14: Van Chengdu naar Lijiang

Schema voor donderdag 1 augustus 2019:

06:30 Vertrek Buddha Zen Hotel met privéauto en chauffeur (A)
07:00 Luchthaven Shuangliu Chengdu (terminal 2) (B)
08:45 Vertrek luchthaven Shuangliu Chengdu met Air China vlucht CA4451
10:20 Luchthaven Sanyi Lijiang
10:40 Vertrek luchthaven Sanyi Lijiang met hoteltransfer (A)
11:10 Lijiang Gemmer Hotel (B)
11:30 Vertrek Lijiang Gemmer Hotel met de benenwagen
16:00 Lijiang Gemmer Hotel

Totale reisafstand vliegtuig: 564 km.
Totale reisafstand auto: 48 km (21 in Chengdu; 27 in Lijiang).

Vandaag gaat de wekker om 6 uur, en dit keer is dat wel om een vliegtuig te halen. De Reisleider had een vlucht om 10:15 uur gezien, maar tegen de tijd dat hij wilde boeken was er alleen een vlucht om 5:55 uur... Nog even wachten loonde, want een aantal weken later stond opeens deze vlucht (vertrek om 8:45 uur) in het schema. Da's nog steeds vroeg, maar goed. Reizen met de trein was hier niet echt een optie, want Lijiang is (nog) niet aangesloten op het hogesnelheidsnet, en dan doe je er al gauw 10-12 uur over om daar te komen.

Zoals gebruikelijk staat de chauffeur op tijd klaar en door het vroege tijdstip is het rustig in Chengdu. We zijn om 7 uur op de luchthaven. Ontbijt hebben we meegekregen, dus dat eten we op het vliegveld. De vlucht naar Lijiang duurt zo'n anderhalf uur. Lijiang ligt op een hoogte van 2400 meter, dus zullen we even uit de hitte zijn! De gemiddelde temperatuur overdag ligt hier zo tussen 20-25 graden. Dat is weer even wat anders. We zijn wel weer een stukje zuidelijker, wat de regenkans verder verhoogt. Tot dusver hebben we echter geluk gehad; alleen de dag naar Huashan hebben we slecht weer gehad, al was dat meer mist dan regen.

Lijiang is een oude stad en bestaat al ruim 2300 jaar. Het heeft 1,1 mlj inwoners en is de voornaamste plaats voor het Naxi-volk, een van de 55 minderheidsgroepen in China. De oude binnenstad is slechts 3,8 km2 groot en is de enige oude stad in China zonder stadsmuur. Lijiang is een heel andere stad dan de andere die we in China gezien hebben. Er is bijna geen hoogbouw, hooguit een paar verdiepingen en heel veel groene stukken, vooral buiten het oude gedeelte. De oude binnenstad wordt doorkruist door kleine kanaaltjes waar vele bruggetjes over gebouwd zijn en is volledig autovrij. Qua charme heeft het iets van de Moslimwijk in Xi'an of van Jenli in Chengdu, maar eigenlijk vinden we deze mooier.

Na het inchecken in het hotel, dat op 5 minuutjes lopen van het oude centrum ligt trekken we er te voet nog even op uit. We lopen door de stad naar het Black Dragon Pool Park, een mooi aangelegd park met enkele grote oude tempels. En een heel leuk bruggetje. Een veel gemaakte foto is hier dat bruggetje met de Jade Dragon Snow Mountains op de achtergrond, die tot bijna 5600 m hoogte reiken. Als er tenminste geen bewolking hangt zoals vandaag... Bij een mooi gelegen theehuis aan de rand van het meer nemen we een lekker bakkie en dan moeten we terug naar het hotel, want we moeten hoognodig weer eens wassen.

Voor het avondeten lopen we weer de stad in, want er zijn hier voldoende eetgelegenheden. René heeft zin in pizza en dat is te krijgen bij N's Kitchen, een klein Amerikaans restaurantje, ergens op de 1e verdieping in de binnenstad. Weer in het hotel kopen we 2 flessen zuurstof voor morgen, want dan moeten we tot grote hoogten stijgen... 😄

Als we 's avonds de was staan op te hangen op het dakterras van het hotel, komt er een medewerker van het hotel naar ons toe met een vertaalde zin op zijn telefoon: "the driver will wait for you tomorrow at 5:30 am". Nou, dan kan die driver lang waiten, want wij hadden om 7 uur afgesproken. Dat mannetje wordt ook maar gestuurd en spreekt geen Engels, dus wij naar de lobby. Na wat heen en weer gepraat met een andere medewerker (die wel Engels spreekt), en na bellen met de betreffende driver (die gelukkig ook Engels spreekt), komt het hotel-mannetje erachter dat hij wat gasten door elkaar gegooid heeft... Onze chauffeur staat gewoon om 7 uur op de stoep. Misschien om het goed te maken, maar de rest van de avond zitten we in de lobby aan de thee met deze verstrooide, doch vriendelijke jonge Chinees.

Vandaag is René uit volle borst in het Chinees toegezongen voor zijn verjaardag. Niet hier in China, maar door een groep Chinese studenten in Nederland die Davy begeleidt. Geweldig! 😄

Wij vinden Lijiang eigenlijk het mooiste oude plaatsje dat we gezien hebben. De kleine straatjes met kanaaltje en vele bruggetjes geven het een heel eigen karakter. Dat de binnenstad autovrij is is ook erg prettig. En uiteraard helpt het ook dat het hier niet zo warm is. 😉 Er zijn veel bezienswaardigheden in de buurt, dus het loont de moeite hier een aantal nachten te blijven.