28: Daintree (2)

Schema voor dinsdag 21 augustus 2018:

08:00 Vertrek Cape Tribulation (A)
08:05 Turtle Rock Café (B)
08:45 Marrja Boardwalk (C)
Wandeling: 1,2 km; 0:40 uur
09:30 Thornton Beach (D)
10:40 Daintree Discovery Center (E)
14:10 Mossman Gorge Centre (F)
Wandeling: 1,9 km; 20 m; 1:00 uur
15:40 Port Douglas (G)

Totale reisafstand: 94 km.

De dag begint om 6 uur als René met hevige kramp in zijn rechterkuit wakker wordt. Ondanks de hulp van Astrid kan hij met grote moeite de spieren strekken. Ook lijkt er iets te scheuren, want zo voelt het aan, de kuit wordt dik en de pijn is anders dan die bij kramp. Mogelijk te weinig gedronken gisteren, maar daar hebben we nu niets aan. Lopen gaat daardoor vandaag moeizaam en erg langzaam. Het is de laatste hele dag in Australië, en er staat toch nog wel wat op het programma...

We zijn uiteraard nog in Daintree NP. We ontbijten bij een cafetaria om de hoek in Cape Tribulation, en nemen dan de weg terug naar de ferry (dit is ook de enige doorgaande weg in dit gedeelte van het park) om nog wat bezienswaardigheden aan te doen die we gisteren niet gedaan hebben. We doen een korte strompeling door een mangrovebos (Marrja Boardwalk), en nemen een kijkje bij Thornton Beach, een 4 km lang strand, dat op dit tijdstip nog volledig verlaten is. Na een ijsje gegeten te hebben bij een tentje waar ze ijsjes verkopen met de meest bijzondere namen hebben we een wat langere stop bij Daintree Discovery Centre.

Hier is van alles te bekijken. Er zijn lage en hoge wandelpaden (allemaal met audiobegeleiding), en een 23 m hoge uitkijktoren waar vanaf je een mooi uitzicht hebt over het regenwoud. Geen lift, dus de klim naar boven wordt door René niet bepaald in recordtijd afgelegd... 😉 Verder zijn er nog vele displays met uitleg en als je geluk hebt (dat hebben wij dus niet...) kan je een kasuaris tegenkomen. Ook is er een restaurantje waar je lokale lekkernijen kan proeven (dat doen we dus wel). Je kan hier makkelijk uren doorbrengen.

Een van de bijzondere planten die we hier tegenkomen is de "wait-a-while" (zie foto). Het is een soort klimplant die heel snel kan groeien en vele haakvormige doorns op een dunne tak heeft. Als je hier tegenaan loopt "vreten" die doorns zich in je kleren en huid. Het beste wat je dan kan doen is stoppen met bewegen, even een stapje terug doen en voorzichtig al die haakjes verwijderen. Vandaar de naam. 😄

Begin van de middag zijn we bij de ferry, waar het dan niet druk is. Tenminste, aan onze kant. Tijdens de overtocht worden we gewezen op een flink formaat krokodil die verderop op de kant ligt. Gauw kijken en een foto maken. Op de valreep dan toch nog een dier kunnen afvinken, maar slangen, en helaas wat meer kasuarissen dan die ene (halve) blijven verscholen in het dichte woud.

Na de overtocht rijden we nog naar Mossman Gorge, ook onderdeel van Daintree NP. Vanaf het Visitor Centre nemen we de shuttlebus naar de kloof voor een korte wandeling. Het ligt waarschijnlijk aan het waterniveau, maar erg bijzonder vinden we het er niet uitzien. En René heeft natuurlijk weinig trek in een lange wandeling waarbij niet veel te zien is...

Op tijd terug naar onze accommodatie in Port Douglas dan maar. We gaan niet te laat eten (bij Watergate Port Douglas), waar we voor het eerst krokodil proeven (we hebben die ene bij de ferry meegenomen om vanavond op te eten... 😉). Dat heeft nog het meest weg van kip, maar dan steviger van textuur. Na een laatste biertje/cocktail wacht ons nog een zware klus: koffers inpakken. René wil graag de 2 koelboxjes die we gekocht hebben meenemen en dat wordt vast nog een hele puzzel...

Het meest verrassende van vandaag is eigenlijk het Daintree Discovery Centre. Mooi en leerzaam. We hadden hier nog wel meer tijd door kunnen brengen dan de 2 uurtjes dat we gebleven zijn.