18: Antelope Canyon (Lower & Upper)

Planning voor maandag 27 juli 2009:

08:00 Vertrek Wahweap RV Park & Campground (Page)
08:30 Aankomst Lower Antelope Canyon
10:30 Vertrek Lower Antelope Canyon
10:50 Aankomst kantoor Antelope Canyon Tours (Page)
11:30 Tour naar Upper Antelope Canyon
13:00 Einde tour
13:30 Vertrek kantoor Antelope Canyon Tours (Page)
16:40 Aankomst Mather Campground (Grand Canyon)
En dan blijft er nog voldoende tijd over om de omgeving te bekijken

Totale reisafstand: 152 mijl/245 km.

Werkelijkheid:

De enige reden tijd we vandaag toch op tijd kunnen vertrekken is dat we gisteren vroeg naar bed zijn gegaan. Van een goede nachtrust is nog steeds geen sprake (de airco 's-nachts aan laten staan vinden we geen optie vanwege de herrie). Eerst even tanken (dat slagschip lust hem aardig) en dan op weg naar Lower Antelope Canyon, want die kun je bezoeken zonder een tour te boeken. Als we daar om 8:45 uur aankomen zijn we de enige bezoekers. We krijgen dus een privé rondleiding, maar krijgen ook meteen te horen dat we maar 150 van de 400 meter kunnen bezoeken, doordat door zware regenval van zaterdagavond de rest nog onder water (en modder) staat. Zondag (gisteren) was de canyon de hele dag gesloten, dus we hebben nog mazzel. Overigens is zo'n gedeeltelijke afsluiting voor de Navajo's geen reden om een lagere prijs te vragen hoor; je betaalt gewoon de volle mep! Antelope Canyon is geen gewone canyon, maar een "slot canyon", een hele smalle canyon. De ingang is al even apart: je loopt over de rotsbodem waar je opeens een scheur in ontdekt. In die scheur daal je zo'n 30 meter af en je komt in een wonderwereld; prachtige, door water uitgesleten vormen en kleuren die variëren van geel en oranje tot rood en paars. Onze camera's maken overuren; zijn wij even blij dat we geen rolletjes meer nodig hebben? Omdat we maar een gedeelte kunnen bekijken zijn we met 3 kwartier weer terug bij de camper, weer een ervaring rijker.

We rijden terug naar Page voor de georganiseerde tour naar Upper Antelope Canyon. Het uurtje dat we overhebben vullen we met boodschappen doen en een frappuccino (strawberry and cream) bij Starbucks. We worden in groepen van 14 in een soort open jeep gepropt en rijden naar de locatie, eerst over de openbare weg, en later over een zanderig pad. We hopen op net zo'n hobbelige rit als gisteren, maar dat valt tegen; de weg is redelijk. Upper Antelope is véééél drukker dan Lower. De chauffeuse/gids probeert de groep bij elkaar te houden en we gaan naar binnen. De tour die we hebben (van 11:30 uur) moet de mooiste zijn vanwege de lichtinval die dan ideaal is. Anders dan bij Lower wandelen we nu rechtdoor de berg/canyon in. Binnen in de canyon moeten de groepen af en toe op elkaar wachten om goede foto's te nemen, maar omdat je meestal je camera schuin naar boven gericht houdt, heb je niet zoveel last van anderen. Op bepaalde plekken gooit de gids zand in de lucht, die dan door de zonnestralen verlicht worden. Dat geeft een mysterieus effect. We maken bijelkaar honderden foto's, want je kunt in het half donker niet goed zien of ze gelukt zijn. Aan René de taak om er een paar uit te zoeken voor het verslag... De kleuren die je ziet zijn écht en niet gefotoshopped!

Omdat we eerst nog willen eten (en er een pittige onweersbui langskomt) vertrekken we pas om 15:30 uur uit Page en gaan we dus later dan gepland op weg naar de Grand Canyon. Maar we hebben vandaag tijd zat. Onderweg (als we over de I 89 rijden) stoppen we nog ergens waar we na een kleine wandeling een mooi uitzicht hebben op de Colorado rivier, die zich ook hier door een kloof wurmt. Tegen het einde van de middag komen we erachter dat we na het tanken vergeten zijn de hoofdschakelaar weer aan te zetten... We vonden het al zo fijn dat het check-lampje niet meer ging branden, maar dat komt dus doordat alle apparatuur (en dus ook de koelkast) gewoon uit stond... We zetten de schakelaar weer aan en zitten meteen weer aan het 7-minuten schema vast! @^%#@$^%$@&! 😒 Ook als we eenmaal op de campground in Grand Canyon NP staan blijft zich dit herhalen. We komen er dan ook achter dat het resetten van de koelkast niets anders inhoudt dan dat dat ding pas na 7 minuten gaat controleren of alles in orde is; met dat resetten schakelen we de koelkast dus niet in! We hebben hier 2 nachten gepland (zonder hook-ups), dus dat gaat niet goed komen. Weer Road Bear gebeld, maar het is inmiddels avond. We kunnen nog 1 ding proberen, maar als dat niet helpt moeten we morgenochtend na 8 uur weer bellen voor nadere instructies. Dat ene ding helpt dus niet. Astrid en René gaan om 21:30 uur in het stikke donker op jacht naar ijs, om in ieder geval wat kou in de koelkast te krijgen (en houden). Na 20 minuten lopen vinden we een restaurant waar we ijs mogen "tappen". We gaan weer vroeg naar bed; het is niet zo warm, dus kunnen we even bijtanken.

Als we een keuze zouden moeten maken tussen Lower en Upper Antelope Canyon, dan zouden we voor Lower kiezen, al hebben we die niet eens helemaal kunnen zien. De kleuren lijken in Lower wat mooier en bovendien is het er veel rustiger. En als je eigen vervoer hebt kost het je minder tijd, want je hoeft niet met een georganiseerde tour mee.
Upper Antelope Canyon is in de zomer het best te bezichtigen rond het middaguur, als de invallende zon voor mooie plaatjes zorgt. Het is dan echter ook het drukste. Reserveer op tijd!

Voor meer foto's (46) van vandaag: klik hier.