03: Highlights van Beijing (2)

Schema voor zondag 21 juli 2019:

09:00 Vertrek Hotel Cote Cour Beijing met privéauto, chauffeur en gids (A/E)
09:45 Zomerpaleis (B)
12:45 Zizhuyuan Park (C)
15:15 Qiangan hutong (D)
16:00 Beihai Park (D)
17:15 Hotel Cote Cour Beijing (A/E)

Totale reisafstand auto: 45 km.
Totale reisafstand riksja: 10 km.

We hebben een slechte start, want we worden pas om 10 over 8 wakker (terwijl we gisteren rond half 10 naar bed gingen). En om stipt 9 uur moeten we voor het hotel staan, want die ligt middenin een hutong (volkswijk), en parkeren kan daar niet. Voortaan toch maar de wekker zetten, want in haasten hebben we niet zo'n zin. Om 9:02 uur stappen we in. Die auto is vandaag onze toevluchtshaven, want de airco is onmisbaar. De temperatuur loopt vandaag op tot 41 graden. In de schaduw... Hoeveel dat in de zon is willen we niet eens weten.

Vandaag weer diverse attracties:

Het Zomerpaleis. Een enorm paleis met vele gebouwen en tempels in een nog groter park (70.000 m2). Hoewel er al in 1153 sprake was van een paleis op deze plek, heeft keizer Qianlong in 1749 voor de 60e verjaardag van zijn moeder het park met de gebouwen in de huidige staat aan laten leggen (dus, Brian en Davy, als jullie volgend jaar niets voor moeders verjaardag weten: tipje...). Zelfs het Kunming-meer, waaraan het paleis ligt, is aangelegd. Alles ziet er nog prima uit, maar er zal dan ook best veel gerenoveerd zijn, het meeste is van hout. Een opvallend gedeelte is een 700 m lange overdekte gang met duizenden verschillende schilderingen. Het is nog vroeg, en dus nog niet zo warm (laten we zeggen 34 graden), dus die 250 treden naar het hoogst gelegen gebouw (Tower of the Fragrance of the Buddha) moeten er aan geloven. We doen dat heel rustig, want we lopen in de volle zon. Gelukkig kan je hier ook op diverse punten water kopen, en dat hebben we dan ook hard nodig. Bovenop hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving, al is het wat heiig. Al met al zijn we de hele ochtend zoet in dit paleis.
Zizhuyuan Park (Purple Bamboo Garden). Een park met veel bamboebossen en prachtige lotusbloemen in het bijbehorende meer. Die bloeien alleen in juli en augustus, dus we zijn mooi op tijd! Bij een theehuis drinken we, uiteraard, thee 😄, en komen we erachter dat dat best duur is (ongeveer € 6). Maar met een reden: eigenlijk bestel je eenmalig thee op een dag, en met de bijgeleverde kan heet water kan je dan je eigen flessen vullen, zodat je de hele dag door van die thee kan drinken. Wij westerlingen zijn daar natuurlijk niet op voorbereid, dus betalen we relatief veel.
De lunch nuttigen we in een echt noodle-restaurantje. Astrid wel eens noodles zien eten? Ik nog nooit, maar vandaag gebeurt het dan toch echt. Met stokjes! We hebben (foto)bewijs, dus ze kan het niet meer ontkennen. Tussendoor doet Astrid haar eerste ervaring met een squat-toilet op. In de aangrenzende ruimte staat René, maar bij de mannen hangen ook urinoirs, dus hij slingert hem gewoon over de rand en zet de kraan open. De pitsstop van Astrid duurt aanmerkelijk langer... 😄

Qiangan hutong: Een tochtje met een riksja mag natuurlijk niet ontbreken. Een tengere Chinees moet ons op een krakkemikkige en piepende riksja een eind door de hutong fietsen. Gezien de hitte hebben we al snel medelijden met de man, maar het lijkt hem ogenschijnlijk makkelijk af te gaan. Na dit tochtje lopen we door naar Beihai Park, het oudste en een van de grootste parken (710.000 m2) van Beijing. De kenmerkende witte pagode op het eilandje in het meer is van verre te zien. Gelukkig kan je hier veel in de schaduw lopen, want het is echt heet in de zon! Met gisteren mee hebben we nu ruim 20 km door Beijing gelopen, en dat vinden we wel even goed zo, dus laten we ons terugbrengen naar ons hotel.

We rekenen af met Siysi en de chauffeur (fooi voor gidsen en chauffeurs wordt min of meer verwacht) en maken daarna graag gebruik van de douche om het zweet van ons af te spoelen. Na een uurtje uitgerust te hebben in het hotel is het dan tijd voor een hapje, en vandaag staat Pekingeend op het programma. Je bent natuurlijk niet in Beijing geweest als je geen Beijing duck gegeten hebt, nietwaar? Op een kwartiertje lopen van het hotel ligt Dadong, volgens internet een van de beste restaurants om Pekingeend te eten. We laten het hotel reserveren en gaan op pad, met telefoon en Maps.me in de aanslag. Hoewel we een kaartje hebben meegekregen valt het nog niet mee het restaurant te vinden, want het blijkt op de 5e etage van een groot warenhuis te liggen. En eenmaal op de 5e verdieping verloopt het ook nog niet soepel, want de receptioniste kan onze reservering niet vinden. Dat blijkt te kloppen, want we staan bij het verkeerde restaurant… 😂 Aangezien hier alles in het Chinees staat en het personeel nauwelijks Engels spreekt duurt het even voor we (en zij) doorhebben dat we iets verder moeten lopen. Dáár staat een wel Engels sprekende dame op ons te wachten. De Pekingeend smaakt ons uitstekend; we werken met z'n tweetjes een hele eend weg, in repen gesneden en samen met wat groenten en hoisinsaus in een dun flensje opgerold. Sommige lezers weten wat we bedoelen. En we kunnen zeggen dat dit meteen ook ons duurste diner was van de hele vakantie, al valt dat naar westerse begrippen ook nog wel mee.

Best wel handig, zo'n goed restaurant in de buurt; De Reisleider had zeker honger toen hij op zoek ging naar een hotel in Beijing... 😉

Ondanks die hitte zien we vandaag het restant van de Chinese bevolking. Nu we ze allemaal hebben leren kennen wordt het de komende dagen vast rustiger... 😄

Astrid houdt het nog redelijk vol. Wel wat last van haar nek (al draagt ze geen rugzak), en aan het eind van de dag echt wel moe, maar klaagt nog niet. Enige zorg is dat we momenteel meer water dan bier drinken. Als dat maar goed gaat...