11: Krugerpark!

Schema voor maandag 2 mei 2016:

05:00 Excursie: Morning Walk
10:05 Vertrek Pretoriuskop Rest Camp (A)
14:30 Skukuza Rest Camp (B)
20:00 Excursie: Night Drive
22:30 Skukuza Rest Camp

Totale reisafstand: 75 km.

Gisteravond in de jeep kreeg René al last van maagkrampen en helaas zet dat door. Uit 3 lichaamsopeningen komt een vochtige substantie waarvan... nou vooruit... we zullen jullie de details besparen... René heeft dus een slechte nacht met nagenoeg geen slaap, is rillerig van de koorts, en kan vanmorgen onmogelijk mee voor de 4 uur durende wandeling. Als de wekker dan ook gaat om 4:30 uur besluit hij in de camper achter te blijven om te proberen nog wat slaap te pakken. We vermoeden dat hij iets verkeerds gegeten heeft wat dit ongemak veroorzaakt. Dat moet dan die burger van gistermiddag geweest zijn... 😒

De 3 overgebleven "rangers" staan op de afgesproken tijd op de afgesproken plek, en samen met 2 anderen én 2 echte (gewapende) rangers gaan ze op pad. Eerst een half uurtje met de jeep en verder te voet. Heel veel bijzonders wordt er echter niet gevonden, afgezien van een millipede, een paar olifanten, een reuzenmier, een steenbok en diverse vogels. Ondertussen scoort René, tijdens zijn gangen naar het toiletgebouw, nog wat vervet monkeys en mangoose op de camping.

Om een uur of 10 laten we Pretoriuskop achter ons en gaan we richting Skukuza. Hier en daar nemen we een onverharde weg om een paar waterplaatsen aan te doen, en bij de 2e hebben we al een hoofdprijs. Bij 1 meertje zien we nijlpaarden, giraffes, impala's, een varaan, een wrattenzwijn, een gnoe, een badende olifant en zelfs een krokodil. We staan zeker 20 minuten stil om hiervan te genieten. Het 3e meertje biedt ook iets bijzonders: nijlpaarden met meerdere schildpadden op hun rug. 😄 Onderweg zien we ook eindelijk de kudu en vele andere antilopen, voornamelijk impala's. Ook enkele arenden kruizen ons pad, maar die laten zich moeilijk fotograferen. We zijn om 14:30 in Skukuza, de grootste nederzetting in Kruger. Davy gaat lekker zwemmen en René gaat nog even plat, want hij heeft nog steeds koorts en de rit heeft hem behoorlijk vermoeid.

Er is een goed restaurant in Skukuza, maar dat gaat aan René voorbij. Na het eten hebben we nog een Night Drive, van 20-22 uur. Door ervaringen van eerder kleden we ons extra warm aan en dat is niet overbodig; het is steenkoud! Ondanks intensief gespeur met 4 spotlights is de oogst mager. We zien een soort haas, een hyena, de gebruikelijke witte neushoorn, een genetkat en verschillende antilopen. Even educatief: er zijn witte en zwarte neushoorns, en die komen beide in de kleur grijs... 😂 Dat zit zo: witte neushoorns hebben een brede (wide) mond en zwarte neushoorns hebben meer spitse lippen. Dat “wide” is door Nederlandse migranten vroeger onterecht vertaald in wit, en uiteindelijk heeft met dat maar zo gelaten. Toen hebben ze die andere (die overigens kleiner is en agressiever dan zijn grote broer) maar voor het gemak zwart genoemd... 😆

We hebben een niet zo onderhoudende gids aan boord en dat maakt deze drive eigenlijk wat teleurstellend, ondanks dat we een half uurtje langer doorgaan. We liggen pas om 23 uur in bed en krijgen een korte nacht, want we moeten morgen vroeg op voor een Sunrise Drive.

Plan niet te grote afstanden op één dag in Krugerpark. De maximum snelheid is sowieso 50 km/u, maar op onverharde wegen haal je dat bij lange na niet. En dat wil je ook niet, want er valt ontzettend veel te zien. Vooral waar water is kan je veel dieren verwachten; zoek dan ook de meertjes op. Je staat er dan rustig een half uur te kijken. Vandaag hebben we 4:30 uur gedaan over 75 km...
Het is soms wel even doorbijten om vroeg op te staan voor een game drive, maar je komt hier waarschijnlijk niet snel weer, dus moet je het er nu van nemen. Dan maar een keer een krte nacht. 😉