24: Trail Ridge Road in RMNP

Schema voor zaterdag 13 augustus:

07:50 Vertrek Glacier Basin Campground (lopend)
Wandeling: Emerald Mountain: 4,2 km; 220 m; 1:45 uur
09:55 Vertrek Glacier Basin Campground (A)
10:15 Sheep Lakes (B)
11:25 Tundra Communities Trailhead (C)
12:35 Alpine Visitor Center (D)
15:30 Winding River Resort (E)

Totale reisafstand: 59 mijl/95 km.

Vannacht alle ramen dicht gehouden (op advies van de Park Rangers), zodat eventuele beren niet door het muggengaas heen kunnen breken. Dakramen konden wel open, en daardoor werd het ook niet te koud binnen. We beginnen de dag, na het ontbijt dan, men een wandeling vanaf de campground naar een nabijgelegen heuvel, Emerald Mountain. Die ligt een beetje eenzaam te zijn waardoor je van de top een mooi uitzicht rondom hebt. We blijven echter redelijk lang nagenoeg vlak lopen waardoor we het ergste vrezen. En ja hoor, in de laatste 400 meter moeten we 180 meter omhoog... 😅 Flink hijgen en puffen dus op de vroege morgen, maar de beloning is inderdaad een mooi uitzicht waarbij we De Kabouter beneden ons op de campground kunnen zien. 👌

Het viel vanochtend op dat veel mensen vroeg wakker zijn op deze campground (op andere ook wel, maar hier nog méér). Sommige hikers vertrekken al rond 7 uur, te voet of met de auto. Van uitslapen heeft men hier echt nog nooit gehoord. Daarvoor kom je ook niet hier. 😄 Na de ochtendwandeling verlaten wij ook de campground en nemen we de Trail Ridge Road (aka Hwy 34), de 69 km lange hoofdweg dwars door de Rockies. Een heel goed berijdbare weg, maar uiteraard wel met de nodige (haarspeld)bochten. Er komt vandaag weer een heel scala aan uitzichtpunten en andere bezienswaardigheden voorbij. We lijsten ze even uit:

Sheep Lakes (B). We maken hier even een ommetje voor door op Hwy 36, waar we vandaan komen, rechtsaf Hwy 34 op te slaan richting de uitgang. Deze door terugtrekkende gletsjers achtergelaten meertjes liggen in de mooie weide Horseshoe Park. Bij de meertjes zouden regelmatig bighorn schapen, coyotes, eekhoorntjes en elanden te zien moeten zijn, maar die vertoeven blijkbaar elders, want er beweegt helemaal niets. We keren hier om en volgende verder de Trail Ridge Road (Hwy 34).
Many Parks Curve Overlook (hoogte 2938 m). Een mooi uitzichtpunt met zicht op meer dan 10 hoge bergtoppen (waaronder Longs Peak).
Rainbow Curve Overlook. Na dit uitzichtpunt doorbreken we de boomgrens.
Forest Canyon Overlook (3571 m). Via een kort wandelpad komen we bij een platform met uitzicht op de door gletsjers uitgesleten canyon.
Tundra Communities Trailhead (C). Een wandeling van 1 km brengt ons vanaf 3691 m zo'n 80 m hoger (en daarna weer terug... 😉). We komen verschillende alpine planten tegen die je alleen op deze hoogte ziet. Omdat sommige van die plantjes er tientallen jaren over kunnen doen om tot bloei te komen mag je absoluut niet van het pad af. We komen ook nog wat vreemdgevormde rotsen tegen. René moet natuurlijk even een steen beklimmen om nog nét wat hoger te komen... Afgezien van een pika (fluithaas, een klein soort marmot) is er geen wild te zien.
Lava Cliffs Overlook. Lavarotsen van 28 miljoen jaar oud zijn door gletsjers opengeschuurd waardoor we een goed zicht hebben op het roodachtige gesteente.
Het hoogste punt van de weg (3713 m) gaat ongemerkt voorbij, omdat nergens aangegeven staat dat we dat hoogste punt bereikt hebben. 🤔
Gore Range Overlook. Biedt een wijds uitzicht over het centrale deel van de Rockies. In de verte zien we een kudde elanden, die we met veel gezoom dichterbij kunnen halen.
Alpine Visitor Center. Een uitgebreid bezoekerscentrum met restaurant. We maken via een trap een klimmetje naar 3661 m, waarbij we toch flink wat puffende en hijgende Amerikanen moeten inhalen. 😁
Medicine Bow Curve. Het volgende uitzichtpunt (op weg naar beneden) laat ons de Medicine Bow Mountains zien met een riviertje ver beneden ons.
Milner Pass. We hopen hier kaas te kunnen kopen, maar komen bedrogen uit... 😎 De pas ligt op de Continental Divide, die van Alaska tot aan de zuidpunt van Chili loopt. Regen dat ten oosten van deze lijn valt zal naar de Atlantische Oceaan stromen; valt het aan de westkant dan stroomt het naar de Grote Oceaan. Vandaag valt er echter niets, dus de regen hoeft geen keuze te maken.
Farview Curve Viewpoint. Het laatste uitzichtpunt langs de weg met zicht op de Kawuneeche Valley, een vallei die duizenden jaren lang door Native American gemeenschappen bewoond werd.

Door de korte rit van vandaag (95 km) en de korte uitstapjes onderweg zijn we al vroeg aan de "andere kant" van de Rocky Mountains. We zijn op Winding River Resort, vlak bij Grand Lake; de hoogst gelegen campground van onze reis (2639 m). Een groot complex waar ook allerlei activiteiten plaatsvinden, maar de omgeving biedt een troosteloze aanblik. In oktober 2020 heeft een verwoestende brand de omgeving vernietigd. Het is niet het eerste door brand verwoeste gebied waar we doorheen rijden. Net als gisteren betrekt de lucht in de middag en begint het te onweren, maar ook nu blijft het op afstand, al krijgen we wel een flinke bui. We gebruiken een deel van de tijd om heel voorzichtig al naar het afscheid van De Kabouter toe te werken. Maandagochtend moeten we afscheid van hem nemen, dus er worden al wat spulletjes uitgezocht en ingepakt, zodat we niet alles op het laatste moment hoeven te doen.

De Trail Ridge Road is uitstekend te bereiken, ook voor grote campers (waar we De Kabouter overigens niet toe rekenen; dat is maar een kleintje vergeleken met waar Amerikanen zelf mee op pad gaan). De meeste parkeerplaatsen bieden ook voldoende ruimte, zodat je eigenlijk overal wel even kan stoppen. De uitzichten onderweg zijn prachtig: ruige bergtoppen, kleine meertjes en diep uitgesneden dalen (door vroegere gletsjers). Marmotten, elks en pika's zijn ruim aanwezig (al zien wij er niet veel) en het zonnetje schijnt (meestal) volop. Ook op 3700 m hoogte is het daardoor niet koud, hooguit wat fris (19 graden). Zónder zon zal het echter een stuk kouder aanvoelen, dus pas je kleding daarop aan.
Wandelen op deze hoogte kan verschijnselen van hoogteziekte (hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid) opleveren. Ernstige hoogteziekte is niet waarschijnlijk, maar niet helemaal uit te sluiten. Voel je je echt beroerd, daal dan zo snel mogelijk af.