Inleiding

De vlag van Frans-Polynesië De vlag van Fiji De vlag van Vanuatu

Net als vorig jaar hebben we na thuiskomst in 2023 geen 2 minuten nodig om de bestemming voor 2024 te bepalen. We willen al sinds 2020 naar het zuiden van de Stille Oceaan (South Pacific). Welke landen precies moesten we nog bepalen (het zijn stuk voor stuk tropische bestemmingen), maar in ieder geval moest Paaseiland erbij zitten. Paaseiland heeft van oudsher maar 2 vliegverbindingen: naar Santiago (Chili) en naar het Frans-Polynesische Tahiti. Echter, tijdens de pandemie is die laatste komen te vervallen en was het wachten tot die verbinding hersteld zou worden. Anno 2023 is dat helaas nog steeds niet het geval, dus hebben we nu besloten Paaseiland te laten vervallen om toch naar de Stille Oceaan te kunnen gaan. Wellicht kunnen we Paaseiland nog eens combineren met een trip naar Chili.


Het zuiden van de Stille Oceaan is een van de verst weg gelegen gebieden vanuit Nederland gezien, en dat vereist nogal wat vlieguren. Om dat nog een beetje binnen de beperken te houden (uit milieu-, maar ook uit comfortoverwegingen), willen we "heen en weer" vliegen zien te vermijden en zoveel mogelijk van rechtstreekse vluchten tussen de tropische bestemmingen gebruik maken. Van tevoren bedenken we dat Fiji en Frans-Polynesië (waaronder Tahiti) in ieder geval aangedaan moeten worden. We zoeken nog een derde bestemming en "moeten" daarbij kiezen uit de Solomoneilanden, Vanuatu, Nieuw-Caledonië, Tonga en Samoa. Als De Reisleider de mogelijke vliegverbindingen van en naar de diverse bestemmingen onderzoekt merkt hij dat Frans-Polynesië eigenlijk alleen maar een goede verbinding heeft met Fiji. Vanuit Fiji kan je direct naar alle andere beoogde bestemmingen vliegen, maar alleen Nieuw-Caledonië heeft vliegverbindingen naar grote hubs in Azië (Singapore en Tokyo), en dat scheelt dan weer een extra vlucht. Zo ontstaat de volgende route: Nederland – Nieuw-Caledonië (via Singapore) – Fiji – Frans-Polynesië – Nederland (via Amerika). We vliegen dus letterlijk de wereld rond! Het is pas half september 2023, dus hebben nog ruim de tijd om alles te regelen. Eerst gaat De Reisleider zich maar eens wat meer verdiepen in de drie landen die op de planning staan, en komt er dan al snel achter dat de mooiste plekjes in Fiji niet op het hoofdeiland liggen, maar op de omringende eilandjes. En dat je daar het beste kan komen met een minicruise die al nagenoeg volgeboekt blijkt te zijn! 😳 Als we zo’n minicruise willen, zullen we snel moeten boeken... En dat doen we dan ook maar! Op 1 oktober wordt een 4-daagse minicruise geboekt in Fiji! 🤩 Dát maakt het dan wel wat dringender om in ieder geval de vluchten naar Nieuw-Caledonië en Fiji vast te leggen, want die cruise is niet meer te wijzigen. Op 3 oktober worden dan ook de heenreis naar Nouméa op Nieuw-Caledonië en de vlucht naar Nadi op Fiji vastgelegd, zodat we zekerheid hebben dat we op tijd "in de buurt zijn". 😉

De laatste bestemming, Frans-Polynesië, is best een lastige. Geografisch gezien is dit land verreweg het grootste; het ligt verspreid over 2.500.000 km2 oceaan. 😵 De internationale luchthaven ligt op Tahiti, dus die nemen we sowieso op in Het Schema. Maar er zijn nóg mooiere plekjes dan Tahiti, dus uiteindelijk voegen we nog 2 eilanden toe: Moorea en Bora Bora.


