23: Wandelen in Rocky Mountain NP

Schema voor vrijdag 12 augustus:

07:50 Vertrek Cheyenne RV Resort by RJourney (A)
10:25 RMNP Park & Ride (B)
Wandeling: De Reisleider Special: 13,3 km; 420 m; 4:55 uur
16:35 Glacier Basin Campground (C)

Totale reisafstand: 101 mijl/162 km.

We rijden vanochtend zo snel mogelijk naar Rocky Mountain National Park (RMNP), gelegen in... de Rocky MountainS. RMNP is het laatste nationale park dat op ons programma staat. De Rocky Mountains is (zijn?) het belangrijkste gebergte van Noord-Amerika. Het strekt zich uit van New Mexico tot aan het noordwesten van Alaska over een lengte van 4800 km. Longs Peak is met 4346 m de hoogste berg in het NP. Na weken een gevoel van "alleen op de wereld" te hebben gehad, moeten we nu het asfalt opeens delen met andere weggebruikers, want we komen in de buurt van Denver en zijn voorsteden. En dat zijn géén spooksteden. De laatste 40 km of zo wordt het weer rustiger en rijden we de Rocky Mountains binnen. Dat vergt dan wel weer de nodige aandacht van de chauffeur, want de weg slingert zich naar boven van bocht tot bocht. Omdat we een reservering hebben voor Glacier Basin Campground in het nationale park hebben we geen timed-entry permit nodig; we mogen vandaag en morgen in het park zijn.

We parkeren tegen half elf De Kabouter op de parkeerplaats en nemen de shuttlebus naar Bear Lake, dat op 2880 m hoogte ligt. De Reisleider heeft hier 2 wandelingen van 5-6 uur voorbereid: eentje naar de top van Flattop Mountain (3757 m) en eentje langs een aantal meren in de dalen van het gebergte. De weersverwachting voorspelt een 50% kans op onweersbuien later in de middag, dus de keuze is makkelijk, want je wil dan niet op een bergtop zijn. We doen dus de door De Reisleider in elkaar geknutselde wandeling, die meerdere bestaande wandelingen combineert en ons onder andere bij de volgende meertjes brengt:

Bear Lake. Begin- en eindpunt van de wandeling. Omdat dit meer bij het startpunt van meerdere wandelingen ligt is het hier dan ook erg druk (maar bij ieder volgend meer wordt het rustiger... 😁). Het meer zelf is niet het mooiste dat we vandaag zullen zien. Maar we komen er toch langs. 😄
Nymph Lake. In de zomer zijn hier vaak veel lelies te vinden, en dat is inderdaad zo, al staan ze momenteel niet in bloei. Er lopen vanaf Bear Lake 2 verschillende wandelpaden naar Nympf Lake.
Dream Lake. Wordt bereikt na een stevig klimmetje. Een hoogalpine meer aan de voet van Hallett Peak (3875 m) met zijn steile wanden.
Emerald Lake. Is het laatste meer in dit dal en is dan ook het hoogstgelegen meertje hier (3083 m). Het is aan 3 kanten ingesloten door ruige bergen (o.a. Hallett Peak en Flattop Mountain) en biedt een fantastisch uitzicht.
Lake Haiyaha. Om hier te komen moeten we eerst terug tot net voorbij Dream Lake, waarna we rechts afslaan de Glacier Gorge Trail op. We volgen daarbij een pad dat 90 jaar geleden is aangelegd en nu een "historic hiking trail" is. Het is een nogal "rocky" pad en dat vergt een en ander van de nkels van René. Lake Haiyaha is met 3111 m het hoogste punt op de wandeling. Het water heeft een bijzondere melkachtige groene kleur, dat deze kleur heeft gekregen door een aardverschuiving op 28 juni (net 6 weken geleden dus), waarbij sediment van de gletsjer van Hallett Peak in het meer gestroomd is. De kleur zal mettertijd weer verdwijnen, maar wij mogen er nog van genieten.
Mills Lake. Het laatste meer dat we aandoen. Het biedt een prachtig uitzicht op Spearhead en Longs Peak (4346 m), de hoogste berg in dit gebied. De bergen kunnen erg mooi weerspiegelen in het water als er geen stroming staat, maar dat staat er nu wel. We moeten nu weer een stukje hetzelfde pad terug volgen tot bij een goed aangegeven splising waar we, via de niet zo spectaculaire waterval Alberta Falls, terug willen lopen naar de bushalte bij Bear Lake. Toenemende bewolking die steeds dreigender wordt doet ons echter besluiten af te wijken van het plan en de korste weg naar een andere bushalte te zoeken. De laatste km begint het te spetteren (grote druppels) en te onweren boven de bergtoppen. We versnellen nog even om droog bij de halte van de shuttlebus te komen, maar de regen zet gelukkig niet door.

Maar dan, net ingestapt in de bus en staande in het gangpad, gebeurt er iets vreselijks: 2 jongedames staan voor ons op en bieden ons hun zitplaats aan... 😱 Tegensputteren helpt niet; ze stáán erop. We voelen ons meteen 30 jaar ouder dan we zijn... 👴🧓 Aangekomen bij het incheckhokje van de Campground ziet Astrid opeens een prairiehondje. "Waar dan?", vraagt René. "Daar, bij die steen", antwoordt Astrid. René scant snel de 87 miljoen stenen die hij ziet, maar zonder succes... 😉 We worden door de Ranger gewaarschuwd voor loslopende beren (standaard praatje dat we bij iedere campground in een nationaal park horen), en uiteindelijk zijn we tegen 17 uur op de eindbestemming van de dag. We staan in een gedeelte met weinig grote bomen en hebben een goed zicht op de omgeving. We zien relatief veel tentjes verschijnen op de diverse (ruime) plekken, maar natuurlijk ook campers. De campground ligt op ruim 2600 m hoogte en het zal vannacht afkoelen tot onder de 10 graden. Zijn wij toch blij dat we in de buik van De Kabouter mogen slapen.

De BBQ gaat voor de laatste keer aan (we zijn door de briketten heen, en de barbecue zelf staat op instorten), maar dat kost René deze keer nogal wat moeite. Blijkbaar komt dat "aanmaakspul" dat hier op de briketten zit niet tot onder in de zak, want de boel fikt voor geen meter. Papier erbij mag niet baten, maar uiteindelijk met wat stukjes reeds half afgebrand hout lukt het dan toch en kunnen de hamburgers op de grill. De rest van het eten hebben we dan inmiddels al bijna op. 🤦‍ Er zijn een aantal groepjes jongeren op deze campground en we vrezen dan ook voor een onrustige avond en/of nacht, maar dat is niet terecht. Iedereen houdt zich keurig aan de stiltetijden; om 22 uur is het overal muisstil.

Onderzoek goed of je wel of niet een timed-entry ticket nodig hebt. Dat geldt niet alleen voor RMNP, maar voor steeds meer nationale parken (en andere bezienswaardigheden) in Amerika. En voor de Bear Lake Road heb je weer een ander ticket nodig... Vanaf de parkeerplaats gaan er gratis shuttlebussen naar Bear Lake zelf. Onderweg zijn er verschillende stops waar je in - of uit kan stappen.
Zoals in veel hooggebergtes kan het in het de (na)middag gaan onweren. Je wil dan echt niet onbeschermd op een bergtop zijn. Check dus de weersverwachting voor je besluit een bergtop te bedwingen. Bij twijfel: blijf laag, er is genoeg te zien ónder de 3000 m. 😉