Home
Inleiding
Heenreis 1
Heenreis 2
Agder
Gaustatoppen
"In den Heere"
Trondheim
Trøndelag
Helgelandstrappa
Ondergronds
Nordland
Svolvær
Lofoten 1
Lofoten 2
Lofoten 3
"Rustdag"
Varen en rijden
Rijden en varen
Ålesund
Trollstigen
Vestland
Aurlandsdalen
Naar de kust
Bergen en water
Folgefonna
Stavanger
Preikestolen
Flørli steps
Rogaland
Zuidkust
Thuisreis
Gastenboek
Terug
Inleiding
Na een jaar van afwezigheid pakken we de draad weer op. Gelukkig hebben we er niet voor gekozen om onze geannuleerde reis naar Alaska van 2020 dan maar in 2021 te doen, want Amerika komen we nog steeds niet in. We hebben er bewust voor gekozen om (nog) niet te gaan vliegen, want het was afgelopen najaar (als het bij De Reisleider alweer begint te kriebelen) nog allerminst zeker hoe een en ander uit zou pakken met dit vervelende virus en de bijbehorende beperkingen.
Omdat De Reisleider iets te doen moet hebben hebben we toch een vakantiebestemming bedacht. Astrid wil dolgraag nog een keer naar de Lofoten in Noorwegen, en aangezien Noorwegen een van de beste landen is om met een elektrische auto rond te toeren is dat de bestemming geworden. Wat ook meespeelt is dat Astrid natuurlijk de enige klant van De Reisleider is, dus ze heeft wel wat in de melk te brokkelen... 😎 We gaan natuurlijk niet alleen naar die eilandengroep hoog in het noorden, maar maken er een rondreis van. In september 2020 gaat De Reisleider aan de slag. We kiezen voor de kortste overtocht per veerboot (Hirtshals-Kristiansand), en beginnen de rondreis dus in Zuid-Noorwegen, de streek waar we nog het minst van afweten. Noorwegen is een groot land. Om een rondreis te maken inclusief de Lofoten schat De Reisleider al gauw in dat we daar 4500-5000 km voor zullen moeten rijden. En dat houdt in dat we eigenlijk nagenoeg iedere dag zullen moeten verkassen, want in Noorwegen kan je geen hele grote afstanden rijden in 1 dag. De maximum snelheid is op de meeste wegen 80 km/u, en door de vele bochten en hoogteverschillen is zelfs dát niet altijd haalbaar. Bovendien gaan veel doorgaande wegen dwars door vele plaatsjes en daar is de maximum snelheid nog verder beperkt. We schatten in dat we niet meer dan ongeveer 400 km op 1 dag willen/kunnen rijden, zeker als we ook nog van veerboten gebruik moeten maken.
Elke dag verkassen maakt het gebruik van AirBnB's niet zo handig. Veel huisjes kan je niet eens voor 1 dag huren, en omdat er altijd schoonmaakkosten bijkomen (en je zelf ook van alles moet schoonmaken voor je vertrekt) is het ook niet echt tijd- en kostenefficiënt. Nu is eigenlijk niets kostenefficiënt in Noorwegen, want alles is reteduur... 🙈 maar dan nog. Hotels lijken dan een betere oplossing, maar dan wel inclusief ontbijt, zodat we iedere dag goed kunnen beginnen. 😁 Met behulp van Tripadvisor en Booking is het dan niet moeilijk om een rondreis samen te stellen, maar echt hotels boeken durft De Reisleider in oktober nog niet aan vanwege de grote onzekerheid over het al dan niet kunnen doorgaan van de reis.
In januari gaat hij echter twijfelen. De Noren worden door hun regering aangespoord om komende zomer toch vooral in eigen land op vakantie te gaan, en dat kan ervoor zorgen dat hotels eerder volgeboekt raken dan anders. Als René een aantal eerder bewaarde hotels checkt, blijken enkele inderdaad niet meer beschikbaar te zijn via Booking. Omdat op sommige stukken van de route hotels niet dik bezaaid zijn besluiten we alle accommodaties zo snel mogelijk vast te leggen. Booking biedt gelukkig de mogelijkheid om tegen een kleine meerprijs te kunnen annuleren tot kort voor aankomst, want onze eigen verzekering dekt dit in januari 2021 niet vanwege de negatieve reisadviezen die er zijn. In 2 dagen boeken we alle 23 accommodaties in Noorwegen. Daarmee ligt de route grofweg vast. Een route die ons door 10 van de 11 Noorse provincies voert; alleen de provincie Oslo slaan we dit jaar over.
