02: Oahu - Kailua, Byodo-In Temple & Waikiki

Schema voor vrijdag 10 juli 2015:

08:00 Vertrek Kailua (A/C/E/H)
08:20 Parkeerplaats Pillbox hike (B)
Ka'iwa Ridge Trail (op onze manier 9,5 km; 330 m hoogteverschil; 4:35 uur)
13:30 Kailua (A/C/E/H)
16:45 Byodo-In/Valley of the Temples (F)
18:45 Waikiki, Honolulu (G)
22:15 Kailua (A/C/E/H)

Totale reisafstand: 55 mijl/89 km.

Ook al waren we gisteren na de lange dag erg moe, we liggen met z'n tweetjes om 5:30 uur al naar het plafond te staren. Het heeft vannacht geregend en alles voelt warm en vochtig aan. Het koelt 's nachts dan ook nauwelijks af. Een raar idee dat we vanaf nu 12 uur achterlopen op Nederland. Als wij gaan ontbijten, zit men in Nederland al aan de warme hap. En andersom! Al vroeg (7:00 uur) zitten we dus aan het ontbijt op onze lanai.

We beginnen vandaag met een, op papier, eenvoudig wandelingetje naar een uitkijkpunt boven Kailua, de Ka'iwa Ridge Trail, of Pillbox hike. Een rondwandeling van een kleine 3,5 km met 180 m hoogteverschil. Denken we... Na 10 minuten stevig klimmen, staan we naar adem happend uit te hijgen. We wanen ons in Burger's Bush, zo warm en vochtig is het. Binnen een half uur zijn we doorweekt van het zweet. Vanuit zee zien we vlagen met regen het land binnenkomen, maar voorlopig houden wij het nog droog met af en toe een zonnetje. Het pad is op sommige stukken behoorlijk steil en glibberig. We doen rustig aan en zijn met een klein uurtje bij het uitkijkpunt waar we een mooi zicht hebben op de kust en de eilandjes Moku Nui en Moku Iki. De knie van René stribbelt in het begin nog wat tegen, maar gaandeweg gaat het beter. De meeste wandelaars keren op de top om en lopen hetzelfde stuk terug, maar we hebben op de kaart gezien dat je ook dóór kunt lopen over de "bergrug", aan de achterkant van de heuvel naar beneden, en vervolgens over een weg door een woonwijk terug naar de auto. Dat lijkt ons leuker. We lopen dus verder, maar al gauw begint het te miezeren. Eén keer moeten we bij een rots echt even schuilen, om niet meteen al op onze eerste wandeling te verdrinken. Het pad naar beneden is minder steil dan de weg omhoog, maar is door de regen wel behoorlijk glad geworden. Eén keer wint het pad het van René, en ligt hij op zijn kont, maar voor de rest valt het mee. Bij de weg aangekomen blijkt de weg terug echter een privéweg te zijn, afgeschermd met hekken en een bord "No tresspassing". Daar hadden we niet op gerekend! Op goed geluk moeten wij nu onze weg terug zien te vinden door de woonwijk. We lopen diverse keren straatjes in die dood blijken te lopen. Regen en zon wisselen elkaar af en de vermoeidheid wordt voelbaar, maar we genieten wel van de begroeiing die langs de wegen en in de tuinen staat (palmen, mangobomen en nog veel meer tropisch spul waar we de naam niet van weten).

Crisisoverleg midden op straat! Het heeft geen zin doelloos door te blijven lopen; we besluiten richting de kust te gaan, want daar hebben we vanmorgen met de auto gereden. Die weg volgend moeten we dan bij de auto kunnen komen. Vóór we de kustweg bereiken komen we bij een klein winkelcentrum (Kailua Beach Shopping Center) met Bob's Pizzeria. Omdat we dachten een korte wandeling te maken hebben we geen eten bij ons, en na drie en een half uur lopen zijn we best wel hongerig, dus zelfs Astrid waagt zich aan een stuk pizza. 😄 Na de lunch volgen we de weg naar de auto, en dat is best nog wel een stukkie, al blijft het nu gelukkig wel droog. Uiteindelijk lopen we dus veel meer dan gepland...

We onderbreken het geplande dagprogramma om eerst "thuis" een douche te nemen en schone (= droge) kleren aan te trekken. Na eerst nog inkopen gedaan te hebben bij een Foodland (D) (niet aan te raden, want erg duur ($ 0,69 voor 1 ei!)) hebben we nog nét tijd om naar de Valley of the Temples (aka Byodo-In Temple) te gaan voor een zen-momentje op deze vermoeiende eerste dag. 😄 We komen daar echter 15 minuten voor sluitingstijd aan en moeten ons dus haasten om de boeddhistische tempel (de belangrijkste attractie op het terrein) nog te kunnen bekijken. Tot zover het zen-moment... 😉

Na het bezoek aan de Valley rijden we via een omweg (de kustweg) terug naar Kailua en gaan meteen door naar Waikiki, Honolulu. Het is even zoeken naar een (gratis) parkeerplaats, maar uiteindelijk vinden we er eentje in een van de zijstraatjes van de Ala Wai Blvd. Op "dringend advies" van Astrid wordt het diner genuttigd in de Cheesecake Factory. Net als 6 jaar geleden moeten we ruim een uur wachten tot we naar binnen mogen, maar het eten daar (en vooral de toetjes) maakt dat dan weer goed.

Ondanks de valse start zijn we deze eerste dag redelijk goed doorgekomen. Astrid heeft nog wat last van een jetlag en heeft duidelijk last van de hitte; René heeft nergens last van (maar die is altijd al wat trager van begrip geweest...). Om 22:45 uur liggen we uitgeteld op bed.

Voor de Pillbox hike moet je parkeren in een woonwijk, maar erg veel ruimte is er niet, en het is een populaire wandeling, ook onder de lokale bevolking. Als je vroeg komt is parkeren geen probleem.
We hebben regenjassen meegenomen naar Hawaï om toch te kunnen wandelen als het weer niet zo mooi is. Maar een gewone regenjas is veel te warm! Een poncho zou beter geweest zijn.
Als je toch een rondwandeling wilt maken (maar dan zonder de uitstapjes in doodlopende wijken), dan is de route 6,6 km. Je komt dan ook langs Bob's Pizzeria.
Parkeren in Honolulu kan een kostbare zaak zijn. Echter, langs de Ala Wai Blvd en in de zijstraatjes ervan is parkeren gratis.

Voor alle foto's (22) van vandaag: klik hier.