06: Trondheim

Schema voor dinsdag 20 juli 2021:

08:45 Vertrek Toftemo Turiststasjon (A)
09:30 Viewpoint Snøhetta (B)
Wandeling: 3,9 km; 160 m; 1:00 uur
11:15 Mågålaupet (C)
14:20 Clarion Collection Hotel Grand Olav (D)
Wandeling: stadswandeling Trondheim: 4,6 km; 80 m; 1:15 uur

Totale reisafstand: 212 km.

Bij het opstaan merken we (lees: René) dat we gisteren enige inspanning geleverd hebben; de benen voelen wat stijfjes... Er valt vanochtend zowaar hier en daar een spatje (miezer)regen, een verschijnsel dat we vandaag nog een paar keer tegenkomen. Het hotel waar we overnacht hebben is onderdeel van een flink complex met hotelkamers, hutjes en een grote camping. En alles gevuld met voornamelijk Noren. Sporadisch een andere nationaliteit. We kunnen "pas" om 8 uur ontbijten, dus dat doen we dan ook maar. Daarna is het 3 kwartier rijden voor we aan de ochtendwandeling kunnen beginnen. Die begint op 1100 meter hoogte. Het is 10 graden en er staat weer veel wind. Gemummificeerd gaan we op pad naar het uitkijkpunt op de hoogste berg van Dovrefjell Nasjonalpark, de Snøhetta (2286 m hoog). Het uitzichtpunt zelf is een architectonisch hoogstandje en heeft diverse internationale prijzen gewonnen. Door de bewolking die er rond de berg hangt krijgt het uitzichtpunt zelf meer aandacht dan de Snøhetta. Pas als we weer terug zijn bij de auto kunnen we het topje even zien. En bedankt...

Volgende halte is bij Mågålaupet, waar de rivier Driva zich door de kloof van Augengneisses perst. De naam Mågålaupet betekent zoiets als maag-darmkanaal... 😉 Het water stroomt hier zo hard dat er per jaar meer dan 1 mm van het gesteente wordt afgeschuurd. Dat is best veel.

Tussen nu en Trondheim moeten we nog een keer laden, dus besluiten we vanaf 50 km vóór Trondheim uit te zien naar een laadpaal. Die vinden we in Støren en van de 2 palen is er eentje vrij. Tijdens het laden nuttigen wij een lunch in een nabijgelegen eettentje in een winkelcentrum. Dát is effectief met tijd omgaan... 😁

Vroeg in de middag zijn we in Trondheim, qua grootte de derde stad van Noorwegen (193.000 inwoners). Trondheim is weliswaar de grootste stad van de provincie Trøndelag, maar het is niet de hoofdstad ervan. Dat is Steinkjer. Omdat het oorspronkelijk geboekte hotel door de overheid is aangewezen als quarantainehotel zijn we omgeboekt naar een ander hotel dat een paar honderd meter verderop ligt. Het hotel is min of meer verweven met het culturele centrum van Trondheim. Dat vinden wij prima, maar een iets betere aanduiding van wáár nu precies de ingang van het hotel is had ons best wel wat tijd kunnen besparen. Eenmaal op onze kamer horen we gemorrel bij de deur; een echtpaar probeert binnen te komen, want die hebben ook deze kamer toegewezen gekregen. Dat lijkt ons wat krap worden, dus sturen we ze terug naar de receptie. Gelukkig zien ze daar hun fout in en kunnen wij op onze kamer blijven. Afgezien van ontbijt zijn bij dit hotel ook het avondeten en koffie/thee met gebak in de middag inbegrepen. Dat is luxe en maak je hier niet vaak mee. Vóórdat we de stadswandeling gaan doen schuiven we dus eerst even in het restaurant aan... 🍰

Het centrum van Trondheim is niet erg groot. We zien Bakklandet, een wijk met kleine houten huisjes, het Kristiansten Fortress uit 1681 dat op een heuvel ligt en waar we een mooi uitzicht hebben over de stad. En de imposante Nidaros Kathedraal, gebouwd in 1152 en de belangrijkste kerk van Noorwegen. We zijn nog net op tijd om binnen om een kijkje te kunnen nemen. Bijzonder gebouw. Wat verder opvalt zijn de vele elektrische stepjes (de Noren noemen ze heel stoer "scooters", maar daar verstaan wij duidelijk iets heel anders onder), én een bijzondere manier om met de fiets een (steile) heuvel op te komen. Zie daarvoor de video op onze fotosite.

Zoals gezegd is het avondeten gratis in dit hotel. Geen haute-cuisine, maar een buffet met ruim voldoende eten. Het vlees is vanavond beperkt tot hamburgers, maar er zijn genoeg gezonde zaken te krijgen om die hamburgers te compenseren. We eten meteen om 6 uur, nemen nog een biertje mee naar onze kamer en hebben de rest van de avond "vrij".

Kristiansten Fortress is van binnen te bekijken, maar het gaat al om 16:00 uur dicht. Wij waren te laat. Wil je dit oude fort dus bezoeken, wees dan op tijd.