08: Bell en Drum Tower van Xi'an

Schema voor vrijdag 26 juli 2019:

09:15 Vertrek Eastern House Boutique Hotel met de benenwagen
11:30 Eastern House Boutique Hotel
12:00 Vertrek Eastern House Boutique Hotel met privéauto en chauffeur (A)
13:00 Luchthaven Xi’an Xianyang (terminal 3) (B)
14:25 Vertrek luchthaven Xi’an Xianyang met China Eastern vlucht MU9649
16:30 Luchthaven Zhangye Ganzhou
16:45 Vertrek luchthaven Zhangye Ganzhou met privéauto en chauffeur (A)
18:00 KaoShan Tent (B)

Totale reisafstand vliegtuig: 874 km.
Totale reisafstand auto: 104 km (38 km in X'ian; 66 km in Zhangye).

Na een zeer uitgebreid ontbijt, keuze uit veel westerse en oosterse gerechten, gebruiken we de ochtend om de Bell Tower en Drum Tower te bekijken. Die liggen beide op loopfstand van het hotel. De Bell Tower in Xi’an is de grootste en best bewaard gebleven Bell Tower in China. De functie van een Bell Tower was vroeger simpel: voor het aangeven van de zonsopkomst en voor het aankondigen van belangrijk nieuws. Deze Bell Tower is gebouwd in 1384 (Ming-dynastie), maar in 1582 verplaatst naar zijn huidige locatie op het kruispunt van 4 grote straten. Dat moet, ruim 400 jaar geleden, een flinke operatie geweest zijn.

Op 5 minuten lopen van de Bell Tower ligt de Drum Tower. De enige functie was dat op de drum werd geslagen bij zonsondergang, om aan te geven dat de dag ten einde was. Deze toren is in 1380 gebouwd en biedt vanaf de bovenste verdieping een panoramisch uitzicht over Xi’an. Om 10:15 uur wordt er een korte muziekvoorstelling gegeven in de Drum Tower en die nemen we natuurlijk even mee.

Beide Towers zijn duidelijk gerestaureerd en zien er mooi uit. De, voor ons ingewikkelde, houten constructies die in vele kleuren geschilderd zijn blijven een lust voor het oog. Ook de binnenkant is mooi. Er zijn verschillende ruimten waar oude meubels staan. Op de daken zien we weer de rijtjes mythologische figuren. We weten nu ook dat het voorste figuurtje altijd een man op een phoenix is, al is de betekenis ervan niet duidelijk; er zijn meerdere verklaringen. De rij wordt gesloten door een draak die de autoriteit van de staat aangeeft. Daar tussenin dus maximaal 9 mythologische figuurtjes.

Tijdens het wandelingetje tussen beide Towers komen we langs een fruitwinkel waar appels in boeddhavorm liggen. Die vruchten worden aan de boom in een mal gestopt en krijgen zo de vorm van een boeddha. Rare jongens daar... 😄

Terug in het hotel maken we ons op voor de eerste binnenlandse vlucht. Morgen komen we weer terug in dit hotel, dus de koffers laten we opbergen in een bagagedepot, want we nemen alleen de rugzakken mee. Om 12 uur staat ons vervoer klaar voor het hotel om ons naar de luchthaven te brengen. De luchthaven van Xi'an is een grote, en we zijn benieuwd hoe het hier gaat. Bij binnenkomst wordt de bagage, net als op treinstations, door een scanner gehaald. Men let vooral op aanstekers, want die mogen de luchthaven echt niet op. Inchecken gaat per luchtvaartmaatschappij. Aangezien onze maatschappij (China Eastern) een hele rij balies open heeft met voor iedere balie een redelijke rij mensen, vragen we voor de zekerheid een medewerker om hulp. In keurig Engels worden we verzocht naar een van een paar specifieke balies te gaan; de rest is voor andere vluchten. Het inchecken gaat soepel (we hoeven dan ook geen bagage in te checken); vluchtnummer en paspoorten zijn genoeg.