Op de gebruikelijke manier worden met behulp van Tripadvisor, Google Maps en de reisverslagen van anderen de accommodaties aan elkaar geknoopt tot een mooie route met wandelingen, watervallen en andere bezienswaardigheden. We nemen zoveel mogelijk "nieuwe" bezienswaardigheden op, maar doen er ook af en toe eentje aan die we nog kennen van ruim 20 jaar geleden. Omdat we er toch langskomen. Het Schema is eigenlijk in maart al klaar, maar dan zijn de vaarschema's van sommige veerboten nog niet bekend, dus in juni moet De Reisleider hier en daar nog wat aanpassen; het zou toch jammer zijn als je net op 5 minuten een veerboot mist en 55 minuten moet wachten op de volgende, niet?
Uiteraard gaan de wandelschoenen ook weer mee, want De Reisleider heeft een flink aantal wandelkilometers in het programma gezet. Ook in de hoogte, want bergwandelingen in Noorwegen beginnen vaak recht omhoog... 😅 Om die hoogteverschillen een beetje aan te kunnen hebben wij afgelopen jaar veel getraind. We zijn tegenwoordig nagenoeg iedere dag actief. Voor ons geen coronakilo's! Aan de andere kant gaan de jaren ook tellen, dus we moeten maar zien wat er allemaal van die bergtochten terecht komt. Daarbij kan niet onvermeld blijven dat Astrid nog steeds niet helemaal hersteld is van die val in juni 2019, en dat volledig herstel waarschijnlijk ook niet meer tot de mogelijkheden behoort. We hebben in ieder geval een vastgelegde route en per dag een dagindeling, maar zijn flexibel genoeg om dat aan te passen als dat nodig is. Afgezien van onze gezondheid heb je in Noorwegen ook te maken met wisselende weersomstandigheden en wellicht lange wachttijden bij laadpalen. We gaan het allemaal wel zien en hebben er zeker zin in!
Tips:
› | Als je naar Noorwegen op vakantie gaat moet je rekening houden met (snel) wisselende weersomstandigheden. In het kustgebied valt gemiddeld 5x zoveel regen dan in Nederland; achter de bergen valt er minder dan in Nederland. De Lofoten (een van de mooiste gebieden van Noorwegen) liggen ruim boven de poolcirkel, én is kustgebied. Mooi zonnig weer is daar niet vanzelfsprekend. Als je gaat wandelen bedenk dan van tevoren goed of je warme (boven)kleding en/of regenkleding mee moet nemen. En wandel liever niet in een spijkerbroek! Een spijkerbroek is zwaar, zeker als hij nat is, en droogt langzaam. Een afritsbroek is een betere optie. |
› | Autorijden in Noorwegen is een stuk relaxter dan in Nederland. De wegen lenen zich niet voor het gejakker dat we hier vaak zien. Natuurlijk is het soms wel "hard werken" met al die bochten, tunnels en hoogteverschillen, maar je bent op vakantie; de omgeving is prachtig. Als je langzamer wil rijden dan toegestaan om van de omgeving te kunnen genieten, stop dan af en toe bij een parkeerhaven om achteropkomend verkeer voor te laten. Langzaam Noors verkeer doet dat ook. Als je als voetganger ook maar even in de richting van een zebrapad kijkt stoppen automobilisten al. Dat vonden we heel opvallend. Je moet dus zelf ook goed opletten als je een zebrapad nadert, want voetgangers gaan ervan uit dat je stopt. |
› | Rij je met een elektrische auto, dan is Noorwegen een ideaal land om naartoe te gaan. Er staan genoeg laadpalen, laden is een stuk goedkoper dan elders in Europa (en soms zelfs gratis) en je verbruik is ook een stuk lager dan in Nederland (10-20%). Neem wel je thuislader mee, want bij sommige accommodaties kan je gebruik maken van een gewoon stopcontact op de parkeerplaats (altijd gratis). Verder gelden er allerlei kortingen voor elektrische auto's, zoals op tolwegen en op veerboten. Scheelt al gauw meer dan € 100. Zoek op AutoPass op internet voor meer informatie (of neem contact op met ons). Overigens is ook met een "gewone" auto voordeel te halen met een AutoPass-account, maar wel