27: Flørli steps

Schema voor dinsdag 10 augustus 2021:

05:20 Vertrek Preikestolen BaseCamp (A/C)
05:35 Forsand (B)
Veerboot: 0:35 uur
06:35 Flørli
Wandeling Flørli steps: 5,4 km; 730 m; 4:50 uur
11:55 Flørli
Veerboot: 1:20 uur
14:30 Forsand (B)
14:55 Preikestolen BaseCamp (A/C)

Totale reisafstand: 37 km.

De wekker gaat om 4:45 uur. Dat is geen geintje van De Reisleider, maar noodzakelijk om een boot te halen die om 6 uur vertrekt. Preikestolen is niet de enige attractie aan de Lysefjord, de Flørli steps zijn dat ook. Flørli bestaat uit een tiental huizen en ligt verder in de Lysefjord. En is alleen per boot bereikbaar. In Flørli ligt (staat) de langste houten trap ter wereld, de Flørli steps dus, volgens de vele advertenties die we zien 4444 treden en loopt van zeeniveau tot 730 meter hoogte. De trap volgt 2 waterpijpleidingen en de rails van een trolley die vroeger gebruikt werd om mensen en materiaal naar boven te brengen.

Flørli wordt echter per dag maar door 4 boten aangedaan, dus is het even puzzelen welke boten voor ons het meest geschikt zijn. Daar kwam dus een snelle (half uurtje) boot om 6 uur naar Flørli toe uit, en een langzame (anderhalf uur) boot die om 13:10 uur weer uit Flørli vertrekt. Dan moeten we voldoende tijd hebben voor de rondwandeling, want het is niet de bedoeling om ook weer met de trap naar beneden te gaan (passeren is een dingetje), dus is er vast ergens een ouderwets berg/bos pad.

Omdat we een QR-code nodig hebben om gratis de parkeerplaats van BaseCamp te kunnen verlaten spraken we gisteren een medewerkster aan. Die biedt ook meteen aan om voor ons ontbijtpakketten te maken, omdat ze zo vroeg natuurlijk nog geen ontbijt serveren. Dat is fijn. Als wij om iets over 5 uur vertrekken staan er inderdaad 2 papieren zakken op ons te wachten. Top! 👍 De rit naar de "haven" van Forsand is in een kleine 20 minuten gedaan, we parkeren de auto en wachten geduldig op de boot. De zon komt net achter de bergen vandaan en dat is wel prettig, want het is op dit vroege uur nog niet bepaald warm. Stipt om 6 uur vertrekt de boot en in iets meer dan een half uur zijn we in Flørli.

Als we om half 7 aankomen bij Flørli stappen er zo'n 20 man uit om de trap te bedwingen. Daar zijn flink wat kinderen bij. Het hele span maakt eerst nog gebruik van de paar toiletten die er zijn, want onderweg zullen we niet veel tegenkomen. Omdat we denken dat we (= René) toch de langzaamste zijn laten we iedereen voorgaan. En dan gaan wij ook. De trap is steil, steiler en steilst. En heel erg smal. Er is wel een railing aan één kant die bestaat uit hout of een staalkabel. Om de 500 treden is er een bordje met die mijlpaal op de trede gespijkerd, dus De Reisleider heeft dit keer alleen een controlerende functie... 😏 Er zijn af en toe platformpjes gemaakt en we komen zelfs een picknicktafel tegen die op een van de weinige vlakke stukken op de berg naast ons staat. De uitzichten worden bij het hoger komen mooier, zeker als we boven de boomgrens uitkomen. Na zo'n 3000 treden begint de pet van René te lekken; het ding is verzadigd. 😅 Inmiddels hebben we al een aantal groepjes ingehaald, dus zo slecht doen die oudjes het nog niet! Na 1:44 continu traplopen zijn we boven op 730 m hoogte en hebben we 4528 treden gehad (4444 is natuurlijk een mooier getal om mee te adverteren en op die trede vinden we ook een bordje met 4444, maar de trap gaat nog een klein stukje verder). Het is dan nog geen 9 uur... Dit keer geen ochtendwandeling, maar een ochtend workout! 👊💪

Na een half uurtje rusten en wat eten en drinken moeten we weer naar beneden. Dat gaat een stuk lastiger! Vooral het eerste stuk gaat over ruig bergterrein en is steil, en dat kost toch wel de nodige moeite. Nadat we een aantal riviertjes overgestoken zijn (soms door over stenen te hoppen (De Reisleider leert hier van Berggeitje hoe dat te doen, en soms over een bruggetje) komen we weer tussen de bomen terecht en krijgt het pad meer een "bos" karakter. Het wordt minder steil en beter begaanbaar. Gelukkig maar, want als het door was gegaan zoals in het begin dan hadden we waarschijnlijk onze boot gemist... Na 4:45 uur staan we weer beneden en hebben we nog een ruim uur om wat te eten en drinken (er is een restaurantje) en van het zonnetje te genieten, want het weer laat ons vandaag niet in de steek. ☀ We zitten dus lekker een uurtje buiten uit te rusten op het terras. We willen nog een aandenken kopen aan deze heroïsche tocht, en dat kan bij het restaurantje waar ook wat toeristische spulletjes verkocht worden. De eigenaar is echter in geen velden of wegen te bekennen. Omdat de boot anders zonder ons dreigt te vertrekken trekken we 2 t-shirts van een plank en leggen het verschuldigde bedrag onder een steen op de toonbank. Hopelijk is dat goed gekomen.

We hebben nu de "langzame" boot terug naar Forsand. Die vaart ook aan de andere kant van de Lysefjord en zo komen we vlak langs Preikestolen. Die ligt wel heel erg ver boven ons en je moet goed kijken om hem te herkennen. Gisteren zagen we een boot varen vanaf die rots en nu is het andersom. We zijn al om 15 uur terug in BaseCamp en hebben er voor ons gevoel al een hele dag opzitten. Maar de koek is nog niet op, want we hebben gisteren besloten om voor vanmiddag een heuse saunaboot te huren voor 2 uur. In het meertje liggen 2 saunaboten, elk geschikt voor 7 personen. Ze kunnen ook echt varen, maar vanwege corona doet men dat nu niet; we blijven langs de wal liggen. Maar de sauna is lekker opgestookt als we op het afgesproken tijdstip komen; we kunnen lekker 2 uurtjes relaxen na 2 dagen van flink wandelen. Soms moet je jezelf even in de watten leggen, niet?

De Flørli steps is meer een workout dan een wandeling. Naar boven is echt een heel eind. Ter vergelijking: om in ons huis naar zolder te lopen moeten we 2 trappen van 13 treden over. De 4528 treden van Flørli komen overheen met 174 keer naar zolder lopen. Ook naar beneden is geen "walk in the park". Vooral het eerste stuk is steil en zwaar. Als het geregend heeft zal dat de tocht naar beneden alleen maar moeilijker maken. We hebben verschillende mensen die we onderweg naar boven ingehaald hebben niet meer beneden gezien. Het kan natuurlijk dat die een boot later genomen hebben of zijn blijven overnachten in Flørli (dat kan ook). Bottom line: als je besluit deze trap te bedwingen, houdt er dan rekening mee dat je daar 6 uur over doet en stem daar de boottochten op af.
Op de website van Flørli staan, onder andere, links naar de maatschappijen die boottochten aanbieden. Het kan nog een heel gepuzzel worden om een goede verbinding te vinden waarbij je voldoende tijd hebt om de wandeling te doen.