11: Fraser Island (1)

Schema voor zaterdag 4 augustus 2018:

07:20 Vertrek Torquay (A)
07:45 Aankomst haven River Heads (B)
08:30 Vertrek haven River Heads per ferry
Excursie: Fraser Explorer 2 Day Tour

Totale reisafstand: 19 km.

We beginnen vandaag aan onze tweedaagse tour over Fraser Island. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en meet 123 bij 5 tot 25 km. Het bestaat pas ongeveer 700.000 jaar. Het heeft een subtropisch klimaat en een afwisselend landschap van mangrovebossen, tropische regenwouden, eucalyptusbossen en duinlandschap, met duinen tot 240 m hoog. FI heeft best wel een gevarieerde fauna, met de dingo aan het hoofd van de voedselketen. Dit is een soort wilde hond, ziet er schattig uit, maar is slimmer en zeker veel gevaarlijker dan de hond. Er zijn er nog ongeveer 200 op het eiland en in uitzonderlijke gevallen kunnen ze mensen aanvallen en zelfs doden. Overnachten doen we in een eenvoudig resort aan de oostkust van het eiland, dus we nemen een klein koffertje mee met wat extra kleding, toiletartikelen en dergelijke.

Het is een klein half uurtje rijden naar de plek waar de veerboot vertrekt en we moeten daar al om 8 uur zijn, dus de wekker staat op half 7. In het haventje, wat eigenlijk niet meer is dan een aanlegsteiger, is het mistig dus er valt weinig te zien. Er komen steeds meer bussen aan met toeristen en ook steeds meer echte 4x4 wagens, de enige die toegelaten zijn op het eiland.

Om half 9 vertrekt de veerboot. Tijdens de overtocht van 30 minuten klaart het weer op en zien we het zonnetje! Zó zien we het graag. 😄 Aan de overkant staan meerdere (4x4) bussen te wachten. Onze gids Mark hebben we voor vertrek al ontmoet, dus we weten welke bus wij moeten hebben. En dan begint de excursie over dit unieke eiland! Onder aanvoering van Mark, die ons van alles vertelt over het eiland en haar bewoners gaan we op pad.

De eerste stop is bij Lake McKenzie, een zoetwatermeer met blauwgroen water en witte stranden. We "moeten" hier natuurlijk even een duik nemen! Het water is echter niet zo warm als de foto’s het eruit doen zien, maar onverschrokken als we zijn laten we ons daardoor niet tegenhouden. 😉 We lopen ook nog een klein rondje in de buurt en spotten een kookaburra. De kookaburra behoort tot de soort ijsvogels en is de grootste daarvan. Hij staat bekend om zijn luide "lach", maar hij is blijkbaar niet in zo'n goed humeur, want hij houdt zijn kaken stijf op elkaar. Maar poseren doet hij dan weer wel gewillig...

Vervolgens rijden we naar Central Station met Wanggoolba Creek & Pile Valley. In vroeger tijden was Central Station het centrum van de houtindustrie op Fraser Island, maar omdat dit eiland nu een groot nationaal park is zijn die activiteiten al lang geleden gestaakt. Bij Central Station vind je een heus regenwoud (op zandgrond!) met grote (en tot 1200 jaar oude) terpentijnbomen en enorme varens. Via een wandelpad langs Wanggoolba Creek, met heel helder water lopen we door Pile Valley naar de plek waar Mark ons met zijn bus staat op te wachten. Het is toch wel heel bijzonder om te zien hoe het mogelijk is dat er van die grote bomen groeien op relatief onvruchtbare zandgrond.

Na een buffetlunch in Eurong Beach Resort, waar we vanavond ook zullen overnachten, rijden we naar Lake Wabby, maar om daar te komen moeten we eerst nog 2,4 km lopen, waarvan een flink gedeelte door rul zand. En heuveltje op! De kuiten moeten dus flink aan het werk, maar eenmaal bij het meertje zijn we dat alweer vergeten. Prachtig gelegen met aan de ene kant (waar wij vandaan komen) een hoge, steile zandheuvel, en voor de rest bossen. Ook hier duiken we het koude water in om even bij te komen van de inspanningen. Als het tijd is om terug te gaan moeten we eerst die steile helling op en dat wordt toch even hijgen en puffen. Blij dat het maar zo'n 23-24 graden is... 😄

Via het strand rijden we terug naar Eurong Beach Resort, waar we rond een uur of 5 aankomen. We nemen ons intrek in de eenvoudige, maar ruime kamer en gaan dan naar het restaurant voor het diner (buffet). Na het diner blijven we nog vrij lang napraten met een Nederlands gezin en een gezellige jongedame, die al 4 maanden op pad is. De biertjes smaken prima, maar we maken het niet laat; we hebben er een lange dag op zitten, en morgen volgt er nog een.

Als je 2 (of meer) dagen naar Fraser Island gaat, neem dan een klein koffertje mee voor je overnachtingsspullen. Dat koffertje blijft onderin de bus. Een rugzak met zwemspullen, handdoek en dergelijke moet je in de buurt houden!