25: Emerald Valley

Schema voor maandag 12 augustus 2019:

08:15 Vertrek Ibis Styles Nanjing South Railway Station Hotel met de benenwagen
08:20 Station Nanjing Nan (South)
09:46 Vertrek station Nanjing Nan (South) met trein G7081
11:09 Station Tongling
11:20 Vertrek station Tongling met privéauto en chauffeur (A)
11:50 Station Tongling Bei (North) (B)
13:17 Vertrek station Tongling Bei (North) met trein G265
14:13 Station Huangshan Bei (North)
14:25 Vertrek station Huangshan Bei (North) met hoteltransfer (A)
15:25 Cha Hotel (B)
16:00 Start wandeling Emerald Valley
17:20 Cha Hotel

Totale reisafstand trein: 223 km.
Totale reisafstand auto: 80 km (32 in Tongling; 48 in Huangshan).

Doordat de gewenste nachttrein van Zhangjiajie naar Huangshan volgeboekt was hebben we flink moeten zoeken naar een alternatief. Uiteindelijk is dat de vlucht van gisteren naar Nanjing geworden, aangevuld met 2 treinreizen vandaag. Met opzet hebben we een hotel gekozen dicht bij station Nanjing Nan (Zuid), om vanochtend geen transfer nodig te hebben. Het is een groot hotel, met mooie kamers. Maar we zijn er alleen voor de nacht. En het ontbijt. Voor het eerst maken we vanochtend mee dat er geen thee is bij het ontbijt. Wel koffie. Als we om thee vragen worden we toch enigszins verbaasd aangekeken. Best wel vreemd in een land waar ze de hele dag door thee drinken... Dan maar kijken of we op het station iets kunnen vinden, anders kan Astrid niet opstarten. 😜

Na het uitchecken steken we 1 zebrapad over en dan zijn we op het station. 😄 Met 28 sporen (uitsluitend hogesnelheidstreinen) is dat geen kleintje, maar zoals op bijna alle stations ziet alles er zeer overzichtelijk uit. En er is een Starbucks, dus met die thee voor Astrid komt het goed.

Na een kleine anderhalf uur komen we aan op station Tongling. De volgende trein vertrekt echter van Tongling Bei (Noord), dus hebben we een transfer nodig tussen beide stations, die 35 km uit elkaar liggen. Hoewel we voldoende tijd lijken te hebben is dit toch even spannend. Als het erg druk is in de stad zouden we in tijdnood kunnen komen. Dat blijkt mee te vallen; we rijden over een soort van ringweg en komen nauwelijks verkeer tegen. In een goed half uur zijn we op het station, dat net zo leeg is als de weg erheen. We hebben nog voldoende tijd om te lunchen, en dan begint het laatste stukje naar station Huangshan Bei, dat minder dan een uur duurt.

Ook daar staat een chauffeur klaar die ons in een uurtje naar ons hotel aan de voet van Huangshan (Gele Bergen) brengt. De dame achter de receptie spreekt verrassend goed Engels, dat hadden we in deze uithoek niet verwacht, maar is wel fijn. We bespreken meteen onze plannen voor de komende 2 dagen. We trekken de Gele Bergen in en blijven morgen in een hotelletje op de berg slapen. Dat scheelt heen en weer reizen, zodat we meer tijd hebben voor al het moois hier. Worden vast weer veel trappen... 😅 De dame vertelt ook nog dat een van de door ons gewenste paden afgesloten is, maar gelukkig is er een andere manier om bij een mooi punt te komen. We weten niet of we morgen internet hebben, dus als er morgen geen bericht komt, dan hebben we dat dus niet. Of we liggen ergens in een ravijn... In dat geval komt er overmorgen ook geen bericht. 😆

Na al dat zitten vandaag moeten we nog even de benen strekken. Dat kan, want vlak bij ons hotel ligt Emerald Valley, een mooie vallei met poeltjes en watervalletjes. En trappen, want we moeten stroomopwaarts. Omdat deze vallei buiten de gangbare toeristische gebieden ligt, is het er ook minder druk, al zijn we niet alleen. De weg terug is een stuk makkelijker, want we komen bij een houten keet waar je met een zipline (eigenlijk meer een soort van stevige stoffen zak waar je in kan zitten) een stukje "af kan snijden". Hoeven we niet lang over na te denken. 😄

Ons hotel ligt aan de rand van een kleine wijk, en restaurants zijn er niet. Gelukkig kunnen we in het hotel eten, en dat bevalt uitermate goed. De kaart is weliswaar niet heel erg uitgebreid, maar wat erop staat biedt voldoende keuze. Lekker hoor!

Het Cha Hotel is in meerdere opzichten een ideaal hotel voor deze plek. De kamers zijn mooi, er wordt goed Engels gesproken, er is een prima restaurant en ze brengen je gratis naar de shuttlebus van Huangshan, wat best nog een stukje rijden is. Ook ligt het pal naast Emerald Valley. Een aanrader.