Home

Inleiding

3-2-1-Go!
Op naar de boot
Relaxen op zee
Norðoyggjar
Streymoy & Vágar
Tórshavn
Oostkust
Jökulsárgljúfur
Goðafoss en meer
Mývatn
Walvissen spotten
Het noorden
Vestfirðir
Svalvogar
Snæfellsnes
Vesturland
Reykjavík
Langjökull
Reykjanes
In een Vulkaan!
Þingvellir
Geysir
Landmannalaugar
Zuidkust
Skaftafell
Vatnajökull
Lagarfljót
Bye bye IJsland
Op zee
Thuisreis

Gastenboek
E-mail

Terug

Inleiding

De vlag van IJsland

IJsland is een bestemming die al geruime tijd op ons wensenlijstje stond. De ruige natuur met zijn vele watervallen en gletsjers trekt ons erg aan. Het klimaat dan weer iets minder, maar na de rustige vakantie van vorig jaar namen we toch het besluit om in 2017 dit wonderschone eiland met een bezoek te gaan vereren. Al in augustus 2016 werden de eerste stappen gezet en niet snel daarna viel de eerste grote beslissing: we gaan niet met het vliegtuig en huren een auto ter plekke, maar we gaan met onze eigen auto op de boot! Dat heeft voor- en nadelen. Als voordelen zien wij allereerst het ontbreken van bagagebeperkingen die je hebt als je gaat vliegen; je kan je auto helemaal vol gooien! IJsland is een land waar je zeker winterkleding nodig hebt, en als je geluk hebt, ook zomerkleding. Probeer dat allemaal maar in één koffer te proppen... Tweede voordeel is dat de boot ook de Faeröer aandoet, wat je in de gelegenheid stelt daar ook een paar dagen rond te kijken. En als laatste denken wij dat met de boot reizen nog wel eens flink goedkoper kan zijn dan vliegen, want vooral het huren van een auto op IJsland is niet goedkoop. Enige nadeel van de boot dat wij konden bedenken is de langere reistijd; een enkeltje Denemarken-IJsland met de boot duurt 48 uur en de haven in Denemarken ligt ook nog eens op een halve dag rijden van Almere. Dat er toch nog een tweede nadeel aan deze manier van reizen zit komen wij pas op de terugweg achter... 😉 Dat is namelijk de kans op zeeziekte!


Goed, de boot it will be! Dan heb je verder weinig keuze, want er is maar één maatschappij die met een autoferry IJsland aandoet, en dat is Smyril Line. En die komt ook maar één keer per week op IJsland aan. Weinig keuze houdt ook in dat je makkelijk kunt kiezen. 😄 We konden dus al snel de boot boeken en dat was geen overbodige luxe, want onze keuze was op een buitenhut gevallen en op de terugweg hadden we de laatste die nog beschikbaar was... 11 maanden van tevoren!

Dan begint de puzzeltocht van de route en de overnachtingsplaatsen. We maken eerst een kaartje en vullen die in met de mooiste bezienswaardigheden volgens Tripadvisor. Het merendeel blijkt te bereiken via de ringweg van 1350 km of een zijweg daarvan. Zo komt er langzamerhand een route in beeld. Nu nog de overnachtingsplekken erbij zoeken. Daarvoor gebruiken we (voor het eerst) AirBnB. Zelfs in de afgelegen gebieden kun je met AirBnB accommodaties vinden, maar net zoals alles op IJsland, zijn ze niet goedkoop! Prijzen van ver over de 200 euro per nacht zijn heel gewoon, maar vinden wij toch wat te gortig. Uiteindelijk weten we 10 verschillende accommodaties te boeken waar we 1 tot 4 nachten zullen blijven voor gemiddeld 150 euro per nacht. Nog steeds niet goedkoop, maar het prijspeil in IJsland ligt nou eenmaal een stuk hoger dan in Nederland.


Nog even over de routekaartjes die je bovenaan de pagina's kunt vinden. Sinds een paar jaar kun je niet meer dan 10 stops op 1 kaartje weergeven met Google Maps. Je kunt dan wel weer meer dan 1 kaartje tegelijk weergeven, maar de nummering van het tweede kaartje begint dan weer bij A. Aangezien in deze gevallen het eindpunt van het eerste kaartje (J) gelijk is aan het startpunt van het tweede kaartje (A), "verstopt" die A zich achter de J. Na J volgt dus B. Overigens "verstopt" het beginpunt zich sowieso achter het eindpunt, dus een A kom je eigenlijk nooit tegen... Snap je hem nog? 😄


