Inleiding

De vlag van China

Toen wij in 2018 na de vakantie onze "bucket lists" naast elkaar legden, stond daar bij beiden China op. En nog een hoop andere bestemmingen, maar we waren het er snel over eens dat China het meest complexe land op onze lijstjes was en dat we dat misschien maar zo snel mogelijk zouden moeten aandoen; hoe ouder we worden, hoe minder makkelijk we ons wellicht zouden kunnen aanpassen aan de omstandigheden daar. Eind augustus 2018 was dus de bestemming van onze zomervakantie 2019 bekend: China.


DISCLAIMER: Alle informatie die op deze pagina’s te vinden is betreft informatie die we uit eigen ervaring hebben opgedaan, zowel in voorbereiding op als tijdens onze vakantie, tenzij anders aangegeven. De (uitgebreide) tips die we geven zijn bedoeld om de lezer inzicht te geven in de achtergronden van onze keuzes. China is een land dat in snel tempo aanpassingen doorvoert op allerlei gebieden. Het kans dus zijn dat de informatie die we hier verstrekken verouderd is op het moment dat het gelezen wordt. Uiteraard aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid indien de hier gegeven informatie af blijkt te wijken van de werkelijkheid. Check altijd zelf op internet of de informatie nog correct is!


Als je naar China op vakantie wil dan kom je er al snel achter dat je een keuze zal moeten maken tussen een groepsreis of een individuele reis. Groepsreizen hebben natuurlijk als voordeel dat nagenoeg alles voor je geregeld wordt; je hebt echter geen invloed op de route en de bezienswaardigheden die aangedaan worden. Regel je de vakantie zelf, dan zal je flink wat tijd moeten investeren om alles voor elkaar te krijgen. En uiteraard gaat daar onze voorkeur naar uit; De Reisleider gaat natuurlijk niet de leiding uit handen geven, toch? Lezers die ook zelf een rondreis willen samenstellen zullen met name op de pagina “Informatie” veel tips vinden.


Na het lezen van veel informatie krijgen we een idee HOE we zaken moeten regelen. Nu nog WAT. Twee bezienswaardigheden staan al bij voorbaat vast: de Chinese muur en het Terracotta leger. En eigenlijk nog een derde: de trektocht van 2 dagen door de Tiger Leaping Gorge. Maar daar vul je geen 4 weken mee… Na het doorspitten van een aantal aangeboden groepsreizen (welke plaatsen doen die aan en waarom) en uiteraard met behulp van Tripadvisor komt er een flinke lijst met interessante bezienswaardigheden. Maar daar hebben we dan weer 8 weken voor nodig... 😄 Goed, China is natuurlijk te groot om in 1 vakantie te kunnen bekijken, dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Kaart van China erbij (met de kaart van het treinennet) en zo kan een route geformeerd worden langs diverse mooie punten en steden.


Dan blijft er nog één "probleempje" over: eenmaal ter plekke, hoe komen we dan bij de diverse bezienswaardigheden? En niet alleen dat, kunnen we ook informatie krijgen over die bezienswaardigheden, want lang niet altijd zal er Engelstalige informatie aanwezig zijn. Daar biedt China een prima oplossing voor, in de vorm van officiële (Engels sprekende) gidsen die hun diensten aanbieden, al dan niet in combinatie met een (doorgaans niet Engels sprekende) chauffeur en privéauto. Er zijn verschillende sites te vinden waarop die diensten worden aangeboden, inclusief reviews van vorige toeristen.

Zo komen wij uit bij gids Lulu Shao. Zij woont in Beijing, maar zij kan ons in bijna alle steden waar we komen van dienst zijn door gebruik te maken van haar netwerk. Eén aanspreekpunt voor al onze excursies en transfers, dat lijkt ons wel wat.


De Reisleider heeft nu voldoende informatie om de rondreis samen te stellen. In de maanden die volgen krijgt die langzamerhand gestalte, mede door de hulp van Lulu, waar via WeChat regelmatig contact mee is om prijzen op te vragen en advies in te winnen. In maart zijn alle tickets besteld, en 6 weken voor vertrek zijn alle transfers en excursies geregeld en is Het Schema klaar, dus kan De Reisleider rustig achterover leunen in de wetenschap dat alles, inclusief visa, geregeld is. Denkt hij...

