28: Thuisreis, deel 1

Schema voor woensdag 17 augustus (alle tijden zijn lokale tijden):

09:00 Vertrek Grand Hyatt Denver (A)
09:30 Alamo (B)
 
Totale reisafstand: 22 mijl/36 km.
 
09:50 Luchthaven Denver International Airport (GMT-6)
14:10 Vertrek luchthaven Denver International Airport met Unites Airlines vlucht UA640
17:05 Luchthaven Chicago O'Hare International Airport (GMT-5)
18:05 Vertrek luchthaven Chicago O'Hare International Airport met United Airlines vlucht UA909



Het moment is aangebroken dat we Amerika moeten verlaten. We kunnen rustig ontbijten, want we moeten de auto pas om 10 uur inleveren en zitten maar een goed half uur rijden van de luchthaven. Op de luchthaven worden we opgewacht door een mannetje die onze auto in ontvangst neemt. Wij geven hem het bonnetje van de door ons aangeschafte motorolie waarop hij zegt voor de betaling zorg te dragen. Dat krijgt echter nog een staartje; zie Tips hieronder. Een shuttlebus brengt ons van de verhuurder naar de terminal, waar we eigenlijk zelf een balie kunnen uitzoeken om onze koffers in te leveren, want diverse dames zitten niets te doen. Geen chaos zoals op Schiphol dus. Ook de security is in 10 minuten geregeld, zodat we opeens ruim 3 uur over hebben voor onze vlucht vertrekt. met een hapje en een drankje en wat rondlopen is die tijd zo voorbij. Onze eerste vlucht is van Denver naar Chicago. In Chicago hebben we precies 58 minuten om de aansluitende vlucht naar Amsterdam te halen. Als alles gaat zoals het hoort natuurlijk... 😎


Iedereen zit al lang in het vliegtuig, maar vertrekken uit Denver doen we niet. Dan blijkt dat de catering vergeten is 2 trolleys in te laden, en zonder die trolleys mogen we niet opstijgen (want die zijn nodig voor een aansluitende vlucht met dit toestel). De catering zit echter al op de snelweg en moet teruggeroepen worden. Dat levert een vertraging op van bijna 40 minuten... We beginnen ons af te vragen of we de tweede vlucht wel gaan halen; informatie over aansluitingen volgt nog wordt er omgeroepen. Eenmaal in de lucht meldt de piloot dat we toch rond de geplande tijd aan zullen komen in Chicago. Blijkbaar heeft hij een snellere route gevonden. 😆 Maar het zou ook kunnen dat de sterke rugwind van meer dan 100 km/u ons heeft geholpen. In plaats van in 2:34 uur zijn we binnen de 2 uur over. De piloot moet een remparachute gebruiken om op tijd te kunnen stoppen... 😉


We komen in Chicago aan bij Gate C11 en moeten vertrekken van C16. Dat zijn bijna buren van elkaar, dus alles komt toch nog goed. Ondanks het feit dat de deuren in eerste instantie niet opengaan. 🙄 Tijdens het wachten op iemand met de sleutel van de deur kunnen we zien dat onze koffers worden uitgeladen en apart gehouden (we zitten precies boven het bagageluik). Ook dat lijkt goed te komen, al zijn we natuurlijk nog niet op horrorluchthaven Schiphol. Vliegtuig uit en meteen weer vliegtuig in en hop, weer de lucht in. Zo'n korte overstap is best wel lekker.


Tips:

Het mannetje van Alamo zegt de terugbetaling van de motorolie te regelen. Onze credit card staat bij Alamo geregistreerd, dus we hebben geen reden om aan te nemen dat dit niet goed komt. Maar we hebben buiten de vindingrijkheid van bepaalde "medewerkers" gerekend, want we zien die terugstorting niet op ons afschrift verschijnen. Op 21 augustus benadert René de klantenservice van Alamo. Een week later komt er een bericht van de manager van Alamo filiaal Denver. Hij vraagt om het hele verhaal. Op het antwoord van René wordt echter nooit meer gereageerd, ook niet na herhaald aandringen. Op 13 september schakelt René dus maar Sunny Cars in, waar we de auto gehuurd hebben. Probleem is natuurlijk dat we én het bonnetje niet meer hebben, én geen bewijs van betaling van de olie, want dat hebben we cash gedaan om van onze laatste dollars af te komen. We hebben wel het noodnummer moeten bellen toen dat olielampje op ons dashboard ging branden, en dat telefoongesprek is opgenomen. Het lukt Sunny Cars om het geld los te peuteren bij Alamo, zodat we op 6 oktober eindelijk die $ 38 terughebben. Een hoop gedoe voor uiteindelijk een klein bedrag, maar het gaat natuurlijk om het principe. Je wordt in feite gewoon bestolen. 😖 Bottom line: let dus goed op als er nog een verrekening moet plaatsvinden als je je voertuig inlevert!

Voor alle foto's en video's (4) van vandaag: klik hier.


Terug