25: Stavanger

Schema voor zondag 8 augustus 2021:

08:20 Vertrek Trolltunga Guesthouse (A)
08:35 Tjørnadalsfossen (B)
09:05 Latefossen (C)
09:40 Langfoss (D)
12:10 Arsvågen (E)
Veerboot: 0:25 uur
12:55 Mortavika (F)
13:25 Scandic Royal Stavanger (G)
Wandeling door Stavanger: 3,9 km; 40 m; 1:05 uur (exclusief pauze)
 
Totale reisafstand: 192 km.



Al snel na het verlaten van Tyssedal komen we een aantal flinke watervallen tegen:

Strandsfossen. Ligt aan de andere kant van het meer Sandevatnet waar we langs rijden en is in totaal 455 m hoog.
Tjørnadalsfossen. De totale hoogte van deze waterval is 505 meter, maar omdat hij in delen naar beneden valt en niet alles goed zichtbaar is zie je "maar" zo'n 350 m. We moeten er een stukje voor het bos inlopen, maar mooie foto's zijn er niet van te maken door de begroeiing.
Latefossen. Prachtige dubbele, 165 m hoge waterval die beiden uit hetzelfde meer komen en blijkbaar wedstrijdje doen wie het eerste beneden is...
 
100 meter verder langs de weg is nog een 80 meter hoge waterval (Espelandsfossen), maar wie let daar nog op als je al 3 weken door Noorwegen toert? Nou, vooruit, wij dan... 😁
 
Langfoss, een van de hoogste watervallen in Noorwegen met 612 m die in meerdere etappes naar beneden raast en door sommige bronnen wordt beschouwd als een van de mooiste watervallen ter wereld. Oordeel zelf. We rijden een stukje terug langs de weg om hem helemaal op de foto te krijgen.
 

Het landschap verandert daarna langzaam in een glooiend landschap met heuvels in plaats van echte bergen en veel kleine inhammetjes en meertjes. We moeten ook weer diverse bruggen over en door tunnels. In de hoofdader E39 niet ver boven Stavanger ligt nog een veerverbinding. Ieder kwartier vertrekt er van beide kanten een grote dubbeldeks veerboot voor een tocht van 25 minuten. Er zijn dus continu 4 veerboten in de vaart. Aan de bouw van een maar liefst 26,7 km lange onderzeese tunnel wordt gewerkt om die veerverbinding overbodig te maken. In 2027 moet hij klaar zijn. Maar na de veerboot komen we ook al 2 onderzeese tunnels tegen waarvan de tweede 5,8 km lang is en tot maar liefst 223 meter onder zeeniveau komt. De tunnel heeft 3 banen: 1 voor neergaand verkeer, en 2 voor stijgend verkeer, zodat langzaam zwaar verkeer ingehaald kan worden. Is over nagedacht... We zien ook meteen een groot verschil in de constructie van bergtunnels en onderzeese tunnels. Bij onderzeese tunnels ga je meteen de diepte in, maar bij grote bergtunnels ga je eerst omhoog en halverwege naar beneden. We hebben niet kunnen vinden waarom dat zo is, maar denken dat het met de afvoer van water te maken heeft. Door bergtunnels zo te bouwen kan er nooit water in de tunnel blijven staan. Hoe ze dat dan bij onderzeese tunnels oplossen weten we niet.

Ook als we Stavanger naderen duiken we een tunnel in die onder de stad doorgaat, met afslagen en al. Even goed opletten hier, want je hebt hier geen GPS-signaal en we moeten natuurlijk wel de juiste afslag hebben. 😏


We zijn al aan het begin van de middag in Stavanger en hebben ruim de tijd voor een stadswandeling. Gamle Stavanger is het leuke oude gedeelte met wit geschilderde houten huisjes, maar Øvre Holmegate, een kleurrijke straat met cafés en winkeltjes trekt meer aandacht. Hier is ook nog enige bedrijvigheid te vinden, want de rest van de stad zit op slot vanwege zondag.


Gisteren en eergisteren konden we al gratis laden bij de accommodatie en ook bij dit hotel in Stavanger is laden gratis. Toch eens even gekeken wat een kWu hier kost... schrik niet... bedrijven betalen slechts 4 eurocent. Als onze accu helemaal leeg is kost het opladen tot 100% dus ongeveer € 2,50. 😳 Een liter loodvrije benzine kost omgerekend € 1,75. Om 100 km te kunnen rijden met een elektrische auto ben je € 0,56 kwijt aan elektriciteit. Met een auto op loodvrije benzine ben je per 100 km zo'n € 10-11 kwijt, dus begrijpelijk dat hier zoveel elektrische auto's rijden!


Tips:

Als je per auto naar Stavanger gaat is het verstandig van tevoren even uit te zoeken hoe je bij je bestemming komt. Er ligt een heel tunnelstelsel onder Stavanger met kilometers aan wegen. In die tunnels heb je geen GPS-signaal, dus zal je het moeten doen met de bewegwijzering.

Voor alle foto's en video's (27) van vandaag: klik hier.


Terug