01: Heenreis van Almere naar Honolulu

Schema voor donderdag 9 juli 2015 (alle tijden zijn lokale tijden):

06:15 Vertrek Almere per taxi
07:00 Aankomst Schiphol (GMT+1)
10:05 Vertrek Schiphol met KLM vlucht KL0601
11:55 Aankomst Los Angeles (GMT-8)
14:45 Vertrek Los Angeles met Delta vlucht DL1559
17:30 Aankomst Honolulu (A) (GMT-11)
19:10 Walmart (B)
20:45 Kailua (C)

Totale reisafstand: 24 mijl/38 km.

De wekker gaat om 5:30 uur! Hoewel we pas tegen tienen de lucht in gaan willen we geen enkel risico nemen. Je bent toch zeker niet een jaar bezig met de voorbereiding om dan je vliegtuig te missen, toch? Om die reden gaan we ook niet met het openbaar vervoer; een taxi lijkt ons betrouwbaarder én comfortabeler. We zijn dan ook al om 7 uur op Schiphol. De formaliteiten met betrekking tot bagage en douane verlopen vlot dus hebben we ruim de tijd om te ontbijten en een beetje rond te kijken. Aangezien René nog steeds moeilijk loopt vanwege de jichtaanval in zijn knie gaan we eerst op zoek naar een rolstoel. Dat valt nog niet mee, want die zijn niet zomaar te krijgen. Hadden we eigenlijk minstens 2 dagen van te voren moeten reserveren, maar toen wisten we nog niet eens zeker of de vakantie wel door kon gaan... Uiteindelijk krijgen we er toch eentje mee, zodat de knie wat ontlast kan worden.

De tijd op Schiphol gaat best snel voorbij, en dan is het opeens tijd om te boarden. Nu gaat de vakantie dan écht beginnen! 😄 Met een kwartiertje vertraging verlaten we Nederland voor de 11 uur durende vlucht naar Los Angeles. Onderweg hebben we een goed zicht op Groenland, waarvan we eigenlijk niet begrijpen waarom dat zo heet. We zien alleen maar bergen met sneeuw en gletsjers. Eenmaal boven het vasteland van Canada en Amerika kunnen we veel van het terrein zien waar we overheen vliegen, want er zijn niet veel wolken (en het blijft de hele tijd licht omdat we tegen de tijd in vliegen). De service aan boord van ons toestel is prima: we krijgen meer dan voldoende te eten en drinken. Ook de beenruimte is voldoende, waardoor René genoeg "speelruimte" heeft voor zijn knie.

Na een rustige vlucht komen we aan in Los Angeles waar we de douane door zullen moeten. Daar zijn ze in LA goed op voorbereid. Tientallen douanebeambten aan evenzoveel loketten zitten klaar om de stroom "buitenlanders" te verwerken. Ondanks het enorme aantal mensen dat hier langs moet zijn we er in een half uurtje doorheen, na achterlating van wat vingerafdrukken en foto’s. We hebben dan nog een kleine 2 uur over voor we het volgende vliegtuig in mogen. Dit keer vliegen we stipt op tijd. We vliegen nu bijna uitsluitend boven zee, dus veel valt er niet te zien. Een kleine 20 uur na vertrek uit Amsterdam zetten we (eindelijk) voet wiel op Hawaï!

Niet veel later zitten we in onze huurauto en willen we de TomTom instellen op de dichtstbijzijnde Walmart als René erachter komt dat hij vergeten is vóór vertrek de Amerika-kaart te laden... Speciaal aangeschaft voor de vakantie, maar door alle ellende met die jichtaanval glad vergeten... Da's balen, maar er is niets meer aan te doen. Dan maar navigeren met de kaartjes die in ons dagboek staan. Dat valt in een drukke stad als Honolulu echter niet mee. Zeker niet tijdens "rush-hour". We rijden op goed geluk de stad in, maar kunnen niet voorkomen dat het ritje van nog geen half uur (als je wél navigatie hebt) ons dik een uur kost. Het wordt al donker, en hebben de hoop al opgegeven (dan doen we morgenochtend in Kailua wel boodschappen) als we opeens de straatnaam zien die we zoeken. Tóch nog gevonden. In de Walmart zelf wacht ons de tweede verrassing van de vakantie: de prijzen! Alles is hartstikke duur! We kijken om ons heen, maar behalve wijzelf kijkt er niemand verbaasd, geschokt of wanhopig... We hebben in ieder geval geen moeite om boven de $ 25 uit te komen, zodat we gratis mogen parkeren. 😄 Na het boodschappen doen rijden we zonder problemen in het donker naar ons verblijfadres in Kailua. Van deur tot deur zijn we vandaag 26:30 uur onderweg geweest. Veel energie zit er niet meer in en om 22:00 uur liggen we in bed. 😉

Verdeel je spullen over meerdere koffers/tassen. Er wil nog wel eens iets mis gaan tijdens de reis en dan is tenminste niet één iemand al zijn bagage kwijt.
Het is mogelijk om op Schiphol achter de douane uit de geldautomaat dollars te pinnen. Dit kan handig zijn omdat bij de meeste banken dollars alleen nog maar op bestelling te verkrijgen zijn. De koers is echter niet voordelig!

Voor alle foto's (2) van vandaag: klik hier.