02: Stadswandeling door Seattle

Schema voor vrijdag 22 juli:

07:20 Vertrek Holiday Inn Seattle Downtown Lake Union (lopend)
Stadswandeling Seattle; 16,9 km; 180 m; 12:10 uur
19:30 Holiday Inn Seattle Downtown Lake Union

Vandaag blijven we de hele dag in Seattle, in het uiterste noordwesten van Amerika. Seattle is met 737.000 inwoners de grootste stad van de staat Washington, maar niet de hoofdstad, want dat is het nabijgelegen Olympia dat slechts 53.000 inwoners telt. De hele agglomeratie van Seattle telt echter ruim 4 miljoen inwoners, dus het is echt wel een groot stedelijk gebied. Ons hotel staat (niet toevallig) in het centrum en vanuit het hotel maken we vandaag een stadswandeling door Seattle, naar eigen inzicht van De Reisleider. Hiernaast zijn 2 kaartjes van die wandeling te vinden: eentje zoals hij bedoeld was (8,9 km) en eentje zoals we uiteindelijk gelopen hebben (16,9 km 😅). Hoewel we ons toch grotendeels aan de geplande route gehouden hebben, schiet je in een stad al snel een straatje in, loop je nog wel eens heen en weer of maak je een omweggetje omdat dat zo uitkomt.

Om 6 uur zitten we allebei rechtop in bed. Jetlag rules! 🙄🤣 Zouden we in ieder geval toch op tijd moeten zijn voor de eerste "afspraak", die om 9 uur gepland staat... Maar eerst ontbijten. Dat kan niet in ons hotel (net als dat in veel hotels in Amerika niet kan), maar onderweg naar onze eerste afspraak komen we langs een McDonalds, dus met een broodje ei en een kop koffie/thee nemen we vandaag ook genoegen. Als we de hoek omslaan verwachten we daar het pand met de grote M, maar we zien een grote B van Bulldozer. En een hoop verwrongen staal en beton. De McDonalds is niet meer, en ons onbijt dus ook niet... 🤔 We lopen snel door naar het Seattle Center (ook om warm te blijven, want we hebben enthousiast de korte broek aangetrokken, maar het is op dit vroege uur maar een graadje of 15), een terrein van 74 hectare voor kunst, onderwijs, toerisme en amusement. Gebouwd in 1962 voor de Wereldtentoonstelling. Eye catcher is de 184 m hoge Space Needle, maar er staan meer uitzonderlijke gebouwen, zoals het Museum of Pop Culture, het Pacific Science Center en nog veel meer. Er staan ook voldoende eetkraampjes, maar om half 8 in de ochtend bieden die nog niets aan aan hongerige Nederlanders. Wel zien we flink wat Amerikanen die met telefoon in de hand op zoek lijken te zijn naar iets. Er blijkt vandaag een 3-daags Pokémon GO festival te beginnen dat zich in Seattle afspeelt. Aangezien wij pas om 9 uur een geboekte attractie in kunnen lopen we anderhalf uur rond op het Seattle Center en bekijken we de bijzondere gebouwen die hier staan. Hoeven we dat straks niet meer te doen. Tegen 9 uur als het festival officieel wordt geopend lopen er heel veel Amerikanen met telefoons, powerbanks en vaak vreemd uitgedost. Jong en oud. Voornamelijk oud eigenlijk. Volwassen mensen die met een Pikachu of zo op een t-shirt druk in de weer zijn met hun telefoon. Géén gezicht (vinden wij dan). Ook valt weer op dat er toch wel erg veel XXXL-Amerikanen zijn, en zet daar gerust nog wat Xsen vóór. En dan nog het liefst in retestrakke kleding (letterlijk). 😵 Waarschijnlijk waren er niet genoeg Xsen in de kledingwinkels...

Als je alle gebouwen op het Seattle Center ook van binnen wil bekijken kan je hier waarschijnlijk best wel een hele dag doorbrengen, maar we hebben maar 1 dag in Seattle en beperken ons dan ook tot 1 attractie: Chihuly Garden & Glass. Glasartiest Dale Chihuly heeft hier zijn kunstwerken gecombineerd met tuinelementen en dat resulteert in een mooi geheel. Er zijn een binnen- en een buitenruimte waar prachtige composities van glas te vinden zijn en ook zijn er verschillende flimpjes te zien over diverse projecten die Dale en zijn team over de hele wereld hebben uitgevoerd. De expositie is niet erg groot; met een uurtje ben je er wel doorheen. Verder zijn er in dit gebied (Seattle Center) onder andere de volgende bezienswaardigheden te zien:

Museum of Pop Culture. Een futuristisch gebouw (let wel, gebouwd in 1962!) waar de monorail van Seattle doorheen loopt. Ontworpen door Frank Gehry.
International Fountain. Uit 261 inzendingen werd dit ontwerp van 2 Japanners gekozen voor de Wereldtentoonstelling. De fontein heeft 274 jets die regelmatig een show geven op de maat van muziek. Helaas niet op het moment dat wij er zijn.
Space Needle. Dé eyecatcher van de Wereldtentoonstelling. De 184 m hoge toren heeft bovenin een ronddraaiend restaurant, maar het is nogal prijzig om te bezoeken. Bovendien zijn er inmiddels meerdere hogere gebouwen in Seattle. Wij slaan hem over.
Pacific Science Center. Voor een uitgebreid bezoek aan dit best wel interessante museum hebben we dus helaas geen tijd (bovendien is het gedeeltelijk gesloten wegens verbouwingen), maar het hele complex is op zich ook al een bezienswaardigheid.

