24: Wulingyuan "van onderen"

Schema voor zondag 11 augustus 2019:

09:00 Vertrek Xiangxi Love Story Humanities Theme Hotel met de benenwagen
09:15 Southeast Gate Wulingyuan
10:00 Golden Whip Stream
Wandeling: 6,4 km; 260 m; 2:30 uur
12:45 Einde wandeling
15:00 Xiangxi Love Story Humanities Theme Hotel
16:30 Vertrek Xiangxi Love Story Humanities Theme Hotel met hoteltransfer (A)
17:30 Luchthaven Zhangjiajie Hehua (B)
19:55 Vertrek luchthaven Zhangjiajie Hehua met Sichuan Airlines vlucht 3U8764
21:35 Luchthaven Nanjing Lukou
22:00 Vertrek luchthaven Nanjing Lukou met privéauto en chauffeur (A)
23:00 Ibis Styles Nanjing South Railway Station North Square Hotel (B)

Totale reisafstand bus: 27 km.
Totale reisafstand vliegtuig: 859 km.
Totale reisafstand auto: 68 km (35 in Zhangjiajie; 33 in Nanjing).

Het was gisteren best een inspannende dag, dus hebben we vandaag geen wekker gezet. We hoeven vandaag ook niet met een kabelbaan of lift, dus daar hoeven we ons ook niet voor te haasten. We gaan nog een keertje het natuurpark in, maar moeten zeker om 16 uur terug zijn om op tijd op de luchthaven te zijn (is ons verteld). Gisteren hebben we de "bovenkant" van Wulingyuan Scenic Area gezien, vandaag blijven we beneden. We lopen vanochtend naar het park toe; we vinden een taxi voor 1 km toch wat overdreven... 😄 Omdat we een stuk later zijn dan gisteren verwachten we een flinke drukte bij de ingang van het park (met name bij de shuttlebussen), en hoewel er inderdaad heel veel mensen staan zitten we binnen 20 minuten in de juiste bus (hopen we).

We stappen uit bij het beginpunt van de wandeling langs de Golden Whip (Jinbian) Stream. De mooie wandeling (sommigen noemen dit de "most beautiful valley in the world") langs het riviertje is 6,1 km lang en kent minimale hoogteverschillen. De wandeling is vernoemd naar de 380 m hoge Golden Whip Rock, die we aan het eind van de wandeling tegenkomen. Daarvoor komen we langs diverse andere mooie plekjes. We lopen beschut langs de voet van de karstbergen, maar het is evengoed warm en vochtig. In het begin van de wandeling is het erg druk, maar na de eerste echte bezienswaardigheid in de vallei wordt het opeens rustig; de meeste Chinezen zijn lui (hebben meerdere gidsen ons verteld), en lopen alleen het hoognodige.

Hoewel het met de spierpijn eigenlijk wel meevalt merken we wel vermoeidheid in de benen. De mooie natuur om ons heen maakt echter veel goed; hoge rotsen torenen boven ons uit aan beide kanten. We lopen eigenlijk niet door een vallei, maar door een kloof. Het stroompje baant zich een weg door de groene omgeving op de bodem. Op diverse plaatsen komen we groepjes apen tegen, die inmiddels volledig gewend zijn aan de aanwezigheid van de mens en gretig voedsel in ontvangst nemen. Dat is dan weer jammer, want er zal in de vallei eten genoeg zijn voor ze. Maar ja, alles voor een leuke foto, toch? 😕

De 6 km voelt langer en als we aan het eind zijn vinden we het wel mooi geweest. We zitten nu in een gedeelte van het park waar we niet de shuttlebus kunnen nemen, en zullen zelf op zoek moeten naar vervoer terug naar het hotel. Maar eerst een hapje eten, want het is toch al 13 uur. Iets buiten het park liggen meerdere eettentjes, maar het kan ons niet bekoren wat we zien. Even verderop staat een dame op straat klanten te ronselen voor haar eettentje. Ze komt naar ons toe met een menukaart in (gebrekkig) Engels. De bijbehorende plaatjes zeggen ons meer en er zitten interessante dingen tussen. Wij naar binnen. Uiteindelijk krijgen we een heerlijke maaltijd met 3 verschillende gerechten en een biertje voor De Reisleider. Thee is zoals gebruikelijk gratis.

Nu we toch "contact" hebben wijzen we op de kaart aan waar we naartoe moeten. Er wordt teruggewezen en we krijgen door dat we nog 10 minuten moeten lopen voor we bij de bushalte zijn. Met handen, voeten en een kaart kom je een heel eind. 😄 Bij de "bushalte" (nergens is te zien dat er een bushalte is, maar er zitten verschillende mensen op een muurtje te wachten, en het kantoortje van de busmaatschappij is nabij) worden we aangesproken door een dame die buskaartjes verkoopt. We twijfelen even, maar denken dat het wel goed zit en kopen 2 kaartjes. De dame verdwijnt daarna weer. Als de bus aankomt en we instappen komt diezelfde dame ook binnen en verkoopt kaartjes aan passagiers die er nog geen hebben. Daarna stapt ze weer uit en vertrekt de bus. Alles gaat anders hier... 😄 Na een half uurtje stappen we pal voor de deur van het hotel uit.

We hebben nog wat tijd over voor we naar de luchthaven gebracht worden. Volgens het hotel hebben we daar 1 uur en 3 kwartier voor nodig, maar dat lijkt ons wat ruim; het is maar 36 km. Niet erg, want dan kunnen we op de luchthaven nog wat eten. Om half 5 staat de auto klaar, en we staan inderdaad in 3 kwartier in de vertrekhal... Daar wordt de gewonnen tijd ruimschoots "goedgemaakt" door een vreselijk inefficiënte medewerker achter de incheckbalie. Bij iedere passagier lijkt er wel wat mis te gaan. Wellicht speelt ook mee dat er wegens de weersomstandigheden een flink aantal vluchten geannuleerd of vertraagd is, maar het duurt bijna een uur. In de rij voor de security valt ons een plakkaat op dat aan de muur hangt waarop in zowel het Chinees als in het Engels de regels worden uitgelegd. We snappen het Chinees beter dan het Engels... 😜 Helaas mogen we hier geen foto’s maken (om later nog eens proberen te begrijpen wat er staat), en aangezien er streng kijkende Chinezen staan doen we dat ook maar niet. Veel te eten kunnen we hier niet krijgen, dus doen we het met een pak koekjes en chips.

De vlucht vertrekt op tijd, maar we hebben in het begin behoorlijk wat turbulentie, dus echt rustig zit je dan niet. Een klein half uur eerder dan gepland (wind mee?) landen we in Nanjing. We zijn hier alleen voor een overnachting, omdat de gewenste nachttrein niet geboekt kon worden. Een chauffeur (via Lulu) staat al bij de uitgang (toch knap gezien onze vroege aankomst) en brengt ons in 3 kwartier naar ons hotel, vlakbij (vanuit ons raam kijken we erop) het station waar we morgenochtend de trein moeten hebben. Ging allemaal weer soepel.