23: Los Angeles (Hollywood Boulevard)

Planning voor zaterdag 1 augustus 2009:

08:30 Vertrek Renaissance Los Angeles Airport Hotel (Los Angeles)
09:30 Aankomst Road Bear (Agoura Hills)
10:30 Vertrek Road Bear (Agoura Hills)

Totale reisafstand: 36 mijl/57 km.

Wat we gaan doen na het inleveren van de camper weten we eigenlijk nog niet. We willen in ieder geval iets van de "glamour" van Hollywood zien, maar daarna staan alle opties nog open. We zien wel.

Werkelijkheid:

We staan evengoed om 7 uur op. Het is René's verjaardag, maar we hadden thuis al afgesproken hier in de vakantie niet veel aan te doen. De knuffels en felicitaties worden dankbaar in ontvangst genomen, maar dan gaan we weer over tot de orde van de dag. We willen op tijd weg. Dat valt nog tegen; zo'n ontbijtbuffet in een hotel kost toch meer tijd dan een ontbijtje in de camper. Ook moeten we nog een laatste schoonmaakronde in de camper maken en dat kost natuurlijk ook tijd. Als we van het parkeerterrein weg willen rijden wordt ons driemaal het normale tarief berekend. Tsjakka: 36 dollar! De beredenering is dat onze camper veel groter is dan een normale auto en eigenlijk 4 plekken in beslag neemt. Dat de parkeerplaats slechts halfvol is doet niet ter zake. We discussiëren nog even met de 2 dames (had iemand dat ons gisteravond niet moeten vertellen toen we de parkeerplek opreden?), maar hebben eigenlijk geen zin (en tijd) om er nog veel woorden aan vuil te maken, dus betalen we maar. LA is op zaterdagochtend niet wezenlijk rustiger dan vrijdagavond. We belanden meteen weer in de gekte. Gelukkig duurt dat niet zo erg lang, omdat de weg een stuk beter is dan gisteren en alles daardoor veel overzichtelijker is (voor ons...). Vlak bij Road Bear moeten we de benzine- en gastank vullen, maar we zijn daar niet de enigen. Meerdere camperbestuurders zijn op hetzelfde idee gekomen; het manouvreren met al die slagschepen lijkt nog het meest op een schuifpuzzel... 😄 Om 10 uur zijn we bij Road Bear. Er worden heel wat campers teruggebracht en de medewerkers van Road Bear moeten aanpoten. Gelukkig hebben wij geen schade; en worden de door ons gemaakte extra kosten (voor de reparatie én voor de campground die we hebben moeten reserveren) vergoed. We hebben in totaal 3105 mijl gereden (4997 km) en dat is maar 105 mijl meer dan waarvoor we betaald hadden (komt voornamelijk door de omweg via Flagstaff en Meteor Crater). We moeten daarvoor iets bijbetalen.

We willen nu eigenlijk naar Hollywood, maar Road Bear biedt alleen een shuttle aan naar de luchthaven of naar hotels nabij de luchthaven. We zijn nu in Agoura Hills en dat is toch best nog een stukje en met openbaar vervoer vrij lastig. Maar we hebben geluk: RB heeft niet genoeg shuttles om alle klanten weg te brengen, dus als wij het niet erg vinden om 2 uur later weggebracht te worden, dan willen ze ons wél naar Hollywood brengen. Vinden wij prima. We eten wat in een restaurantje om de hoek en kopen meteen wat sterke tape om onze reistas op te lappen, en om 12:30 worden we weggebracht. Het is nog drukker dan vanochtend en het verkeer staat regelmatig vast. Uiteindelijk worden we middenop Hollywood Boulevard afgezet!

Na al die natuurparken is Hollywood even wat anders. Er lopen veel verklede personen rond waarmee je tegen betaling op de foto kunt en het barst er natuurlijk van de toeristen. We vinden een mooi punt om het Hollywood-sign te fotograferen en lopen bijna de hele Boulevard af, op zoek naar beroemdheden (op de sterren op de grond dan). Bij de ster van Michael Jackson is het het drukst. Brian heeft ook al zijn eigen ster, maar Davy heeft minder geluk. Hij zal er écht iets voor moeten doen voordat hele volksstammen over hem heen kunnen lopen. 😄 De ene na de andere limo komt langs en je ziet er veel uitgedoste figuren. Allemaal erg grappig, maar om half 4 vinden we het mooi geweest. Met behulp van 3 metro's en 2 gratis shuttle bussen zijn we bijna 2 uur later weer in het hotel... Laten we morgen maar een taxi nemen... 😄

Als je echt iets van Los Angeles wilt zien (en dan bedoelen we méér dan alleen een bezoek aan Hollywood Boulevard), dan is enige planning vooraf niet overbodig. Dat hebben wij niet gedaan, en daardoor hadden we ook geen idee wat we nog meer konden doen in deze grote stad.

Voor meer foto's (16) van vandaag: klik hier.