04: De beklimming van Gaustatoppen

Schema voor zondag 18 juli 2021:

08:30 Vertrek Gaustablikk Høyfjellshotell (A)
08:45 Stavsro (B)
Wandeling: Gaustatoppen: 4,9 km; 700 m; 2:00 uur
12:45 Vertrek Stavsro (B)
14:50 Staafkerk Uvdal (C)
16:50 Geilo Hotel (D)

Totale reisafstand: 169 km.

We hebben een goede nacht gehad in het Gaustablikk Høyfjellshotell, dat ergens op zo'n 1100 meter hoogte midden in een wintersportgebied ligt. Maar ook in de zomer weten gasten het hotel te vinden. Het zijn wel voornamelijk Noren, toeristen uit andere Europese landen zien we wel af en toe, maar niet veel (en toeristen van buiten Europa komen Noorwegen niet in). Ook hier moeten we kiezen hoe laat we willen ontbijten, er is alleen nog keuze uit 7:30 en 9:30 uur. Half acht komt ons prima uit; het idee was toch al om de avonden op de kamer door te brengen zodat Astrid wat rust kan pakken en dan is om een uurtje of 11 naar bed gaan geen probleem, en dus opstaan om 7 uur ook niet. Het ontbijt is hier overigens fantastisch!

Na het ontbijt rijden we meteen naar de parkeerplaats bij de Gaustatoppen, een berg die we vanuit onze hotelkamer hebben zien liggen. De ochtendwandeling bestaat vandaag uit de beklimming van deze 1883 m hoge berg in de provincie Vestfold og Telemark. Volgens sommigen is dit een van de mooiste bergen in Noorwegen. Vanaf de top is bij helder weer een zesde van Noorwegen te zien. Maar we beginnen onderaan... De receptioniste in het hotel heeft ons verteld dat het een prima dag zou zijn om de berg te beklimmen. Wel een stevige bries op de top, maar zonnig en droog. De parkeerplaats ligt op 1180 meter hoogte en als we daar om 9 uur uitstappen is het 8 graden. En er staat een flinke wind, zeg maar een boel veel wind. Een man staat in korte broek en t-shirt naast zijn auto en wij bedenken dat hij uit de rest van zijn kleren gewaaid moet zijn... 🤔

Dik ingepakt beginnen we aan de wandeling, die volgens de informatie 2 tot 3 uur behoort te duren. Bij elke 2 stappen vooruit worden we er eentje teruggeblazen, want het eerste stuk hebben we de wind recht tegen. We lopen ongeveer 3,2 seconden gelijk op, maar dan demarreert Astrid. Eigenlijk moet deze klimgeit aan een lijntje gehouden worden, want ze huppelt van steen tot steen en heeft nauwelijks moeite met het hoogteverschil. Dat is toch anders bij René; halverwege begint het toch wat moeilijker te worden. Het is ook geen makkelijk pad; veel grote stenen maken het zijn enkels niet eenvoudig. Toch staan we na precies 2 uur bovenaan, 700 meter hoger dan de parkeerplaats. Het échte topje ligt nog ietsje hoger maar de graat tussen daar en hier ziet er ingewikkeld uit, zeker met die harde wind, dus we laten het erbij. Het uitzicht is inderdaad erg mooi. Gaustatoppen is een "alleenstaande" berg, dus aan alle kanten heb je een weids uitzicht. We nemen dan ook uitgebreid de tijd om daarvan te genieten terwijl we uitrusten van deze eerste, pittige, wandeling.

We hoeven niet dezelfde weg terug, want in 1958 heeft men hier de Gaustabanen gebouwd, een tandradbaan die je in een kwartiertje dwars door de berg naar beneden brengt (of naar boven, maar dat is voor watjes 😁). Oorspronkelijk werd de baan gebouwd om personeel te vervoeren naar de zendmast die boven op Gaustatoppen staat. Bij de bouw werd al rekening gehouden met mogelijk toekomstig toeristisch gebruik, maar pas in 2006 werd de baan opengesteld voor toeristen. Een gratis shuttlebus brengt ons terug naar de parkeerplaats.

We hebben nog maar 1 stop vandaag en dat is bij het staafkerkje van Uvdal. Ok, die staafkerken, wat zijn dat? Dat zijn typisch Noorse, geheel uit hout opgetrokken kerkgebouwen, veelal gebouwd in de 12-14e eeuw. Een staafkerk werd gebouwd zonder gebruikmaking van spijkers, nagels of lijm. Kenmerkend is ook dat ze gebouwd zijn rondom een aantal staanders (staven). Vandaar de naam. En ze werden ingesmeerd met een dikke laag teer (om ze te beschermen tegen de regen). Oorspronkelijk zijn er in Noorwegen 2000 van deze kerken gebouwd, maar daar zijn er nog maar 20 van over. Vaak werd vroeger een te klein geworden staafkerk afgebroken (voor het hout) als een grotere kerk nodig was. Nu zijn ze beschermd. Uvdal stavkirke is een van de twee overgebleven staafkerken waarbij de kerk om 2 centraal geplaatste staven gebouwd is. Bij de meeste staafkerken zijn er 6 of 8 (of meer) staven die in een rechthoek opgesteld zijn (daar zien we er morgen een paar van). Dat zorgt voor de karakteristieke trapsgewijze bouw omdat anders de overspanning te groot zou worden. Bij de kerk is ook een openlucht museum van oude gebouwen. Die nemen we ook nog even mee, want we hebben toch tijd over.

We eindigen vandaag dus in Geilo, wederom een wintersportplaats, maar wel wat drukker. Er zijn maar liefst 2 snelladers in het dorp, dus dat wordt vechten... Veel laden hoeven we niet, René gaat straks nog even kijken of er plek is, en anders laden we morgen onderweg. Te voet trekken we het dorpje in om wat eetbaars te zoeken. De wat betere restaurants zijn echter allemaal volgeboekt (men houdt vanwege corona een bezetting van 50% aan); we moeten het doen met een cafetaria-achtig eettentje, maar het eten en het welverdiende biertje smaken er niet minder om. 🍺

De Gaustatoppen is alleen interessant bij goed weer; je hebt er niets aan om bij mist of laaghangende bewolking op een bergtop te staan, of het moet je alleen om de workout te doen zijn. Zorg dus voor een alternatief plan mocht je deze berg in de planning hebben staan.