Echter... 30 dagen voor de eerste treinreis komt het bericht dat die trein vol zit; we moeten een alternatief zoeken. Die is er wel, maar dan moeten we die dag om half 6 op. Vooruit dan maar... De tweede trein "winnen" we wel, maar de derde, een nachttrein, zit ook vol en heeft geen bruikbare alternatieven. Omboeken naar een vlucht dus, maar dan moeten we de vierde treinreis ook veranderen in een vlucht, anders houden we geen tijd over om het natuurpark te bekijken. Uiteraard moeten we ook reeds afgesproken transfers aanpassen, en Het Schema voor de betreffende dagen, want we vervangen 23 uur trein voor 4 uur vliegtuig. En, o ja, we hebben ook nog een extra overnachting nodig in plaats van die nachttrein... De Reisleider wordt langzaam Reislijder en zucht: "Dat krijg je er nou van als anderen zich niet aan mijn planning houden; het lijkt mijn werk wel". 😉


Uiteindelijk, één dag voor vertrek, hebben we dan toch de reis rond. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad, want de Chinese spoorwegautoriteiten gooien blijkbaar graag roet in het (Chinese) eten van buitenlandse toeristen. Oorspronkelijk hadden we voor onze binnenlandse reizen 7x een hogesnelheidstrein, 3x een nachttrein en 2x een vlucht gepland. Van alle 10 geplande treinreizen hebben we er uiteindelijk maar liefst 2 (twee; liăng (mochten de Chinese autoriteiten meelezen...)) volgens planning; alle nachttreinen hebben we moeten vervangen door vluchten, al dan niet in combinatie met een treinreis. Eén van de beoogde alternatieven blijkt dan opeens niet 30 dagen van tevoren in de voorverkoop te gaan, maar slechts 4 dagen, zodat we tot ver in de vakantie geen zekerheid hebben over een volgende aansluiting. Daar hebben we geen trek in, dus maar snel een alternatief voor het alternatief gezocht. Alsof je het bordspel "Ticket to Ride" in het echt aan het spelen bent... 😉 Uiteindelijk hebben we nu 7x een hogesnelheidstrein en 6x een vlucht. En 3 extra overnachtingen...


Bijkomend voordeel: wij weten nu precies hoe je Chinese treintickets kan krijgen. En vooral hoe je die NIET kan krijgen... 😉 Zie voor meer informatie over treinreizen de pagina "Informatie".


Niet alleen de Chinese autoriteiten, maar ook de hoogste autoriteit hier in huis heeft een poging gedaan de reis te ondermijnen. Hoewel ze zelf altijd beweert dat ze niet op haar achterhoofd gevallen is, heeft ze 6 weken voor vertrek tijdens een teamuitje het tegendeel bewezen, met een hersenschudding en 3 verschoven nekwervels (een whiplash) tot gevolg. Achter dat laatste kwamen we 4 weken later pas, dus daar moest nog even flink aan gesleuteld worden door de fysio. 100% fit is ze niet; of dat gevolgen heeft voor ons doen en laten zien we wel. We stappen in ieder geval in het vliegtuig!


Tips:

Omdat het in China net even anders gaat dan bij ons hebben we veel informatie en tips voor mensen die een rondreis door China willen maken. We hebben er zelfs een hele pagina aan gewijd. Kijk bij "Informatie" voor onze overwegingen en tips.
De totale route van deze reis is te vinden op het kaartje. Het uitstapje naar Zhangye zal wellicht niet iedereen willen opnemen in zijn route. Datong (hangende tempels) en Jiuzhaigou (prachtig natuurgebied) zijn dan weer bezienswaardigheden die niet in ons schema pasten, maar die wel zeer de moeite waard zijn.
De routekaartjes die bij de dagschema's staan zijn achteraf gemaakt aan de hand van wat we gedaan hebben. Ongeveer dan. De route wordt bepaald door de gids of chauffeur, dus het kan best zijn dat die een afwijkende route gereden heeft. Maar het geeft in ieder geval een beeld van waar de diverse bezienswaardigheden liggen ten opzichte van elkaar.

Terug