24: Tyssedal en de Folgefonna gletsjer

Schema voor zaterdag 7 augustus 2021:

08:55 Vertrek Trolltunga Guesthouse (lopend)
Wandeling Lilletopp: 4,2 km; 380 m; 2:05 uur
11:35 Vertrek Trolltunga Guesthouse (A/D)
12:45 Folgefonna gletsjer (B)
15:00 Odda (C)
18:30 Trolltunga Guesthouse (A/D)

Totale reisafstand: 132 km.

Vandaag staat de zwaarste wandeling van de vakantie op het programma: die naar de Trolltunga (trollen-tong), een uitstekende rots hoog boven een meer. 10 km heen en 10 km terug met 760 m hoogteverschil. De planning verliep voorspoedig; De Reisleider heeft een parkeerplek kunnen reserveren op de hoogste parkeerplaats, waar slechts 30 auto's kunnen staan. Dat verkort de wandeling met 9 km en 480 hoogtemeters, anders was die dus nog veel langer geweest en ondoenlijk voor ons. We zitten ook nog eens voor 2 nachten in het Trolltunga Guesthouse op slechts 10 km van die parkeerplaats. We hebben het advies gekregen om heel vroeg te beginnen aan de wandeling, om 6 uur. Ga je later, dan kan je in een file van een uur of langer terechtkomen voor de ultieme foto van deze wandeling.

Maar dan, gisteravond, als we de weersverwachting bekijken, ziet die er niet goed uit: geheel bewolkt, regenachtig en heel, heel veel wind (> 90 km/u). En maar 10 graden (bovenop dan). Daarbij twijfelt René aan deze onderneming vanwege zijn enkels. Als het net zo'n wiebel-wabbel pad is als Aurlandsdalen dan kon dat nog wel eens problemen geven, want al die kilometers die we al gehad hebben hebben wel al een beetje hun sporen achtergelaten. We hebben gisteren dan ook al het besluit genomen deze wandeling niet te doen; we zitten er niet op te wachten dat de afdaling te zwaar wordt door slechte enkels en gladde paden (door de regen). Als je al niet eerder van de trollentong bent afgeblazen door de harde wind... 😁

Elk nadeel heb zijn voordeel: we hoeven niet de wekker zo vroeg te zetten. Sterker nog, we zetten hem helemaal niet. Maar omdat we toch op tijd naar bed gaan zijn we ook weer op tijd wakker... 🙂 We schroeven een alternatief plan in elkaar. We beginnen met een ochtendwandeling naar Lilletopp. Dat is de bovenkant van de plaatselijke waterkrachtcentrale en die kunnen we vanaf ons onderkomen lopen. Ons Guesthouse ligt in het dorpje Tyssedal aan de Sørfjorden, een 38 km lange zijarm van de Hardangerfjord. Zoals gebruikelijk gaat de wandeling dus weer recht omhoog (goed, hier overdrijven we misschien een beetje, maar van glooiende heuvels of bergen hebben ze in het fjordengebied nog nooit gehoord). Het is maar een klein uurtje klimmen om de 320 hoogtemeters naar Lilletopp te overbruggen. De centrale is te bezichtigen, maar pas om 13 uur, dus dat doen we niet. We klimmen nog wel iets verder om bij een uitzichtpunt te komen. Dat uitzichtpunt is een vlak stuk rots dat als een soort halve bol uit het landschap steekt. Je hebt hier een prachtig uitzicht over nagenoeg de hele Sørfjorden en ook zien we aan de overkant van de smalle fjord een stukje van de Folgefonna gletsjer.

Diezelfde gletsjer is het tweede doel van vandaag. We willen graag in de zomer in de sneeuw staan (hebben we wel vaker gedaan, maar blijft toch leuk). Daarvoor moeten we een deel van de weg die we gisteren gereden hebben (inclusief die 2 lange tunnels) terugrijden en dan een 19 km lange zijweg nemen naar 1199 m hoogte, waar een skigebied ligt. Naarmate we hoger komen zien we wel hier en daar sneeuwplakken liggen, maar buiten ons bereik. Eenmaal bovenaan zien we een flinke parkeerplaats waar enkele tientallen auto's geparkeerd staan. Als we de auto uitstappen moeten we eerst trui en jas aantrekken en lood in onze schoenen doen, want we worden bijna van de berg geblazen. Beneden was het 22 graden, hier maar 10 en er staat echt een heel harde wind; er is bijna niet tegenin te lopen. We "vluchten" het restaurant in dat er staat en dat gewoon in bedrijf is en verbazen ons. Er zitten groepjes mensen te lunchen en dat eten ziet er zeer goed uit. Er komt opeens een groep dames binnen die in een zaaltje een yogasessie hebben gehouden. Alsof je al niet "zen" bent als je die 19 km gereden hebt door dit woeste landschap... Over klandizie hebben ze hier in de zomer dus niets te klagen.

Nadat we ook wat gegeten en gedronken hebben (en moed hebben verzameld) gaan we toch weer naar buiten om die gletsjer van dichtbij te bekijken. Met zware wind tegen lopen we naar het puntje van de gletsjer. Hebben we toch nog op sneeuw/ijs gestaan. 😎 Op weg naar beneden stoppen we een aantal keer om foto's te maken. Dit is echt een heel ruig en mooi gebied. We denken wel: "als er bij de Trolltunga ook zo'n wind gestaan heeft had je waarschijnlijk niet eens op die rots kunnen gaan staan". Hemelsbreed zijn we er maar net 20 km vandaan.

Op de terugweg komen we weer langs Odda waar we na enig zoeken een parkeerplaats bemachtigen. De rest van de middag bezetten we een tafeltje bij Iris Scene Odda, waar we o.a. Noorse cider proberen en ook maar meteen blijven eten. Even een rustige middag na al dat (natuur)geweld van de afgelopen dagen.

Al met al best een mooie dag zo!

Uiteindelijk niet gedaan, maar wel dé tip in dit gebied: de wandeling naar Trolltunga. Je hebt hier echt wel een goede conditie voor nodig en het wordt afgeraden deze tocht te ondernemen bij slecht weer. Misschien komt het er ooit nog eens van, maar gezien onze leeftijd ben ik bang dat deze buiten ons bereik is gekomen.