28: De laatste treinreis

Schema voor donderdag 15 augustus 2019:

11:00 Vertrek Cha Hotel met hoteltransfer (A)
12:00 Station Huangshan Bei (North) (B)
13:03 Vertrek station Huangshan Bei (North) met trein G7308
15:47 Station Shanghai Hongqiao
16:00 Vertrek station Shanghai Hongqiao met privéauto en chauffeur (A)
17:00 Wanina’s on the Bund

Totale reisafstand trein: 444 km.
Totale reisafstand auto: 71 km (48 in Huangshan; 23 in Shanghai).

Om 13 uur vertrekt de laatste trein van onze reis. Dat houdt in dat we vanochtend lekker rustig aan kunnen doen. Uiteraard lagen we gisteren vroeg op bed, want we waren behoorlijk vermoeid, maar dan ben je toch ook weer vroeg wakker. Na het ontbijt lopen we een rondje door de directe omgeving van het hotel en voor de rest doen we eigenlijk niets. We nemen afscheid van het zeer vriendelijke en behulpzame personeel van het hotel. Een chauffeur brengt ons om 11 uur weg naar station Huangshan Bei (Noord, voor de lezers met een slecht geheugen...), en dat is een uurtje rijden. Zoals op alle stations waar we geweest zijn staat ook hier alles duidelijk aangegeven en verloopt het "boarden" uitermate soepel en geordend. Reizen met de trein in China is, als je eenmaal je tickets hebt, vreselijk simpel en erg comfortabel. Misschien omdat wij uitsluitend 1e klas gereisd hebben, maar toch...

In Shanghai hebben we weer een chauffeur die ons naar ons onderkomen, dit keer een appartement op de bovenste (= 32e) verdieping van een flat, brengt. Dachten we alles in het verkeer al meegemaakt te hebben, nou niet dus. Deze chauffeur, compleet met pet, zonnebril en handschoenen, racet echt als een gek door de stad; hij schiet van de ene rijbaan naar de andere, is constant met zijn lichten aan het seinen dat zijn voorganger aan de kant moet (ook al kan die nergens heen), en rijdt veel te hard en abrupt. Enige voordeel: een helikopter had ons niet sneller op de plaats van bestemming kunnen brengen. Maar als we morgen dezelfde chauffeur (en rijstijl) hebben, trappen we eigenhandig op de rem, want de nek van Astrid wordt hier niet vrolijk van.

We zitten dus op de 32e verdieping, met vrij uitzicht op de (al dan niet) bekende skyline van Shanghai. Dat is overdag al mooi om te zien, maar in de avond, als de lichtjes aangaan, is het werkelijk fantastisch. Vanaf ons balkonnetje kunnen we ook een deel van De Bund zien, een brede boulevard aan deze kant van de rivier (die in een bocht loopt) en die ook mooi verlicht is, maar de hoge gebouwen en de Oriental Pearl Tower aan de overkant winnen het met gemak. En daar mogen we 3 avonden van genieten als het weer meewerkt. En over het weer gesproken: er is in het nieuws veel te doen geweest over de tyfoon in deze streken, maar hier in Shanghai heeft men er weinig van gemerkt. Het is hier gewoon heet (35 graden).

Na het eten in een restaurantje hier vlakbij brengen we de avond door op het balkon met een biertje. Enige nadeel is dat het binnen met de airco aan lekkerder is dan buiten... 😉

In Shanghai zijn uiteraard heel veel accommodaties te vinden. De hotels met uitzicht op de skyline zijn nauwelijks te betalen. Via AirBnB hebben we dit apartement gevonden dat hetzelfde uitzicht biedt, maar dan voor een normale prijs. De eigenaresse is de beste Engels sprekende Chinees die we ontmoet hebben en daar hebben we een aantal goede gesprekken mee gevoerd over van alles en nog wat. We hadden geen betere plek kunnen bedenken.