10: Fietsen op de stadsmuur van Xi'an

18:30 Vertrek Eastern House Boutique Hotel met de benenwagen
18:45 Muslim Quarter
21:00 Eastern House Boutique Hotel

Totale reisafstand fiets: 14 km.

De airco op de kamer is nauwelijks hoorbaar en doet zijn werk goed. Dat mag ook wel, want als we tegen 8 uur wakker worden zien we op de weerapp dat het vannacht "afgekoeld" is tot 28 graden... Het is niet zozeer de temperatuur die het zwaar maakt, maar de gevoelstemperatuur. Om 8 uur is het 30 graden, maar de gevoelstemperatuur is al 40. Om 8 uur!

Na het ontbijt doen we eerst een medisch rondje. Astrid speelt voor verpleegster (nou niet meteen van die rare dingen gaan denken, mannen...) en behandelt de blaren van René, en aangezien Astrid toch wat last van haar nek heeft neemt René de rol van fysiotherapeut waar om haar schouders in te tapen.

Tegen 10 uur staan we buiten en lopen we naar de South Gate van de stadsmuur. De hitte is al enorm. We hebben ons zinnen gezet op een fietstocht over de muur, maar eenmaal bij de poort stuiten we op een cultureel optreden over de Tang-dynastie. Prachtig verkleedde dansers voeren het een en ander op. Om een beter zicht te hebben (en om foto’s te kunnen maken) gaat René op een trap staan, in de volle zon. Astrid blijft verstandig in de schaduw... We blijven een tijdje kijken en verbazen ons erover dat die dansers ogenschijnlijk geen last hebben van de warmte. Eenmaal op de stadsmuur kijken we eerst even rond, maar al snel krijgt René last van de hitte. Zweet breekt hem aan alle kanten uit en we moeten eerst even 20 minuten in de schaduw zitten tot hij wat meer gewend is aan het weer. Dat lukt, en we besluiten het er dan toch maar op te wagen en huren een paar fietsen.

De stadsmuur van Xi’an is de meest complete van China die de tand des tijds heeft doorstaan. Hij is 13,7 km lang, 12 m hoog en bovenop 12-14 m breed. De eerste bouwwerkzaamheden stammen uit de tijd van de Tang-dynastie (618-907). In totaal zijn er 18 Gates, maar die zijn niet allemaal open voor het publiek. South Gate is de grootste en mooiste en daar beginnen wij onze fietstocht. Van tevoren hadden we ingeschat anderhalf uur te doen over dit rondje, maar het wordt een heel uur langer. We doen echt rustig aan, stoppen op veel plekken (vooral daar waar schaduw is) en drinken met z'n tweetjes 5-6 liter water weg (water kan je op veel plekken op de muur kopen tegen, uiteraard, hogere prijzen dan "beneden"). De muur is niet volledig vlak; denken we in het begin nog: "wat fietsen deze fietsen lekker", komen we er later achter dat we de zwaartekracht mee hadden en dat we dus ook weer omhoog moeten. 😅 Denk niet dat we de enigen zijn op de fiets; maar we komen voornamelijk Chinezen, Nederlanders en Belgen tegen. Het contrast op de muur is groot: binnen de muren van de stad zie je de oude, kleinere huizen afgewisseld met modernere bouw, maar buiten de muren staan voornamelijk hoge flatgebouwen, al is dat nog wel op enige afstand van de muur.

Na de tocht zoeken we een Starbucks op om even bij te tanken. Letterlijk; de mango-passievrucht frappuccino smaakt uitstekend! Overleg op hoog niveau over het vervolg van de dag. Eigenlijk staat de Big Wild Goose Pagoda nog op het programma, een iconisch gebouw voor Xi'an, maar we vinden 4 km te ver om te lopen in deze hitte (de g-temperatuur is inmiddels opgelopen tot 48 graden). Een taxi wordt nog even overwogen. Helaas, helaas, de BWGP sneuvelt... We beginnen beiden wat haarscheurtjes te vertonen door de warmte. Morgen hebben we een inspannende dag en moeten we vroeg op, dus we sparen onszelf. We hebben voor vertrek uit Nederland afgesproken (zeker gezien die nare val van Astrid enkele weken daarvoor) dat we goed naar onszelf en elkaar moeten luisteren, en dat we het programma moeten aanpassen als dat nodig is. Vandaag is zo'n dag. Het is echt krankzinnig drukkend en heet. We lopen dus terug naar het hotel om af te koelen.

In plaats van de BWGP maken we gebruik van de afternoon tea in het hotel en van een lekkere douche. Daarna rusten we wat om om half 7 weer op pad te gaan. We gaan de moslimwijk bezoeken. Deze wijk is het hart van de moslimgemeenschap in Xi’an. Er wonen 20.000 mensen en er zijn 10 moskeeën, waarvan de Great Mosque in Huajue Lane de bekendste is. De Beiyuanmen Muslim Market, die meteen achter de Drum Tower begint, is een 500 meter lange markt met vooral voedsel en souvenirs. Het is hier verschrikkelijk druk, maar wel gezellig! We hebben nog geen 10 meter van die straat gehad, en al 3 eetstalletjes aangedaan. 😄 Astrid waagt zich aan gekruide gebakken aardappeltjes en René aan inktvis "on a stick" (zie foto). En verder nog het een en ander... Alles wat we eten is flink gekruid, dus in no time loopt het zweet weer in stralen van ons af. Of zou dat aan het weer liggen? We doen de Grote Moskee zelf ook nog even aan. Wat een enorm ding is dat. De stilte in de moskee is "oorverdovend", zeker vergeleken met waar we vandaan komen. De gebedzaal mogen we (uiteraard) niet in.

Om 9 uur zijn we terug op onze kamer. De temperatuur buiten is precies op het niveau van 8 uur vanmorgen: 30 graden met een g-temperatuur van 40 graden. We zijn er voor vandaag wel even klaar mee...