Vanaf het Seattle Center zoeken we de waterkant op en lopen we zuidwaarts richting Pike Place Market. Aangezien we nog steeds niets gegeten hebben begint het in het vooronder wel wat te rommelen; we verwachten bij de Market zeker eetglegenheden tegen te komen, dus dat gerommel nemen we maar even zoals het komt. Vlak vóór Pike Place Market komen we langs de allereerste Starbucks van Amerika (geopend in 1971). De koffie zal er vast niet anders smaken dan bij andere vestigingen, maar er staat buiten een enorme rij mensen die blijkbaar verwachten dat hier vloeibaar goud geschonken wordt. Pike Place Market ligt langs de waterkant van Elliott (ja, met dubbel-t) Bay en bestaat sinds 1907. De "markt" (het zijn eigenlijk kleine winkeltjes) is over meerdere verdiepingen verspreid en biedt kleine landbouwers, ambachtslieden en handelaars de mogelijkheid hun spullen te verkopen. En inderdaad zijn er ook een flink aantal eettentjes. 😋 We laten eerst het gerommel verstommen voor we de markt verkennen. Daarna veel kleine winkeltjes, met schappen vol tot aan het plafond, en ook veel winkeltjes met groenten, vis e.d. Erg gezellig om hier even rond te lopen, maar we zijn niet in een koopzieke bui (de eerste dag van de vakantie is doorgaans niet de dag om souvenirs te kopen...).

We lopen door naar Miner's Landing, pal aan het water gelegen. Ook hier een aantal winkeltjes, maar ook enkele attracties. Er is een reuzenrad (doen we niet), een ouderwetse carrousel met handgemaakte paarden (voor kinderen, dus doen we ook niet) en een Villa Volta-achtige attractie (Wings over Washington) waarin je vastgeketend aan je stoel zogenaamd achter een arend aangaat die over verschillende delen van Washington vliegt. 4D, dus als we over een waterval vliegen krijgen we ook een beetje water over ons heen. Die doen we dus wel, en dat was best goed gedaan. 👌

We hebben tijd over voor onze volgende afspraak, dus lopen we daar via een omweg heen. Die afspraak is in het oudste gedeelte van Seattle, Pioneer Square. Dat is een bijzonder gebied. Hier werden in 1852 de eerste woningen gebouwd. Het is een laaggelegen gebied, en bij hoogtij wilden de straten nog wel eens onderlopen. Na een grote brand in 1889 heeft men de (restanten van de) oude houten huizen vervangen door stenen gebouwen, en meteen het straatniveau met 4 meter verhoogd. Een gedeelte van de oude straten ligt er echter ook nog steeds en is toegankelijk met een tour die toepasselijk "Beneath the Streets" heet. Met een gids dalen we af en lopen we een stukje door het Seattle van de 19e eeuw. Uiteraard krijgen we tijdens de rondgang "below" (maar ook boven de grond) veel uitleg over de historie van de stad en hoe die herbouwd is. Tijdens de bouw werden nieuwe gedeeltes 4 meter hoger gebouwd, terwijl andere delen van de stad nog 4 meter lager lagen. Met houten trappen moest je dus continu klimmen en dalen om op een andere plek in de stad te komen... 😅 Een interessante tour!

Gelukkig loopt de tour niet uit, want we moeten naar de volgende afspraak. Nu gaan we de hoogte in en wel naar 285 meter, naar een uitkijkverdieping (Sky View Observatory) in het Columbia Center, het hoogste gebouw van Seattle. Mét bar, en dat komt goed uit, want dan kunnen we onze trouwdag op hoogte vieren met een cocktail. 🍹 Die laten we ons goed smaken terwijl we van het uitzicht op Seattle genieten (het is helder weer). Via onder andere de Central Library, een door onze eigen Rem Koolhaas ontworpen bibliotheek van 11 verdiepingen dat plaats biedt aan anderhalf miljoen boeken (we nemen even een kijkje binnen) komen we uiteindelijk uit bij de Cheesecake Factory, om onduidelijke redenen een favoriete eetketen van Astrid 😁, om alle verloren calorieën er eens goed bij te vreten. Dat lukt ons overigens prima! 🍰 Na het eten lopen we in een klein half uurtje naar ons hotel.

De eerste echte vakantiedag zit erop. Veel gezien en veel gelopen. Met een temperatuurtje van 23 graden prima te doen, al was het vanochtend nog wat fris.

Vanwege de coronapandemie kunnen we alleen met een van te voren gemaakte reservering Chihuly Garden & Glass én het Columbia Center in. Dat beperkt je wel in je vrijheid als het gaat om de invulling van de rest van de dag. We hebben hier en daar wat extra rondjes gelopen om de tijd te doden. 😉 Normaal gesproken hoef je geen afspraak te maken bij deze attracties.