skaftafellsjökull) van de Vatnajökull (de op een na grootste gletsjer van Europa, op Groenland na) kunt zien liggen. Vatnajökull heeft uitlopers die vrij laag liggen, en makkelijk te bereiken zijn. Het begint nu toch weer te spetteren, dus de regenjas is weer hard nodig; de regenbroek laten we uit.

Uiteindelijk lopen we vandaag 14,5 km en overbruggen we 540 m hoogteverschil. Tijd om ons eens lekker te laten verwennen in het restaurant van het hotel! De brennivín (IJslandse sterke drank die niet in het buitenland te koop is) stond nog op ons lijstje, dus skál!

Als je toch over de ringweg rijdt, dan is een uitstapje naar Fjaðrárgljúfur een kleine moeite. Het kost je een uurtje en is weer eens wat anders dan al die watervallen hier in het zuiden. 😉
Het is aan te bevelen om, als je toch naar Svartifoss loopt, ook het uitzichtpunt Sjónarnipa in de wandeling op te nemen. Een erg mooi gezicht om vanaf boven die gletsjertong te zien. Kost natuurlijk wel wat extra tijd...