23: Chillagoe-Mungana Caves National Park

Schema voor donderdag 16 augustus 2018:

08:20 Vertrek Chillagoe (A/H)
08:50 Donna car park (B)
12:00 Post Office Motel (C)
13:00 Balancing Rock (D)
13:15 Royal Arch car park (E)
15:20 The Archways (F)
16:25 Chillagoe Smelters (G)
17:10 Chillagoe (A/H)

Totale reisafstand: 57 km.

Om 6 uur vanochtend wordt het ons duidelijk waarom het hotel Cockatoo Hotel heet: de honderden kaketoes die buiten op de elektriciteitsdraden zitten maken me toch een partij herrie... We zijn dus al vroeg klaar voor de dag, maar blijken de enigen te zijn; het ontbijt wordt niet voor 8 uur geserveerd.

Hadden we gisteren een dag met voornamelijk watervallen, vandaag zijn het voornamelijk grotten die we gaan aandoen. Om precies te zijn: 6! Chillagoe is ontstaan omdat er in het verleden koper, zilver en goud gevonden werd, en er een mijn annex smelterij werd neergezet. In hoogtijdagen woonden er 3000 man in het stadje, nu zijn dat er nog 200. Maar in de buurt zijn ook grotten ontdekt. Er ligt een "bergketen" van 50 km lang en 5 km breed (en hooguit een goede honderd meter hoog) van kalksteen in het landschap. En kalksteen is uitermate geschikt voor het ontstaan van grotten.

De grotten liggen in een groot nationaal park (Chillagoe-Mungana Caves National Park), en dat houdt in dat een en ander uitstekend verzorgd is en er hier en daar toiletten zijn. Ook al bestempelen ze hier in Australië iedere graspol als nationaal park, het betekent wel dat het erg goed onderhouden wordt. Drie van de 6 grotten mogen alleen onder begeleiding van een ranger bezocht worden en drie mag je op eigen houtje bekijken. De eerste 3 zijn druipsteengrotten waarvan de langste 800 m is. In de laatste 3 komt geen druipsteen voor; ze lijken ontstaan te zijn door instortingen in het verleden; er liggen voornamelijk grote rotsblokken, en het is nog een heel geklauter om daar binnen te komen.

Na het ontbijt rijden we eerst naar een kantoortje in Chillagoe, waar we een combiticket voor de 3 grotten kopen. Het ritje naar de parkeerplaats duurt slechts een paar minuten. In de buurt van die parkeerplaats liggen 4 grotten (Bauhinia Cave, Donna Cave, Pompeii Cave en Trezkinn Cave) die niet verder dan een paar honderd meter van elkaar verwijderd liggen. De grotten die we alleen onder toezicht in mogen bevatten vele goed aangelegde trappen en mooie looppaden. Iets wat je eigenlijk niet zou verwachten in een zo afgelegen gebied. Anders dan veel andere druipsteengrotten zijn dit droge grotten, wat inhoudt dat er weinig water door regen naar binnenkomt. Wel kan het grondwater enorm stijgen in het regenseizoen en de grotten doen onderlopen. Er zijn vele vreemde vormen te herkennen in de druipsteenformaties die we zien bekende en minder bekende soorten: o.a. stalactieten, stalagmieten, kolommen, gordijnen of bacon, bloemkool (broccoli) en grotkoraal. Er leven ook dieren in de grotten, van kleine kakkerlakken tot spinnen (de huntsman, en we zien exemplaren van een grootte die we in Nederland niet kennen), vleermuizen en zelfs slangen, die goede klimmers zijn en de vleermuizen op het menu hebben staan. Slangen zien we echter niet, de rest wel.

Tegen 12 uur hebben we er 4 grotten opzitten en rijden we terug naar het dorp om te lunchen. Daarna rijden we terug naar het park en maken we eerst een klein wandelingetje naar Balancing Rock. De foto's zeggen genoeg... Dan is het tijd voor de laatste rondleiding (Royal Arch Cave). Deze heeft geen verlichting, dus krijgen we allemaal een lamp mee. De grot heeft wat minder druipsteen dan die van vanochtend, maar wel een paar kruip door sluip door gangetjes. Leuk voor kinderen.

We hebben nog tijd over om naar het iets verder gelegen The Archways te rijden, de 6e grot, maar is meer een verzameling van spelonken. Ook is daar een historische Aboriginal plaats met wat schilderingen, maar heel bijzonder is dat niet. Ten slotte bekijken we de restanten van Chillagoe Smelters. We mogen het terrein niet op omdat dat hevig vervuild is, maar vanaf een heuveltje heb je een goed overzicht.

Al met al een druk dagje, maar we hoeven er niet echt veel voor te rijden, al is het meeste dan wel op onverharde wegen. De temperatuur loopt vandaag op tot 29 graden en aangezien het in de grotten niet veel koeler wordt (22-23 graden) is het een warme dag en dat kost veel vocht. Dat moet nu dan ook aangevuld worden... En niet met water! 😉 In het hotel raken we aan de praat met Jozef, een aboriginal van 57 jaar, en een stel (collega's) die verdwaald waren en in Chillagoe gestrand zijn. Mooi verhaal: wel navigatie hebben, maar in de outback staan niet alle wegen op dat ding, dus zij een afslag gemist. Om daar pas 2 uur later achter te komen. Als je geen stadjes of andere bekende zaken tegenkomt weet je natuurlijk ook niet dat je fout zit. Dus op kosten van de baas maar een hotelkamer, en de biertjes die gedronken worden mag hij ook betalen. 😄

Bierglazen hebben hier overigens andere maten dan bij ons. Wij drinken doorgaans een "schooner", omgerekend 420 ml. Maar je kan ook kleiner of groter krijgen. Gewoon bier heeft hier een alcoholpercentage van 3,5 tot 4,2%. Hebben ze vast aan die Engelsen overgehouden. Maar het smaakt goed!

Chillagoe heeft wel iets... Het is totaal anders dan de plaatsen aan de kust, en er heerst ook een heel andere sfeer. Het is even een stukje rijden om er te komen, maar je proeft wel een beetje de Outback. En met al die grotten in de buurt kan je hier ook makkelijk een dag doorbrengen.