De meeste accommodaties worden gevonden via Booking en AirBnB, en ook het huren van auto’s op de verschillende eilanden is niet echt een probleem. Excursies zijn minder eenvoudig, omdat niet iedere excursie op alle dagen van de week gedaan kan worden. Ook zijn sommige bezienswaardigheden op bepaalde dagen van de week gesloten. Het is dus even puzzelen met Het Schema om alles erin te krijgen wat we erin willen hebben. In maart hebben we alles wel zo’n beetje voor elkaar. Er blijven nog wat zaken over die niet maanden van tevoren geregeld kunnen worden, en verder is het hier en daar nog wat meer details toevoegen.


De Reisleider werkt zijn ToDo-lijstje rustig af en half mei hebben we de boel eigenlijk wel compleet. Maar dan begint de "traditie" weer: half mei breken er rellen uit in Nieuw-Caledonië vanwege een op handen zijnde wijziging in de kieswet die negatief uitpakt voor de oorspronkelijke bewoners. Brandstichting en plunderingen zijn gevolg. Met meerdere doden... De internationale luchthaven wordt gesloten en de overheid zet Nieuw-Caledonië op code oranje in de Reisapp. Het duurt weliswaar nog dik 2 maanden voor we vertrekken, maar toch... Het maakt niet uit waar we heengaan, er komen iedere keer weer beren op ons pad. 🙄 Ook als we naar landen gaan waar ze geen beren hebben... 😁 De Reisleider volgt het nieuws uit Nieuw-Caledonië op de voet (leve Google Translate 😉) en merkt dat het probleem dieper zit dan alleen die verkiezingswet. De Kanaken voelen zich al langer op meerdere fronten achtergesteld bij de "Franse import" en nu is de maat vol. Hoewel na een paar weken sluiting de internationale luchthaven mondjesmaat weer vluchten toestaat (als die maar overdag aankomen, want er geldt nog steeds een avondklok) denken we zelf dat de kans klein is dat we Nieuw-Caledonië kunnen bezoeken. Een telefoontje op 4 juni naar onze annuleringsverzekering (ANWB) leert ons dat we 2 weken voor vertrek de hele reis mogen annuleren als één gedeelte door die code oranje uitvalt. Maar... de ANWB vertelt ook dat als we een deel van de reis wél door willen laten gaan en dus alternatieve vluchten moeten boeken, die kosten ook vergoed worden tot maximaal het anders uit te keren bedrag.


Een eventueel alternatief voor Nieuw-Caledonië wordt al snel gevonden: Vanuatu. Dat ligt min of meer tussen Nieuw-Caledonië en Fiji in en is via Brisbane goed te bereiken. Voor de zekerheid boekt De Reisleider vast accommodaties in Brisbane en Port Vila, die beide gratis te annuleren zijn. Vluchten kunnen we echter nog niet boeken, want die zijn alleen gratis te annuleren als je een veel duurder ticket aanschaft. Wél kunnen we vast kijken wat de "ideale" vlucht voor ons zou zijn, en die vinden we in een vlucht met Emirates naar Brisbane, met een tussenstop in Dubai.

Op 21 juni echter krijgen we bericht dat onze vlucht van Nieuw-Caledonië naar Fiji door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd is. De gehele route tussen beide landen is door Fiji Airways uit het schema gehaald en is helemaal niet meer te boeken. Dat lijkt slecht nieuws, maar De Reisleider denkt dat we nu ook de heenvlucht al kunnen omboeken, want een gedeelte van de reis is niet uitvoerbaar. Weer even bellen met de ANWB en die bevestigt dat; we kunnen op zoek naar andere vluchten. We zitten nu 5 weken voor vertrek en het aantal beschikbare stoelen wordt minder terwijl de prijzen beginnen op te lopen. Nog op de 21e juni heeft De Reisleider tickets geboekt van Amsterdam naar Brisbane (de laatste 2 stoelen tegen gereduceerd tarief) en van Brisbane naar Port Vila! De vlucht van Nouméa naar Nadi van Fiji Airways willen we omzetten naar een vlucht van Port Vila naar Nadi. Dat kan tegen een redelijke meerprijs (maar dat krijgen we dan toch vergoed). Die laatste vlucht wordt, na een telefoontje met het hoofdkantoor van Fiji Airways, op 25 juni geregeld. Een maand voor vertrek hebben we dan toch de hele reis weer op orde, en gaan we in plaats van naar Nieuw-Caledonië naar Vanuatu! Ook geen straf. 😁


