01: Heenreis van Almere naar San Francisco

Planning voor vrijdag 10 juli 2009 (alle tijden zijn lokale tijden):

07:15 Vertrek Almere per taxi
08:00 Aankomst Schiphol (GMT+1)
11:45 Vertrek Schiphol met vlucht Delta 45
15:00 Aankomst Cincinnati (GMT-5)
16:50 Vertrek Cincinnati met vlucht Delta 1162
18:37 Aankomst San Francisco (GMT-8)
19:45 Aankomst Bay Landing Hotel

Werkelijkheid:

Alles gaat vanmorgen eigenlijk eenvoudig en snel. De taxi, het inchecken, het is allemaal zo gebeurd. Dus hebben we nog veel tijd over. De kids grijpen dat aan om zichzelf alvast een "Amerika-look" aan te meten. Zie foto. Links Brian "the Boss" en in het midden Don Davy. Moeders kijkt het gelaten aan en denkt: "Moet ik hiérmee op vakantie?" René pint alvast de eerste dollars om daar niet verlegen om te zitten als we eenmaal aan de andere kant van de plas zijn.

De vlucht naar Cincinnati verloopt voorspoedig. Gelukkig hebben we allemaal een "persoonlijk entertainment systeem" tot onze beschikking, want anders wordt 9 uur wel erg lang. Als we Amerika binnenstappen liggen we een half uurtje voor op schema. Dan de douane... Als we nét aan de beurt zijn, blijkt het computersysteem uitgevallen. In plaats van dat we vertraging oplopen gaat alles alleen maar sneller, want nu kunnen er geen foto's en vingerafdrukken gemaakt worden. De complete douaneformaliteiten vergen zo slechts een paar minuten. 😄

Na twee en een half uur vertrekken we voor de laatste etappe van vandaag. Dit keer geen eigen monitoren en de bagagebins zitten al vol als wij aan boord komen. Een wat ongemakkelijke vlucht dus; de enige opwinding komt van een close encounter met een Stealth bommenwerper, onzichtbaar voor de radar, maar niet voor het blote oog... Helaas lukt het niet daar een mooie foto van te maken. Keurig op tijd zetten we de landing in. Dat is een vreemde landing. Tot het laatste moment heb je het idee dat die piloot het toestel op het water neer wil zetten, maar dan is er opeens de verlossende landingsbaan. Geen douanetoestanden deze keer (het is natuurlijk een binnenlandse vlucht), dus we zijn zò de luchthaven af. Enig minpuntje is dat 2 van onze nieuwe reistassen al beschadigd zijn, waarvan 1 behoorlijk. Aangezien we alle spullen over de 4 tassen verdeeld hebben, hebben we er niet direct zicht op of we iets kwijt zijn.

De shuttlebus van het hotel brengt ons naar de eindhalte van vandaag. Het is 20:00 uur als we op onze kamer zijn, we zijn nu al 23 uur in touw, en dat gaan we merken. We willen echter niet al te vroeg naar bed, dus lopen we nog een rondje. Het is een mooi gezicht als je over San Francisco Bay kijkt in het donker; je kunt de lichten zien van wel 12 vliegtuigen die aan het landen zijn! Het weer is rustig; een beetje heiig en het wordt nu snel frisser. We kunnen nog niet beseffen dat we in 1 dag tijd de halve wereld over gevlogen zijn. Om 22:00 uur is de koek ècht op, zelfs de accu van mijn laptop houdt het voor gezien... Tijd om te gaan slapen dus.

Op de site van Delta Airlines kun je eventueel de gereserveerde zitplaatsen wijzigen. Je hebt dan wel je boekingsnummer (confirmation number) nodig.
Verdeel je spullen over meerdere koffers/tassen. Er wil nog wel eens iets mis gaan tijdens de reis en dan is tenminste niet één iemand al zijn bagage kwijt.
Het is mogelijk om op Schiphol achter de douane bij de ABN AMRO bank uit de geldautomaat dollars te pinnen. Dit kan handig zijn omdat bij de meeste banken dollars alleen nog maar op bestelling te verkrijgen zijn.

Voor meer foto's (10) van vandaag: klik hier.