04: Van San Francisco naar Oakhurst

Planning voor maandag 13 juli 2009:

09:00 Vertrek Marin Park (Larkspur)
10:40 Aankomst Walmart/Safeway Livermore
12:10 Vertrek Livermore
13:50 Aankomst McConnell SRA
Rustpauze
15:50 Vertrek McConnell SRA
18:20 Aankomst High Sierra RV & Mobile Park (Oakhurst)

Totale reisafstand: 223 mijl/359 km.

Werkelijkheid:

Astrid is nog de enige die last heeft van een jetlag en is dan ook om 6 uur wakker. Omdat ze vergeet dat er een afstapje is in onze slaapkamer is de rest dat een paar seconden later ook... 😄 Het is dus pas 7 uur als we in alle stilte de campground verlaten. Gisteren niet met Het Monster gereden, maar toch gaat het al een stuk beter, voornamelijk omdat de wegen buiten San Francisco een stuk beter zijn (gewoon asfalt). Links inhalen, rechts inhalen, het maakt niet meer uit. Dat René met een automaat rijdt al helemaal niet, dat went heel erg snel. We doen nog wat boodschappen in Livermore (waar zo'n beetje alle bekende winkelketens te vinden zijn) en rijden dan rustig door naar McConnell SRA voor een picknick-lunch. Richting het binnenland wordt het snel warmer; het is in het McConnell al een graad of 30 als we rond 12 uur het park in rijden. Dat park (SRA staat voor State Recreational Area) is een uitstekende plek om even uit te rusten en een hapje te eten. Het is een welkome onderbreking op weg naar Oakhurst. Er staan overal picknick-tafels en er zijn sanitaire voorzieningen (er is dan ook een kleine camping). De rivier die door het park loopt, de Merced, stroomt ook door Yosemite Valley.

Na de lunch en een wandelingetje door het park stappen we weer in. Het laatste stuk naar Oakhurst wordt heuvelachtiger (en mooier); er moet nu regelmatig teruggeschakeld worden naar een lagere versnelling om nog een beetje vaart te houden. Voor de zekerheid tanken we maar even. Ondanks dat het slagschip hem aardig lust valt de rekening mee: omgerekend betalen we € 0,58 voor een liter. En dat vinden de Amerikanen al veel! 😄 Door het vroege vertrek vanmorgen zijn we veel vroeger dan gedacht op de campground (iets voor half 5) en dat is maar goed ook. Onderweg hadden we al wat last van waterlekkage (aan de buitenkant), maar dachten dat dat kwam omdat de camper wat scheef stond. Maar nu we alles weer aansluiten (en de camper recht staat) hebben we er weer last van. Sterker nog: nu komt er zelfs water uit het rooster onder het fornuis! Gelukkig heeft René een schroevendraaier bij zich en is dat rooster er zo uit. Dan blijkt dat een watertoevoerslang lekt, omdat de aansluiting losgetrild is. Die kunnen we gelukkig met de hand vastdraaien waarmee dit probleem is opgelost. Maar ook de waterslang die we aan de buitenkant moeten aansluiten op het waterleidingnet lekt. En die aansluiting zit, hoe handig, vlak boven de elektriciteitsaansluiting. Dat vinden we niet zo prettig. Een rubbertje vervangen helpt niet, dus we besluiten het even zonder permanente aansluiting te doen. Als we de elektriciteitskabel loskoppelen kunnen we de watertank bijvullen (het lekken maakt dan niet uit), dan de waterslang eraf halen en de elektriciteit weer aansluiten. Dit heeft maar één echt nadeel: het gebruik van de waterpomp maakt geluid en dat is voor 's nachts minder prettig.

De campground hier in Oakhurst is mooi gelegen in de natuur, maar er valt verder weinig te beleven. Zo is er geen zwembad dus de gasten zullen verkoeling moeten zoeken in het riviertje dat langs de campground stroomt. Daar staat echter niet veel water in. Het is 35 graden en dat is een heel verschil met die 20-22 graden bij San Francisco. En dat terwijl we hemelsbreed maar zo'n 100 km landinwaarts zijn gegaan. Uitstekend BBQ weer dus en voor het eerst gaan we fikkie stoken! Zowel binnen als buiten verloopt het koken niet vlekkeloos (wij zijn ook van die fantastische kampeerders... 😉), maar na enig prutsen staat er dan toch een volwaardige maaltijd op tafel, al is het dan al donker. Om 23:00 uur is het ook in de camper donker; morgen trekken we Yosemite binnen!

Voor meer foto's (9) van vandaag: klik hier.