NB: De claim van onze schade hebben we pas na terugkomst van de vakantie ingediend. Dat komt doordat we eerst wilden afwachten of de heenvlucht naar Nieuw-Caledonië vergoed zou worden door Aircalin, de luchtvaartmaatschappij van dat land. Dan zouden we die niet hoeven claimen bij de ANWB. De betreffende vlucht, via Istanbul en Singapore werd namelijk niet geannuleerd door Aircalin, maar bleef in het vluchtschema staan (op de oorspronkelijke tijd). Alleen zagen we dat alle vluchten met dat vluchtnummer, na het mondjesmaat heropenen van de luchthaven van Nouméa, steeds 9 uur vooruitgeschoven werden, omdat de oorspronkelijke aankomsttijd laat in de avond was, en er nog steeds een avondklok gold. De vlucht overdag vanuit Singapore werd daardoor een nachtvlucht. Als de situatie in Nieuw-Caledonië niet zou verbeteren, zou onze vlucht vast ook vertraagd worden, en dan zouden we volgens internationale luchtvaartregels die wijziging waarschijnlijk kunnen weigeren en om teruggave van de reissom kunnen vragen. Pas 7 dagen vóór vertrek werden we door Aircalin op de hoogte gesteld dat onze heenvlucht (vanaf Singapore) inderdaad 9 uur vertraging zou hebben. En pas toen konden we de heenvlucht annuleren. Hadden we die vlucht eerder geannuleerd, dan hadden we nooit een vergoeding gehad van Aircalin (maar natuurlijk wel van de ANWB). Na de vakantie dienen we de claim in bij Aircalin, en die komt pas op 29 oktober met het bericht dat we de volledige reissom vergoed krijgen. Nu kunnen we de rest van de schade verhalen op de annuleringsverzekering. Het standaard schadeformulier van de ANWB is overigens niet te gebruiken voor het gedeeltelijk annuleren (en omboeken) van een samengestelde reis; een mail met alle bewijsstukken (17 bijlagen) gelukkig wel. De ANWB heeft de schade snel afgehandeld en eigenlijk zelfs méér vergoed dan we dachten recht op te hebben. 👌


Tips:

Ook op deze reis waren onze bankpassen alleen geschikt om geld "uit de muur" te trekken. Best wel irritant dat je buiten de eurozone (daar lijkt het tenminste op) niet met je bankpas kan betalen. Is niet meer van deze tijd.
Wij kregen alle gemaakte kosten door het annuleren van een deel van onze reis terug, maar dat krijg je alleen als je ook de calamiteitendekking hebt. Anders valt "binnenlandse onrust" NIET onder de dekking van de annuleringsverzekering. Dat heeft ons nu dus duizenden euros gescheeld. Check dus goed de opties op je reis- en annuleringsverzekering!
Nog een punt om op te letten als je genoodzaakt bent de reis (of een gedeelte daarvan) te annuleren. Je annuleringsverzekering vergoedt doorgaans tot een bepaald maximumbedrag per persoon. Bij samengestelde reizen zoals deze kan je daar flink overheen gaan. Door zoveel mogelijk accommodaties en excursies te boeken waarbij je gratis kan annuleren beperk je het schadebedrag. Ook kan het verstandig zijn om eerst te proberen je geld terug te halen bij de organisatie waar je iets geboekt hebt, zoals in ons geval de luchtvaartmaatschappij. Ook dat beperkt het schadebedrag voor de annuleringsverzekering.
Hoewel het winter is in deze landen tijden onze zomer, komt de temperatuur overdag echt niet onder de 20 graden. Het was rond 25 graden in Vanuatu, en in de andere landen nog wat warmer. Het zeewater is ook overal minstens 25 graden, dus uitstekend te doen. Alleen bij wat wind kan het fris aanvoelen; iets warms meenemen voor tijdens een boottocht kan handig zijn.

Terug