minder voordeel. EDIT 30-05-2023: Toch even een kanttekening bij het gebruik van AutoPass in combinatie met een elektrische auto... Toen de facturen van AutoPass na de vakantie binnenkwamen bleek dat de overtochten NIET tegen het tarief voor elektrische auto's waren berekend. Een langdurige correspondentie met Noorwegen volgde. Hun argument was dat mijn voertuig niet als elektrisch te boek stond, terwijl ik kon aantonen dat dat wel het geval was. Tweemaal zelfs (eenmaal als G999BJ en eenmaal als G-999-BJ). Maar die registratie was gedaan bij Epass24, en blijkbaar communiceren die 2 bedrijven niet goed met elkaar. Ellenlange mails gestuurd met allerlei bijlagen, maar pas in 2023 blijkt dat die mails niet aankomen, omdat ze de bijlagen niet kunnen verwerken. 😖 Uiteindelijk krijgen we zelfs een incassobedrijf achter ons aan, maar nadat wij hen de situatie nogmaals uitleggen krijgen we eind mei 2023 bericht dat ze de zaak laten zitten en dat we niet hoeven te betalen. Gaandeweg hebben we geopperd dat we vermoeden dat bepaalde machines die de kentekens moeten uitlezen in de war raken van de streepjes in Nederlandse kentekens, omdat we ook bij 2 parkeerplaatsen problemen hadden (je kenteken wordt bij binnenkomst gescand, en vervolgens moet je op een machine je kenteken invullen). Tot 2x toe werd ons kenteken bij de invoer geweigerd omdat die niet herkend werd(?) Streepjes invoeren kan echter niet. Noodgedwongen gratis geparkeerd dus. Van één van die parkeerplaatsen kregen we achteraf ook een naheffing thuis (met 50% opslag), maar na uitleg van ons vermoeden werd die opslag doorgestreept. Richting AutoPass hebben we altijd gezegd dat we bereid zijn een correcte factuur te betalen, maar dat was dus blijkbaar niet mogelijk. Inmiddels loopt de registratie niet meer via Epass24, maar wil je gebruik maken van AutoPass (en waarom niet; scheelt bakken met geld) check dan van tevoren goed of alles goed staat. Vraag bevestiging van je registratie. |
› | De totale route door Noorwegen is te vinden op dit kaartje. Maar heel zelden hebben we op een stukje onverharde weg gereden, maar dat was dan de laatste paar honderd meter om ergens op een afgelegen plek te komen. Het viel ons op dat veel asfaltwegen er nieuw uitzagen; het wegennet wordt blijkbaar goed onderhouden. |
› | Wij wisselden op de 1e dag in Noorwegen € 500 om in Noorse kronen. Een gedeelte daarvan ligt nu thuis... 😄 Je kan werkelijk overal met je bankpas (of credit card) betalen. We hebben slechts 2 keer meegemaakt dat de elektronica het liet afweten en we contant moesten betalen. Op veel plekken was contant betalen zelfs niet mogelijk, maar dat kan ook door de coronamaatregelen komen. Neem wel wat Noors contant geld mee voor noodgevallen, maar dat hoeft niet veel te zijn. |
› | Noorwegen is duur. Het inkomen van de gemiddelde Noor ligt hoger dan bij ons met als gevolg dat bijna alles duurder is. Uitzonderingen waren gewone benzine (iets goedkoper) en lokale producten zoals zalm. Alcoholische dranken spannen de kroon. Voor een biertje in een restaurant betaal je minstens 8 euro, maar meestal nog meer. Glazen hebben wel vaak een inhoud van 0,4 liter of meer. Ook in de winkel betaal je flink voor een blikje bier. Als je echt niet zonder kan, neem dan wat mee van huis. Scheelt een slok op een borrel... misschien wel 3... 😎 Ook uit eten gaan is duur. Voor 2 goede broodjes hamburger (niet die McDonalds-meuk, maar echt wel goede kwaliteit) met wat patat, een biertje en een alcoholvrij biertje reken je rustig € 60 af. Ga je naar een "echt" restaurant, dan ben je voor 2 man al gauw € 80-100 of meer kwijt. Zelf je maaltijden maken is natuurlijk een stuk goedkoper, maar daar moet je dan wel de mogelijkheden voor hebben. Die heb je doorgaans niet als je in hotels verblijft. |