Bij wandelingen vermelden we niet alleen de lengte, maar ook de hoogtemeters. Helaas heeft het horloge van René (waarmee de hoogte door middel van luchtdruk gemeten werd) het na 14 jaar trouwe dienst begeven, zodat we het nu met een nieuw apparaat moeten doen, die luchtdrukverschillen combineert met GPS-metingen. Dat zou tot nauwkeurige hoogtemetingen moeten leiden. De hoogteverschillen op IJsland zijn niet zoals die we gewend zijn in bergachtige gebieden; je moet echt je best doen om meer dan een paar honderd hoogtemeters bij elkaar te wandelen, tenzij je echt voor een bergtop gaat, maar dat is in IJsland vaak niet zo interessant, want de mooiste bezienswaardigheden vind je daar niet.


Veel plezier bij het lezen van dit vakantieverslag, en reacties zijn natuurlijk altijd welkom!


Tips:
In de 3 weken dat wij op IJsland waren hebben wij temperaturen gehad tussen 6 en 17 graden. Overdag. Daarbij kan het soms flink waaien en uiteraard regenen. De meeste regen die wij gehad hebben was miezerige regen, maar ook daar word je nat van als je er lang genoeg in loopt... 😉 Pas je garderobe op deze weersomstandigheden aan. Zorg er ook voor dat je altijd bepaalde zaken in de auto hebt liggen, zoals warme kleding, regenkleding, zwemspullen, drinkwater, en alle andere dingen die je bij de hand wil hebben bij wisselende weersomstandigheden.
De ringweg van IJsland is ongeveer 1350 km, en bijna helemaal geasfalteerd. Niet helemaal dus! Ga je van de ringweg af, dan wordt de kans op onverharde wegen groter. Ook liggen veel bezienswaardigheden aan een onverharde weg. Deze wegen zijn allemaal wel met een gewone wagen te berijden, al zal je je snelheid moeten aanpassen, want de ene onverharde weg is anders dan de andere. Wegnummers die beginnen met "F" zijn een no-go voor gewone auto's, op enkele hele kleine stukjes na. Huur je je auto op IJsland, vraag je dan af of je echt een 4x4 nodig hebt. Op het kaartje hiernaast vind je zo'n beetje de complete route die wij met onze eigen auto afgelegd hebben.
Een waarschuwing bij het rijden op onverharde wegen: PAS JE SNELHEID AAN ALS JE EEN TEGENLIGGER TEGENKOMT!! Dergelijke wegen bestaan uit gravel, grind en/of een combinatie van harde klei met losse stenen. Op zich kan je daar vaak best met een vaartje van 60-80 km/u overheen rijden, maar de stenen spatten dan wel alle kanten op. Dus ook tegen de auto van de tegenligger! We hebben maar al te vaak meegemaakt dat toeristen geen snelheid minderen en gewoon doorrazen... De gevolgen zijn dan ook goed te zien aan de linkerkant van onze auto. 😒 IJslanders zelf houden doorgaans wél rekening met anderen...
Verwacht op IJsland geen uitbundige flora of fauna. Slechts 1% van het land is met bos bedekt, en de boomgrens ligt al op 200-300 meter. Er komen op IJsland geen amfibieën en reptielen voor. Wat wilde dieren betreft moeten ze het daar met de poolvos doen. Er zijn wel veel vogelsoorten, waarvan de papegaaiduiker de meest opvallende is.
In september 2016 boekten wij al de laatste buitenhut voor de terugreis in augustus 2017. Dat konden we eigenlijk niet geloven, maar het werd ons aan de telefoon bevestigd. Hoewel natuurlijk wat duurder, vonden wij het wel prettig om daglicht in de hut te hebben; de reis duurt toch 48 uur. Vergeet bij het boeken niet meteen de gewenste maaltijden te boeken. Die zijn bij boeking een stuk goedkoper dan als je die ter plekke moet betalen. Wij hebben meerdere mensen gezien die dachten dat de maaltijden inbegrepen waren. Die kwamen dus voor een onaangename verrassing te staan, want ook op de boot betaal je al "IJslandse" prijzen...
Het prijspeil in IJsland ligt een stuk hoger dan bij ons. Bij het boodschappen doen valt dat nog mee, maar ga je uit eten of boek je een excursie, dan betaal je de hoofdprijs. Enige voordeel bij uit eten gaan is dat fooien op IJsland niet gebruikelijk zijn. Soms staat er ergens een potje waar je wat kleingeld in kunt stoppen, maar bij het afrekenen hoef je niets extra's te rekenen.

Terug