21: Guilin

Schema voor donderdag 8 augustus 2019:

08:30 Vertrek Zen Tea House Elephant Trunk Hill Park met privéauto en chauffeur/gids (A)
08:45 2 Rivers, 4 Lakes Park (B)
10:20 Guilin Tea Research Institute (C)
13:00 Station Guilin Bei (North) (D)
14:12 Vertrek station Guilin Bei (North) met trein G530
16:53 Station Changsha Nan (South)
17:45 Luchthaven Changsha Huanghua
19:35 Vertrek Luchthaven Changsha Huanghua met China Southern Airlines vlucht CZ605
20:40 Luchthaven Zhangjiajie Hehua
20:50 Vertrek luchthaven Zhangjiajie Hehua met hoteltransfer (A)
21:05 Hotel California Zhangjiajie (B)

Totale reisafstand vliegtuig: 290 km.
Totale reisafstand trein: 538 km.
Totale reisafstand auto: 24 km (19 km in Guilin; 5 km in Zhangjiajie).

De werknemers van ons huidige hotel zijn niet erg snel als het om het klaarmaken van het ontbijt gaat, hebben we de afgelopen 2 dagen gemerkt. Er wordt wel gevraagd hoe laat je wil ontbijten, maar als je om die tijd beneden komt, moeten ze nog beginnen en ben je al gauw een kwartier verder voor er wat op tafel staat. Dus gisteren gaven we op dat we vandaag om kwart voor 8 willen ontbijten, want we worden om half 9 opgehaald. Voldoende tijd toch? Fout. Als we beneden komen zitten er al 4 Italianen te wachten op hun ontbijt. En dan is het natuurlijk heel erg ingewikkeld om er 2 gasten bij te hebben... Om 10 over 8 hebben we dan ook pas ons eten, en moeten we ons alsnog haasten. Laten we zeggen dat we beter hebben meegemaakt...

Kevin brengt ons eerst naar "2 Rivers, 4 Lakes", een groot park midden in de stad Guilin. De naam zegt het al: 2 rivieren verbinden hier 4 meertjes met elkaar. In een van die meren staan 2 hoge pagodes (Sun en Moon Pagoda). Verder zijn er veel bruggetjes om een en ander met elkaar te verbinden, en uit luidsprekers klinkt rustgevende muziek. Die wordt door flink wat inwoners gebruikt voor hun ochtendgymnastiek, of eigenlijk tai chi. Door het hele park verspreid vinden we groepjes van voornamelijk wat oudere inwoners, die allemaal dezelfde bewegingen maken. Dat gaat heel langzaam en heel beheerst. Het is al rustgevend om hier alleen al naar te kijken. We lopen een dik uur door het park en hebben dan eigenlijk nog niet alles gezien. Mooi, zo'n park midden in een grote stad.

Dan is het tijd voor een bezoek aan de plaatselijke theeplantage. Samen met een stel uit India krijgen we een korte uitleg over hoe verschillende theesoorten (groene thee, witte, gele, rode, enz.) worden gemaakt. Verrassend (voor ons) is dat die allemaal van dezelfde plant gemaakt worden. Het verschil zit hem bv. in de verschillende soorten blaadjes (blaadjes die nog niet open zijn of blaadjes die al wel helemaal open zijn, of een bepaalde combinatie daarvan), en om zwarte thee te krijgen gaat daar nog een bepaald fermentatieproces overheen. Jasmijnthee (en andere bloementhee) wordt uitsluitend van de blaadjes van de jasmijnbloemen gemaakt (of ander bloemen, zoals chrysanten). Daar komt geen theeplant aan te pas!

Daarna maken we (ook een korte) theeceremonie mee, uit 2 verschillende tijden van China. Ook het drinken van de thee zelf is aan regels gebonden. Het vasthouden van het kommetje is voor vrouwen anders dan voor mannen. En je dient de kleine kommetjes in 3 teugen leeg te drinken. Doe je het in 1 teug, dan ziet men je als een waterbuffel, in 2 teugen als een ezel. Doe je het in 3 teugen dan toon je respect voor je gastheer. Alleen als de thee erg heet is mag je meer dan 3 teugen gebruiken. We proeven 3 verschillende soorten thee, en krijgen ook de uitleg waar de specifieke thee goed voor is. Het zal duidelijk zijn dat theezakjes in China NIET gebruikt worden. 😄 In de bijbehorende winkel (daar is het natuurlijk om te doen) kan je de verschillende soorten thee kopen. Die lijkt erg duur, maar als je hoort dat je eigenlijk de hele dag van 1 plukje verse thee kan drinken, dan valt het best mee. We kopen o.a. een "broodje" (dat noemen ze "compressed") zwarte thee, waarin verschillende andere soorten thee verwerkt zijn en die minstens 2 jaar gefermenteerd is. Het broodje dat wij kopen stamt uit 2005, hetgeen inhoudt dat de kwaliteit erg hoog is (deze thee kan je makkelijk 20 jaar bewaren). Als we allebei iedere dag thee drinken doen we er een jaar mee. We hebben er even geen foto van, want we laten de handel naar Nederland sturen, om overgewicht in de bagage te voorkomen... 😁

Heel interessant, maar we moeten nu weer op reis, dus Kevin brengt ons naar het station. Omdat de eerder geplande nachttrein volgeboekt was heeft De Reisleider op het laatste moment een alternatief moeten zoeken. We nemen nu eerst vanaf station Guilin Noord de hogesnelheidstrein van 14:12 uur voor 1 halte. Die ene halte ligt ruim 500 km verder in Changsha Zuid. 😜 Zoals op ieder station staat ook op Guilin Noord alles duidelijk aangegeven. Je kan eigenlijk niet verkeerd gaan. Om 16:53 uur stappen we uit op Changsha Zuid en moeten we op eigen gelegenheid naar de luchthaven. Tussen station Changsha Zuid (tevens een luchthaven) en de luchthaven van Changsha Huanghua in het noorden ligt een magneettrein die de 19 km in ongeveer 20 minuten overbrugt. Onze vlucht vertrekt pas om 19:35 uur, dus dat moet allemaal makkelijk te doen zijn.

Als we uit de trein stappen zien we al snel borden met Maglev (de magneettrein). Het station is erg groot, maar de bewegwijzering is uitstekend; in no time zitten we in de Maglev. Ook de luchthaven van Changsha Huanghua is erg groot en heel druk, maar we hebben voldoende tijd. Het stukje vliegen naar Zhangjiajie is maar 290 km en dat leggen we binnen 't uur af. Aangezien bijna alle passagiers overstappen op een vlucht naar Bangkok, en hun koffers dus automatisch doorgestuurd worden, komen er welgeteld 3 koffers op de bagageband te liggen, waarvan 2 van ons. Zo snel hebben we onze koffers nog nooit gehad. 😄

De chauffeur van het hotel staat ons op te wachten, zodat we iets na 21 uur in Hotel California(!) zijn. Dan zijn we dus evengoed bijna 7 uur onderweg geweest vanuit Guilin, maar gelukkig is het allemaal vlekkeloos verlopen. De receptioniste vertelt ons wel dat ze bang is dat alle tickets voor de kabelbaan van morgen al uitverkocht zijn, en dat we dan heen en weer met de bus zullen moeten. Het ticketbureau gaat om 6 uur open en dan moeten we er eigenlijk ook zijn. Dat wordt dus vroeg op. We zijn benieuwd hoe de nacht wordt, want met enige regelmaat komt er een vliegtuig over; we zitten ook maar een paar km van de luchthaven vandaan.