Home
Inleiding
Heenreis 1
Heenreis 2
Agder
Gaustatoppen
"In den Heere"
Trondheim
Trøndelag
Helgelandstrappa
Ondergronds
Nordland
Svolvær
Lofoten 1
Lofoten 2
Lofoten 3
"Rustdag"
Varen en rijden
Rijden en varen
Ålesund
Trollstigen
Vestland
Aurlandsdalen
Naar de kust
Bergen en water
Folgefonna
Stavanger
Preikestolen
Flørli steps
Rogaland
Zuidkust
Thuisreis
Gastenboek
Terug
30: Thuisreis
Schema voor vrijdag 13 augustus 2021:
08:40 | Vertrek Scandic Aalborg Øst (A) |
11:20 | Rasteplads Frøslev Vest (B) |
14:15 | Laadstation Ostetal Nord (C) |
18:25 | Laadstation Roode Til (D) |
20:45 | Thuis (E) |
Totale reisafstand: 878 km. |
Vrijdag de 13e. Geen bijster interessante dag vandaag. Wel de laatste van de vakantie... 😥 We staan maar weer gewoon om 7 uur op, want dat zijn we nu gewend. Er staan ons bijna 900 kilometers te wachten, en hopelijk maar 3 laadbeurten. Gisteren heeft René opgeladen tot 90% (er stond toch niemand te wachten) en dat is genoeg om de dure laadpalen in Denemarken te ontlopen en pas in Duitsland weer te laden. Maar op weg naar het zuiden bedenken we dat als iedereen zo denkt, het wel eens erg druk kan worden bij die eerste laadmogelijkheid in Duitsland. Dus pakken we een paar kilometer voor de grens de laatste mogelijkheid in Denemarken. Misschien iets duurder, maar er staat niemand, dus we hoeven in ieder geval niet te wachten. Achteraf blijkt dat het laden in Denemarken maar 1 cent per kW duurder was dan de laadbeurt in Ostetal. 🤔
Daarna gaat het nog even mis. TomTom meldt een vertraging van 1:20 uur, maar slim als zij (hij?) is, weet ze een snellere route. Die blijkt echter dwars door Hamburg te gaan... 🙄 En Hamburg is nou niet bepaald een slaapstad... Rijdend door hartje Hamburg krijgen we de ene na de andere "snellere" route, tot het moment dat we haar het zwijgen opleggen en vasthouden aan de dan getoonde route. Anderhalf uur later kunnen we Hamburg eindelijk achter ons laten. We hebben dan uiteindelijk 3:30 uur gedaan over 210 km. 🙈 Mooie stad trouwens, dat Hamburg... 😁
De rest van de rit gaat nagenoeg vlekkeloos, op een rekenfout van De Reisleider na. Als we net in Nederland zijn moeten we nog een keer laden, maar dat hoeft maar tot 60%, want daarmee halen we Almere wel. Maar die berekening was gebaseerd op een maximum snelheid van 100 km/u; echter, door alle vertraging is het nu 19 uur geweest en mogen we gewoon 130 rijden. Ergens hoog op de A6 begint het door te dringen dat we met deze snelheid te weinig km in de accu hebben en gaan we terug tot uiteindelijk 110 km/u. Als we thuiskomen hebben we nog 30 km over. Ging net goed. 😅
Aan het eind van de vakantie hebben we altijd nog wat statistieken (30 dagen):
› | Gereden km: 7053, waarvan zo'n 5100 in Noorwegen. |
› | Aantal uur gereden: ongeveer 118 (de auto houdt zelf bij hoe lang hij "aan" heeft gestaan). |
› | Aantal tunnels: waarschijnlijk net geen 300 (= ongeveer 460 km). |
› | Veerboten: 15. |
› | Wandelingen: ongeveer 160 km horizontaal en 6600 m verticaal in 60 uur. Wat lengte betreft minder dan voor ons gebruikelijk, maar wat hoogteverschil betreft beduidend méér. Astrid mag daar nog zo'n 300 hoogtemeters bij optellen (Trollkirkja). |
› | Stappenteller: geeft bij René 408.000 stappen aan (alles waar hij zijn horloge bij om had); dat is zo'n 13.600 stappen per dag. Berggeitje heeft kortere pootjes dus die heeft er een stuk méér. |
Rest ons nog om jullie te bedanken voor jullie interesse en berichtjes op onze reisblog. 👏 We beseffen dat we daar soms flinke lappen tekst schrijven, maar dat doen we ook voor ons eigen geheugen, want De Reisleider moet dit alles nog verwerken op onze eigen website (deze), maar daar gaat vaak nog wel enige tijd overheen. En, volgens goed gebruik, zal er ook wel weer gewerkt worden aan de volgende reis. Bestemming nog onbekend.
Nogmaals dank, en wellicht tot een volgende keer! 🤗
Tips:
› | Speciaal voor bezitters van een elektrische auto: het laden van je auto in Noorwegen is spotgoedkoop, zo niet gratis (op veel plekken). Dat is natuurlijk anders in Duitsland en Denemarken. De tarieven voor laden kunnen een heel eind uit elkaar liggen, en zijn mede afhankelijk van aanbieder en snelheid van laden. Je kan van tevoren op internet prijzen per kW vinden van alle laadpalen, maar onze ervaring is dat die prijzen vaak alweer anders zijn als je bij de laadpaal staat. En dan kan het mee- of tegenvallen. Het duurste dat we geladen hebben langs de snelweg was € 0,93 per kW, en dan ben je misschien wel duurder uit dan met een auto op gewone brandstof. Uiteindelijk zullen die paar keer dat je "duur" moet laden makkelijk opwegen tegen al die goedkope laadbeurten tijdens de rest van je vakantie, dus heeft het niet zoveel zin heel veel energie te steken in het vinden van de goedkoopste palen langs de route. |
Voor alle foto's en video's (1) van vandaag: klik hier.