15: "Rustdag"

Schema voor donderdag 29 juli 2021:

08:35 Vertrek Thon Hotel Nordlys (A)
09:40 Saltstraumen (B)
12:05 Fykantrappa (C)
13:30 Uitzichtpunt Engebreen (D)
13:50 Forøy (E)
Veerboot: 0:10 uur
14:30 Ågskardet (F)
15:00 Sjåvik Vacation (G)

Totale reisafstand: 208 km.

Er kleeft een nadeel aan het van hotel naar hotel reizen in coronatijd. Omdat het ontbijt vaak is opgedeeld in tijdslots, en wij pas later op de dag aankomen, zijn de beste opties al vergeven. Na het late aankomen van gisteren dachten we vandaag iets later te kunnen beginnen, maar we mogen alleen ontbijten tussen 7 en 8 of tussen 10 en 11 uur. Dus toch maar weer de wekker op 7 uur gezet. Het ontbijt was wel de moeite waard, dat dan weer wel... 😋

Het is een beetje plannen de komende 3 dagen. We moeten daarin ruim 1000 km rijden en vooral in het eerste stuk zijn er heel weinig laadpalen. Naast het hotel in Bodø hangt op de parkeerplaats een langzame lader (3,7 kW per uur). Daar hebben we de accu niet vol mee gekregen, maar alle beetjes helpen. Na 18 km komen we een snellader tegen bij een winkel. We moeten toch boodschappen doen, want vanavond zullen we zelf een maaltijd in elkaar moeten draaien, dus laden we nog even bij, voldoende om de bestemming te halen én voldoende om morgen bij de eerste laadmogelijkheid te komen (pas na 140 km). Dát is geregeld.

We rijden eerst naar Saltstraumen. Dit is de sterkste getijdestroom ter wereld. Waar de stroming het sterkst is kunnen draaikolken ontstaan van 10 m in doorsnee en 5 m diep. Het beste te zien als het tij op zijn hoogst is, maar wanneer dat is weten we niet. Op goed geluk lopen we het pad af en worden niet teleurgesteld. Hoogtij of niet, het ziet er indrukwekkend uit (zie video). We hadden al wat vertraging, maar lopen nog meer op doordat we een bankpas vinden van de Deutsche Bank. We gaan de aanwezigen af om te vragen of iemand zijn bankpas mist, maar dat is niet zo. We lopen nog de Duitse campers langs op de parkeerplaats, maar ook daar geen wettige eigenaar. Dan maar even bellen met de bank, zodat de pas geblokkeerd kan worden en de eigenaar op de hoogte wordt gesteld.

Oorspronkelijk hadden we 2 wandelingen gepland. De eerste gaat naar een waterval, maar daar komen we er nog genoeg van tegen, dus besluiten we die over te slaan om wat tijd in te lopen. We rijden zuidwaarts langs de kust. Dat betekent: tunnels (24 km aan tunnels vandaag), bruggen, veerboten en heel veel bochten. Maar overal prachtige uitzichten op bergen, fjorden, meren en watervallen. Tussen een paar tunnels ligt een zijweggetje naar Fykantrappa, een 100 jaar oude houten trap met 1132 treden en een restaurantje op de top. De Reisleider vindt het verdacht dat er geen borden staan en dat de parkeerplaats leeg is. Een bouwvakker bevestigt ons vermoeden: de trap is gesloten. Het was bij de Reisleider bekend dat de trap in 2019 dicht zou gaan voor onderhoud, maar hij zou vóór de zomer van 2020 weer opengaan. Helaas niet meer naar gekeken, maar het onderhoud is nog steeds niet afgerond. Ook deze wandeling gaat dus niet door. Als we weer in de auto zitten, met de muziek uit, en we luisteren heel goed, dan kunnen we de benen van René horen juichen... 😁

We vervolgen de slingerende weg die om de fjorden heen loopt. Dat staat garant voor mooie uitzichten, zoals op de uitlopers van de Svartisen gletsjer. We nemen uitgebreid de tijd om te lunchen op een mooi plekje, en ook bij het uitzichtpunt op Engebreen, want té snel doorrijden heeft geen zin, omdat de veerboten met lunchpauze zijn. We nemen in Forøy de eerste boot ná de break en rijden meteen door naar de accommodatie in Jektvik, waar we al om 15 uur aankomen. Maken we er een rustige middag van. En rustig is het hier zeker. Een kleinschalig "vakantieparkje", en verder niets. Je kan hier nog absolute stilte ervaren, ook midden op de dag. We hebben een chaletje en kunnen pal naast ons huisje parkeren. Een mooie gelegenheid om de "thuislader" van de auto aan te sluiten; die past op een gewoon stopcontact. Gaat weliswaar heel langzaam (2,3 kW per uur), maar daar winnen we morgen weer tijd mee. En het kost weer niets, net als op de parkeerplaats afgelopen nacht. Terwijl de auto bijtankt, doet René dat ook. Maar niet aan het stopcontact... 🍺

We zitten ruim een kilometer van de veerboot vandaan die we morgen moeten hebben en lopen daar even heen om toch wat beweging te hebben. We krijgen daar antwoord op een vraag die we onszelf hadden gesteld: als je aan komt rijden bij een veerboot moet je je opstellen in rijen die genummerd zijn. Maar als nou niet iedereen mee kan, wat dan? We zien het voor ons gebeuren. Rij voor rij moet iedereen een rondje rijden en weer beginnen bij rij 1. Ook weer opgelost!

Een tip voor bezitters van een elektrische auto: neem zeker je thuislader mee! Wij konden vandaag bij ons huisje de stekker gewoon in het stopcontact steken, maar er zijn ook hotels die "gewone" stopcontacten op hun eigen parkeeplaats hebben. Die kan je gratis gebruiken. Gaat natuurlijk niet snel, maar het is beter dan niets. En dus gratis.