Bij de security worden de rugzakken weer door een scanner gehaald, maar nu let men op de inhoud. En dat doen ze goed... Omdat we in China warm en vochtig weer verwachtten, en er veel muggen zouden kunnen zijn, hebben we in Nederland ruim voldoende antimuggenspul ingeslagen, met DEET (voor het malariagebied) en zonder DEET (voor in de rest van China). René heeft een fles van 250 ml (zonder DEET) in zijn rugzak, en die wordt er nu keurig uitgevist. De beambte wijst op het etiket waar "inflammable" op staat, en we begrijpen dat die fles niet mee mag. Ongeopend de afvalcontainer in; gevalletje jammer. Stom, we hebben natuurlijk alleen handbagage bij ons, dus dit hadden we kunnen weten. 😒 Die fles was sowieso te groot geweest, dus ook al had er water in gezeten, dan had ie ook niet mee gemogen. Hopelijk lezen de muggen de blog niet, dan komen we er nog mee weg... 😁

Net als op westerse luchthavens zijn hier ook Engelstalige aanwijzingen, zodat je niet kunt verdwalen, en zijn er winkeltjes en eettentjes. En alles is ruim opgezet. Ziet er allemaal netjes uit!

In het vliegtuig wil een Chinese jongeman die in Engeland studeert ruilen met een andere passagier, zodat hij naast ons kan zitten. Dat lukt hem. Hij wil van alles van ons weten. Zelf gaat hij nu voor zijn zomerverlof terug naar zijn woonplaats, Zhangye, waar wij ook naartoe gaan. We vliegen in 2 uurtjes 900 km naar het noordwesten, waar we morgen een natuurgebied gaan bekijken. Met een hapje en een drankje erbij hebben we een rustige vlucht.

De luchthaven van Zhangye is van een heel andere orde. Behalve ons toestel staat er nog 1 ander vliegtuig op de luchthaven... 😄 We moeten lopend naar het luchthavengebouw. We worden wederom keurig opgewacht door een chauffeur. Het is een kleine anderhalf uur rijden naar het tentenkamp waar we vannacht verblijven. We slapen in een originele yurt, maar dan wel met echte bedden... We doen nog een poging de zonsondergang in Danxia Geopark te bekijken, maar dat lukt om 2 redenen niet. Allereerst is het bewolkt, dus het effect op de bergen is minimaal, en ten tweede vergeten we onze paspoorten mee te nemen (die laten we in de rugzak in de yurt zitten, en voor 1 keertje nemen we de rugzak niet mee), en die zijn hier onontbeerlijk om toegang te verkrijgen. Hoewel de ingang van het park slechts 600 meter van het tentenkamp af ligt, zijn we te laat voor een tweede poging. Dan maar een biertje pakken in de "bar": een veredelde houten keet met een koelkast met wat tafeltjes en stoelen onder de blote hemel. Al snel raken we in gesprek met het enige andere niet-Chinese volk in het kamp: 2 Fransen. We eindigen met z'n viertjes in de restauranttent waar we een paar lekkere (doch enigszins gekruide) gerechten wegwerken. Rekening voor 4 man: 11 euro. Genereus betaalt René de hele rekening. 😁

's Avonds worden de bergen achter de tenten verlicht door felgekleurde lampen, die afwisselende kleuren laten zien. Net een kermis. Gelukkig duurt het maar een uurtje, want het is wel heel erg nep. 😄

Nog een weetje (gewoon omdat De Reisleider in het vliegtuig iets te doen moet hebben): we zijn de reis begonnen in de hoofdstad Beijing. Beijing is de noordelijke hoofdstad (bei = noord). Xi'an is de westelijke hoofdstad (xi = zuid) en Nanjing (komen we nog) is de zuidelijke hoofdstad (nan = zuid). Op onze vraag of er dan ook een oostelijke hoofdstad is werd bevestigend geantwoord: Tokio! Tokio heet in het Chinees Dongjing (dong = oost). To betekent ook oost in het Japans en kio betekent hoofdstad. Zo leren jullie nog 'ns wat, niet? 😊

Een algemene tip als het gaat om hotels: China heeft veel grote steden (feitje: er zijn 102 steden met meer dan 1 miljoen inwoners). Houd bij het zoeken naar een hotel Google Maps bij de hand, zodat je niet ergens in een achteraf wijk terechtkomt. Neem een hotel binnen de stadsmuren (als die er is), want daar liggen vaak de meeste bezienswaardigheden. Wij vinden het erg prettig "gewoon" lopend vanuit het hotel een en ander te kunnen doen.
Bevreesd voor vreemde toestanden op Chinese luchthavens? Niet nodig, alles gaat eigenlijk precies zo als op westerse vliegvelden. Vraag hulp om bij de juiste balie aan te sluiten, en verder wijst het zich vanzelf. No sweat. 😄