02: Heenreis van Handewitt naar Kristiansand

Schema voor vrijdag 16 juli 2021:

08:50 Vertrek Handewitt (A)
11:15 Laadstation Nørager (B)
13:00 Hirtshals (C)
15:25 Fjord Line terminal (D)
17:05 Vertrek haven Hirtshals
 
19:25 Haven Kristiansand (A)
19:45 Radisson Blu Caledonien Hotel (B)
 
Totale reisafstand: 370 + 2 km.



We hoeven vandaag nog maar 360 km, en de boot vertrekt pas om 17 uur, dus dat moet geen probleem zijn vandaag. Na 5 minuten rijden komen we bij de Deense grens. We verwachten eigenlijk drukte vanwege de mogelijke controles, maar het is juist erg rustig, terwijl we toch over de hoofdader naar het noorden rijden. Als er wordt gevraagd of we een coronapaspoort hebben zwaait Astrid met de uitgeprinte QR-codes (er zal maar geen internet zijn, dus dubbel genaaid houdt beter) en dat is voldoende. Gecontroleerd wordt er verder niets. De rit naar Hirtshals is rustig en verloopt gestaag. Laden is, net als gisteren, geen probleem. Rond 13 uur zijn we in de havenstad. Op aanwijzingen van De Reisleider parkeren we bij het strand. De komende 2 uur brengen we door met een strandwandeling, het beklimmen van de plaatselijke vuurtoren, een bezoekje aan het bunkersysteem dat de Duitsers (ook) hier hebben aangelegd, en met het nuttigen van wat Deense lekkernijen op een terrasje. Het vakantiegevoel zit er al helemaal in! 😎


Bij het inchecken voor de overtocht wordt weer gevraagd naar ons coronabewijs. Weer is alleen even zwaaien met die printjes voldoende, de QR-codes worden niet op echtheid gecontroleerd. We hebben voor tijdens de overtocht een laadpaal gereserveerd en moeten daarom in een aparte rij wachten tot we de boot op mogen. Nou ja, boot... in dit geval een splinternieuwe catamaran die maar liefst 1200 passagiers en 410 auto's kan herbergen. Geen klassiek autodek onder de waterlijn dus (want een catamaran... 😉), maar we moeten de hoogte in. Binnenin moeten we een heel parcours afleggen tot we ergens op een helling naar beneden bij een laadpaal moeten stoppen. Kabel inpluggen en laden maar. 2 dekken hoger nemen we plaats, vlakbij de trap naar de autodekken, in comfortabele stoelen. Hapje, drankje en zelfs een tax-free winkel, alles is aan boord.


De catamaran vertrekt nagenoeg op rijd en bereikt in korte tijd zijn kruissnelheid van maar liefst 69 km/u waardoor de overtocht van 130 km in 2:15 uur afgelegd wordt. We zijn nét onderweg als er een hels kabaal opstijgt van de autodekken. Van meerdere auto's gaat het alarm af. Dat krijg je van al dat schudden... Tussen al dat kabaal hoort René iets herkenbaars, dus gaat hij ook maar even kijken, en inderdaad, ook onze auto laat luidkeels horen ergens niet tevreden mee te zijn. 😁 Het duurt wel even voor alle betrokken bestuurders door hebben dat ook hun auto herrie maakt, maar dan wordt het toch rustig aan boord.


Als we bijna in de haven van Kristiansand zijn worden we verzocht ons weer naar onze voertuigen te begeven. Het eerste wat we moeten doen is de kabel ontkoppelen en weer opbergen, maar die kabel zit muurvast. Op zich logisch, maar laten we eerst even uitleggen, voor de niet-elektrische autorijders onder jullie, hoe laden normaal gesproken werkt. Je plugt de kabel in (aan beide kanten), en door middel van een "tag" (een RFID-chip) start en stop je het laden. Maar wij hebben nu geen tag gebruikt, want betalen deden we bij het inchecken, en na het koppelen van de kabel begon het laden meteen. En tijdens het laden is de stekker vergrendeld... Sommige luxe elektrieke voertuigen hebben een app waarmee je het laden kan besturen, maar onze KIA e-Niro niet. René druk in de weer met het menu in de auto, maar nergens iets te vinden over het stoppen van het laden. Ook een Noorse buurman, trotse eigenaar van een Tesla, met app, kan ons niet helpen. Dan maar de 46389 pagina's tellende handleiding erbij, terwijl de eerste auto's voor ons Noorwegen in trekken... Uiteindelijk weet Astrid daarin de noodprocedure te vinden om de kabel te ontkoppelen. Onder de motorkap. We zijn nét klaar met alles ontkoppelen en opruimen en moeten meteen wegrijden... 😅 Dat ging lekker.


Bij de douanecontrole worden onze QR-codes dit keer wél uitgelezen, maar er zijn diverse auto's die zich bij de teststraat moeten melden die in het havengebied is opgesteld. Wij dus niet. 5 minuten later zijn we bij het hotel. We hebben een kamer op de op een na hoogste verdieping (12e) met een mooi uitzicht over de vismarkt met zijn restaurantjes. We maken daar nog even een wandelingetje over, drinken een glas vloeibaar goud (wat zou er anders in een glas moeten zitten waar je ruim 10 euro voor moet neerleggen?) en vinden het dan wel mooi geweest.

Maar we zijn in Noorwegen! En we gaan er voorlopig ook niet uit!! 😁


Tips:

Wij hebben gebruik gemaakt van de snelste verbinding tussen Denemarken en Noorwegen. De catamaran van Fjord Line vaart 3x per dag beide kanten op. Er zijn veel zitplaatsen aan boord die niet te reserveren zijn, maar dat was ook niet nodig; plek zat.
Heb je een auto met een alarmsysteem, let er dan op of die ook gevoelig is voor "hellen". Er waren zeker 10 auto's waarvan het alarm afging door het schokken van de boot. Op andere overtochten hebben we hetzelfde ervaren. Uiteindelijk kwamen we erachter dat we ons alarm kunnen "aanpassen", zodat die niet reageert op dergelijke bewegingen, maar nog wel op inbraak.

Voor alle foto's en video's (19) van vandaag: klik hier.


Terug