27: Big Island – Zuid Kohala & Waikoloa

Schema voor dinsdag 4 augustus 2015:

08:50 Vertrek Waikoloa (A/E)
10:15 Kaloko Drive (B)
10:40 Wawaloli Beach (C)
12:20 Kiholo Bay (D)
14:20 Waikoloa (A/E)

Totale reisafstand: 83 mijl/133 km.

Vandaag willen we het gebied tussen "hier" en Kailua-Kona bekijken. Via het binnenland rijden we naar het zuiden, over verschillende lava velden uit diverse tijden. Het kleurverschil tussen die lavastromen is duidelijk waarneembaar. We stoppen op meerdere plekken om van de uitzichten te genieten. Het eerste doel is een uitzichtpunt op 1500 m hoogte op de Kaloko Drive, maar donkere wolken en wat regen op de zigzaggende weg naar boven voorspellen niet veel goeds. Inderdaad bevindt het uitzichtpunt zich in de wolken (waar hebben we dat toch eerder meegemaakt?), dus stappen we al snel weer in de auto en rijden naar Wawaloli Beach, vlakbij de luchthaven. Hier ligt een leuk strand, met tide pools en veel rotspartijen in het water. Daaroverheen struinend zien we veel vissen, krabben en zee-egels, vooral in de spleten tussen de rotsen. Leuk om hier een uurtje rond te lopen!

We rijden door naar Kiholo Bay, waarvoor je vanaf de weg eerst een kwartier moet lopen om er te komen. We lopen eerst een stuk richting een verderop gelegen lagune, maar dat blijkt toch iets verder weg te zijn dan gedacht, dus komen we niet verder dan een voor ons poserende schildpad op het strand. En diverse in het water. De andere kant op lopend langs de kust passeren we Bali House, een prachtig "huis" (ons huis past er zeker meer dan 10 keer in...). Uiteraard privégebied, dus we kunnen het niet van dichtbij bekijken. Iets verderop staat nog een enorme woning; dit is duidelijk een locatie voor de "happy few"... Teruglopend naar de auto bespreken we het vervolg van de dag. Eigenlijk zijn we best wel moe en zien we het niet zitten nog een flinke wandeling te maken in de warmte. We besluiten terug te rijden naar Waikoloa en doen even een paar uurtjes niets! 😄

Onderweg krijgen we nog telefoon van de maatschappij die ons gisteren naar Mauna Kea gebracht heeft. Omdat de excursie niet helemaal geslaagd was door het tegenvallende weer krijgen we 25% teruggestort op onze rekening. Toch wel netjes!

Later in de middag nemen we nog een kijkje op het winkelcentrum en eten we daar een hapje. We zijn rond 8 uur in de avond weer in ons paleisje en zijn van plan vroeg naar bed te gaan, omdat we morgen om 8:45 uur aan de andere kant van het eiland moeten zijn voor de laatste tour.

Voor alle foto's (28) van vandaag: klik hier.