13: Van Kauai naar Maui

Schema voor dinsdag 21 juli 2015:

08:30 Vertrek Prince Kuhio (A)
08:35 Spouting Horn (B)
10:15 Aankomst Lihue (C)
12:09 Vertrek Lihue

Totale reisafstand: 19 mijl/30 km.

12:54 Aankomst Kahului
13:45 Alamo (A)
14:30 Kihei (B)

Totale reisafstand: 14 mijl/23 km.

Vandaag gaat weer veel tijd "verloren" met reizen. Doordat er al 2 dagen geen internet is in het appartement kunnen we niet de route naar autoverhuurder Alamo opzoeken, omdat Google Maps op de telefoon van René het natuurlijk ook niet doet. We zijn al snel klaar met inpakken en besluiten nog even bij Spouting Horn langs te gaan. De oceaan is echter rustig, dus we zien geen spectaculairdere beelden dan een paar dagen geleden. Als we in de buurt van de luchthaven komen zien we al borden met "Rental Car Return", dus we hoeven gelukkig niet lang te zoeken. Het inleveren van de auto is weer in een oogwenk gebeurd, en voor we het weten zitten we in de shuttlebus. We zijn dan ook ruim op tijd de luchthaven, waarvan de complete vertrekhal op één foto past!

Een mooi moment om even terug te kijken op ons verblijf op Kauai. Als we dat in één woord moeten samenvatten is dat "RELAXED". Haast kennen ze hier niet, alles gaat op zijn gemakkie. In restaurants, maar zeker ook in het verkeer. Geen gejaag en gejakker, men wacht rustig op een ander. Er zijn wegen waar je in Nederland zeker 80 zou mogen rijden, maar waar hier de maximum snelheid 40 of 55 is. En dat rijdt men dan ook. Ook hier hebben ze het over het weer, dat volgens hun veel slechter is dan normaal. Uiteindelijk hebben wij daar niet echt veel last van gehad. De meeste regen valt ’s-nachts (iedere nacht de afgelopen week), en hoewel we ook overdag iedere dag wel wat regen hebben gehad, is de meeste regen welkom. Een beetje druppelen is af en toe best lekker fris. En als we een echte bui kregen zaten we in de auto! Enige nadeel is dat de wandelpaden verzadigd raken en daardoor moeilijker begaanbaar. De lucht op Kauai is minder vochtig dan op Oahu en dat merk je tijdens het wandelen, want dat is een stuk prettiger. Eens zien hoe dat op Maui zal zijn!

Goed, hoe vertrekt een vliegtuig vanaf Kauai? Onze vlucht vertrekt om 12:09. Tot aan 11:50 is er totaal geen activiteit aan de gate. Om 11:50 uur is het ineens "final call" voor vlucht HA 244. Het boarden begint, en welgeteld 11 minuten later zijn we los van de gate! Lezen jullie mee, daar op Schiphol? 😉
De vlucht duurt 40 minuten, het wachten op de bagage ook... Met de shuttlebus worden we naar Alamo gebracht om de auto op te halen. Dat gaat bij Alamo als volgt: als alle formaliteiten zijn afgehandeld ga je naar buiten en mag je een auto uitzoeken die binnen jouw klasse valt. Wij hebben op Maui een convertible gereserveerd en mogen nu kiezen uit een stuk of 8 Chrysler Sebrings en 1 Ford Mustang. Jammer voor degene na ons, maar die Mustang is voor ons! Met één koffer in de bagageruimte en één op de achterbank rijden we een week Maui tegemoet.

Ons onderkomen in Kihei (aan de geografische westkust, maar dat wordt hier south coast genoemd...) is van alle gemakken voorzien. We hebben het "tuinhuisje" gehuurd van een echtpaar, dat ook op hetzelfde stuk grond woont. Ruime woonkamer met volledig ingerichte keuken, aparte airco in woon- en slaapkamer, en een mooie badkamer. En parkeren voor de deur! Die dubbele airco is geen overbodige luxe, want het wordt hier de hele week 32-33 graden. Na alles uitgepakt te hebben rijden we naar het dichtbij gelegen winkelcentrum om inkopen te doen en even rond te kijken. We spotten Fat Daddy's, waar we vanavond willen eten. Zoals gebruikelijk zien de eettentjes er ook hier van buiten niet erg aanlokkelijk uit, maar we weten inmiddels dat dat niets zegt over de kwaliteit van het voedsel.

We keren vroeg in de avond te voet terug naar het centrum om te eten. We nemen nog een cocktailtje (of 2) en gaan op tijd naar bed, want we moeten morgen vroeg op!

Achteraf gezien hadden we veel minder tijd hoeven in te plannen voor het afhalen en terugbrengen van de auto's en voor de formaliteiten op de luchthavens voor inter-island vluchten. Misschien hadden we geluk en was het toevallig erg rustig, maar alles ging erg snel, zodat we eigenlijk erg veel tijd op de luchthavens moesten doorbrengen. En daar is niet veel te doen. Aan de andere kant: better safe than sorry...

Voor alle foto's (7) van vandaag: klik hier.