29: Cairns

Schema voor woensdag 22 augustus 2018 (alle tijden zijn lokale tijden):

09:10 Vertrek Port Douglas (A)
10:45 Cairns (B)
15:00 Hertz Cairns airport (C)
15:20 Aankomst Cairns airport (GMT+10)
18:30 Vertrek Cairns airport met SilkAir vlucht SQ5340
23:05 Aankomst Singapore (GMT+8)
23:55 Vertrek Singapore met Singapore Airlines vlucht SQ0026
 
Totale reisafstand: 74 km.



Al meteen bij het opstaan blijkt dat de kuit van René wel eens betere tijden gekend heeft; er zit nog minder beweging in dan gisteren. Maar hij moet nog even doorzetten... Met veel geweld krijgen we de koffers ingepakt, maar we weten niet hoe zwaar ze zijn. Het maximum is 30 kg en daar zat Astrid op de heenweg maar 3 kg onder. En we hebben 3 stuks handbagage in plaats van de toegestane 2. Maar als we één van die rugzakken bestempelen tot "laptoptas" dan maken we misschien nog kans. Zien we op de luchthaven wel.


Check, dubbelcheck, niets achtergelaten? Dan op weg naar Cairns, dat zo'n 65 km zuidelijk van Port Douglas ligt. De bedoeling was eigenlijk om wat te shoppen (souvenirs voornamelijk) en wat rond te lopen, maar dat gaat hem niet worden. De stappenteller van René registreert niet eens dat hij in beweging is... 😉 We doen een paar winkeltjes aan, eten en drinken ergens wat en zitten onze tijd uit in een parkje, waar een muzikant niet onaardig staat te spelen.


Tegen drieën gaan we richting luchthaven; het vliegtuig vertrekt om 18 uur. De auto kunnen we gewoon op de parkeerplaats achterlaten en de sleutel ergens in een box; niemand die ernaar kijkt. Vergeleken met een luchthaven als Schiphol lijkt die van Cairns in je broekzak te passen; het bestaat uit de gates 1 t/m 8, en onze vlucht (om 18 uur dus) blijkt de laatste van de dag te zijn, want de winkels beginnen al om half zes de deuren te sluiten.


In de vertrekhal zitten alleen mensen die op onze vlucht wachten. En die heeft vertraging... Het toestel dat ons naar Singapore moet brengen (van Silk Air, partner van Singapore Airlines) is er om 17:40 nog niet. Er loopt een dame van de luchthaven rond die zo hier en daar een praatje houdt, dus wij vragen haar bezorgd hoe het zit met onze overstaptijd van 50 minuten in Singapore. Haar antwoord dat het toestel nu een half uur vertraging heeft, maar dat hij dat straks wel weer inloopt stelt ons maar ten dele gerust.


Inderdaad vertrekken we een half uur later. Silk Air is de regionale tak van Singapore Airlines, en toch wel een goedkopere variant daarvan. Het vliegtuig zelf oogt nieuw, maar met alleen toiletten achterin is het onhandig ingedeeld. Zodra er een stewardess met zo'n karretje door het gangpad gaat zijn de wc's bijkans onbereikbaar voor ons, want wij zitten op rij 8. Het gevolg is dat er meteen rijen bij de toiletten staan als de dames even weg zijn... Ook geen persoonlijk entertainment systeem (zou je toch wel verwachten op een vlucht van ruim 6 uur), maar een app die je kunt downloaden. Het eten is overigens prima, maar het is bij ons vreselijk warm. René doet nog een poging een raampje open te zetten, maar wordt door 4 man personeel tegengehouden. 😉


De vlucht is dan ook niet echt comfortabel, maar we komen wel op de oorspronkelijke tijd aan; de piloot heeft zeker toch een kortere route gevonden... De kuit van René ziet kans, waarschijnlijk geholpen door de lage luchtdruk aan boord, nog verder op te zetten, hetgeen bewegen moeilijker maakt. Omdat we, gezien de korte overstaptijd en de grootte van de luchthaven Changi in Singapore, problemen zien om onze aansluitende vlucht te halen, vragen we ruim voor landing of er een rolstoel geregeld kan worden. Dat kan, maar dan moeten wij als laatste uit het toestel. We wachten keurig af op de dingen die gaan komen. Als wij na 20 min. wachten het toestel uitkomen staat er een rolstoel met een vrouwtje op leeftijd. Vanaf het toestel gaat het pad eerst omhoog, over tapijt (op de hele luchthaven van Changi ligt tapijt). Dat lukt haar dus niet, dus snel worden hulptroepen ingeroepen. Via lopende banden, stukken lopen en zelfs een treintje naar een andere terminal komen we om 23:40 uur bij de gate aan, die om 23:45 sluit, omdat we om 23:55 vertrekken. Tussendoor allerlei versnelde procedures genomen bij bagage en douane, want zo'n rolstoel heeft, behalve het vervoer, nog meer voordelen. 😄 Zónder die rolstoel hadden we onze vlucht écht niet gehaald!


Voor alle foto's en video's (17) van vandaag: klik hier.


Terug